Wyposażenie studentów w specjalistyczną wiedzę na temat pracy opiekuńczo-terapeutycznej w placówkach dla dorosłych i starszych osób z różnymi typami niepełnosprawności, w szczególności z niepełnosprawnością ruchową oraz spowodowaną chorobami przewlekłymi.
Wdrożenie studentów do prawidłowego organizowania oddziaływań opiekuńczo-terapeutycznych z wykorzystaniem form i metod pracy odpowiednich dla specyfiki funkcjonowania dorosłych i starszych osób z różnymi typami niepełnosprawności, przy poszanowaniu ich godności oraz autonomii.
Wymagania wstępne
Wiedza i umiejętności pozyskane w dotychczasowym przebiegu studiów: student posiada podstawową wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej, pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, psychologii rozwojowej i społecznej oraz andragogiki i geragogiki, zdobytą na przedmiotach: Psychologia rozwoju człowieka, Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Pedagogika społeczna, Medyczne i pozamedyczne aspekty wybranych chorób dzieci, młodzieży oraz osób w podeszłym wieku, Psychologiczne aspekty pedagogiki leczniczo-terapeutycznej oraz Geragogika specjalna.
Zakres tematyczny
Przedmiot i podstawowe zadania pracy opiekuńczo-terapeutycznej ze szczególnym uwzględnieniem dorosłych i starszych osób z różnymi typami niepełnosprawności.
Problemy pełnoletnich i starszych osób z różnymi typami niepełnosprawności w odgrywaniu ról społecznych typowych dla osoby dorosłej.
Praca opiekuńczo-terapeutyczna w instytucjach wsparcia dziennego: środowiskowe domy samopomocy, warsztaty terapii zajęciowej, świetlice środowiskowe, domy dziennego pobytu, dzienne domy senior+, kluby seniora, placówki realizujące zadania opieki wytchnieniowej.
Praca opiekuńczo-wychowawcza w ośrodkach opieki całodobowej: domy pomocy społecznej, mieszkanie chronione, miejsca całodobowego pobytu w środowiskowym domu samopomocy, nowe formy mieszkalnictwa wspomaganego.
Rola placówek opiekuńczo-terapeutycznych w realizacji dorosłości, autonomii oraz zapewnieniu wysokiego standardu życia dorosłych i starszych osób z różnymi typami niepełnosprawności.
Socjalizacja w środowisku placówki a rozwój tożsamości podopiecznych.
Etyczne aspekty instytucjonalnej działalności opiekuńczo-wychowawczej.
Współpraca z rodzinami i opiekunami podopiecznych/uczestników/mieszkańców placówek opiekuńczo-terapeutycznych.
Kompetencje merytoryczne i osobowościowe terapeuty i opiekuna.
Metodyka prowadzenia zajęć opiekuńczo-terapeutycznych dla dorosłych i starszych osób z różnymi typami niepełnosprawności.
Metody kształcenia
Analiza tekstu z dyskusją, burza mózgów, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, projekt, gry symulacyjne, metody aktywizujące.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Konwersatorium kończy się zaliczeniem z oceną, która stanowi ocenę końcową za przedmiot.
Ocena ustalana jest na podstawie średniej arytmetycznej ocen za:
indywidualną aktywność podczas zajęć,
przygotowanie i prezentację projektu (konspekt i prezentacja przykładowych zajęć opiekuńczo-terapeutycznych dla dorosłych i starszych osób z różnymi typami niepełnosprawności- praca indywidualna); kryteria oceny projektu od 2 do 5 za: a) poprawność metodyczną projektu, b) komunikatywność przekazu c) atrakcyjność zajęć d) środki edukacyjne,
kolokwium z treści konwersatorium; kryteria oceny za kolokwium: niedostateczny (0-50%); dostateczny (51-60%); dostateczny plus (61-70%); dobry (71-80%); dobry plus (81-90%); bardzo dobry (91-100%).
Frekwencja:
Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).
Literatura podstawowa
Brągiel J., Badora S. (red.), Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, Opole 2005.
Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza i jej metodyka: stan i perspektywy rozwoju: (wybrane zagadnienia teorii i praktyki pracy opiekuńczo-wychowawczej), Zielona Góra 1999.
Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, t.j. Dz. U. z 2021 r.. poz. 2268 ze zmianami;
Literatura uzupełniająca
Brown R. I., Quality of Life for Handicapped People, Abingdon-on-Thames, Oxford 1988.
Hrynkiewicz J. (red.), O sytuacji ludzi w starszym wieku, Warszawa 2012.
Wojciechowska-Charlak B., Praca opiekuńczo-wychowawcza, Kielce 2003.
Wojciechowska-Charlak B., Środowiska opiekuńczo-wychowawcze, Kielce 2002.
Fetzka A., Systemowe rozwiązania na rzecz integracji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych na przykładzie miasta Żary, w: Społeczności lokalne w perspektywie wyzwań współczesności, Polkowice-Wrocław-Żary, 2013.
Uwagi
Zmodyfikowane przez mgr Agnieszka Fetzka (ostatnia modyfikacja: 28-04-2023 23:19)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.