SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Matodyka opieki paliatywno-hospicyjnej |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSSM-MOPH |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 10 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z koncepcją opieki paliatywno-hospicyjnej, ze szczególnym uwzględnieniem jej aspektów poza medycznych. Zapoznanie z metodami pracy z dziećmi terminalnie chorymi. Uświadomienie jak ważne jest mądre towarzyszenie w umieraniu i uwrażliwienie na problemy pacjentów oraz personelu hospicjum, a także wytworzenie właściwej postawy społecznej i etycznej w odniesieniu do tematu śmierci, który ciągle jest tematem tabu.
Elementarne podstawy z tanatopedagogiki.
Filozofia postępowania w opiece paliatywnej (podstawowe pojęcia i definicje, podstawowe zasady i cele opieki paliatywnej i hospicyjnej). Psychospołeczne aspekty opieki paliatywnej. Opieka paliatywna nad dziećmi i młodzieżą. Organizacja opieki paliatywnej i hospicyjnej. Problemy jakości opieki paliatywno-hospicyjnej. Lęk przed śmiercią. Postawy wobec śmierci i umierania. Rozmowy z nieuleczalnie chorymi pacjentami (w tym również dziećmi). Terapie a choroby nieuleczalne. Syndrom wypalenia u osób wspomagających terminalnie chorych. Śmierć w pojmowaniu dzieci. Rola wolontariuszy w opiece hospicyjnej.
Praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, pogadanka, praca z tekstem, burza mózgów, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zajęcia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć – praca grupowa, ocena indywidualnej aktywności w toku zajęć, ocena bieżącego przygotowania na zajęcia oraz ocena z pracy kontrolnej (kolokwium). Ocena z konwersatorium stanowić będzie średnią arytmetyczną wszystkich ocen.
Oceną końcową jest ocena z konwersatorium.
Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Za zgodą prowadzącego zajęcia student może odrobić zajęcia na których nie był uczestnicząc w zajęciach z inną grupą.
Studenci którzy mają przyznany tryb indywidualnej organizacji studiowania są zobowiązani zgłosić się do prowadzącego zajęcia w ciągu dwóch tygodni od przyznania im IOS-u celem uzgodnienia indywidualnych warunków zaliczenia.
1. de Walden-Gałuszko K., "Podstawy opieki paliatywnej", Warszawa 2006.
2. Goldman L., "Jak rozmawiać z dziećmi kiedy ktoś umiera", Łódź 2012.
3. Kromolicka B., "Z pomocą człowiekowi. Wsparcie i opieka w sytuacji nieuleczalnej choroby", Toruń 2012.
4. Kubler-Ross E., "Rozmowy o śmierci i umieraniu", Poznań 1998.
5. McDowell J., Stewart E., "Śmierć ukochanej osoby", Warszawa 2010.
6. Ware B., "Czego najbardziej żałują umierający", Warszawa 2018.
7. Bonanno G.A., "The other side of sadness", New York 2009.
1. Alexander H., "Doświadczenie żałoby", Poznań 2012.
2. Encreve-Lambert M.H., "Czy dziadziuś poszedł do nieba? ", Kraków 2006.
3. Herbert M., Żałoba w rodzinie, Gdańsk 2005.
4. v. Stulpnagel F., "Bez Ciebie. Wsparcie po stracie bliskiej osoby", Białystok 2013.
Zmodyfikowane przez dr Anna Korlak-Łukasiewicz (ostatnia modyfikacja: 18-04-2023 14:02)