SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka pracy opiekuńczo-terapeutycznej z osobami starszymi w placówkach dziennego i stałego pobytu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka pracy opiekuńczo-terapeutycznej z osobami starszymi w placówkach dziennego i stałego pobytu
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-MPOT
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 10
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Tomasz Fetzki
  • mgr Agnieszka Fetzka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  1. Wyposażenie studentów w specjalistyczną wiedzę na temat pracy opiekuńczo-terapeutycznej w placówkach dla dorosłych i starszych osób z różnymi typami niepełnosprawności, w szczególności z niepełnosprawnością ruchową oraz spowodowaną chorobami przewlekłymi.
  2. Wdrożenie studentów do prawidłowego organizowania oddziaływań opiekuńczo-terapeutycznych z wykorzystaniem form i metod pracy odpowiednich dla specyfiki funkcjonowania dorosłych i starszych osób z różnymi typami niepełnosprawności, przy poszanowaniu ich godności oraz autonomii.

Wymagania wstępne

Wiedza i umiejętności pozyskane w dotychczasowym przebiegu studiów: student posiada podstawową wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej, pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, psychologii rozwojowej i społecznej oraz andragogiki i geragogiki, zdobytą na przedmiotach: Psychologia rozwoju człowieka, Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Pedagogika społeczna, Medyczne i pozamedyczne aspekty wybranych chorób dzieci, młodzieży oraz osób w podeszłym wieku, Psychologiczne aspekty pedagogiki leczniczo-terapeutycznej oraz Geragogika specjalna.

Zakres tematyczny

  1. Przedmiot i podstawowe zadania pracy opiekuńczo-terapeutycznej ze szczególnym uwzględnieniem dorosłych i starszych osób z różnymi typami niepełnosprawności.
  2. Problemy pełnoletnich i starszych osób z różnymi typami niepełnosprawności w odgrywaniu ról społecznych typowych dla osoby dorosłej.
  3. Praca opiekuńczo-terapeutyczna w instytucjach wsparcia dziennego: środowiskowe domy samopomocy, warsztaty terapii zajęciowej, świetlice środowiskowe, domy dziennego pobytu, dzienne domy senior+, kluby seniora, placówki realizujące zadania opieki wytchnieniowej.
  4. Praca opiekuńczo-wychowawcza w ośrodkach opieki całodobowej: domy pomocy społecznej, mieszkanie chronione, miejsca całodobowego pobytu w środowiskowym domu samopomocy, nowe formy mieszkalnictwa wspomaganego.
  5. Rola placówek opiekuńczo-terapeutycznych w realizacji dorosłości, autonomii oraz zapewnieniu wysokiego standardu życia dorosłych i starszych osób z różnymi typami niepełnosprawności.
  6. Socjalizacja w środowisku placówki a rozwój tożsamości podopiecznych.
  7. Etyczne aspekty instytucjonalnej działalności opiekuńczo-wychowawczej.
  8. Współpraca z rodzinami i opiekunami podopiecznych/uczestników/mieszkańców placówek opiekuńczo-terapeutycznych.
  9. Kompetencje merytoryczne i osobowościowe terapeuty i opiekuna.
  10. Metodyka prowadzenia zajęć opiekuńczo-terapeutycznych dla dorosłych i starszych osób z różnymi typami niepełnosprawności.

Metody kształcenia

Analiza tekstu z dyskusją, burza mózgów, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, projekt, gry symulacyjne, metody aktywizujące.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatorium kończy się zaliczeniem z oceną, która stanowi ocenę końcową za przedmiot.

Ocena ustalana jest na podstawie średniej arytmetycznej ocen za:

  • indywidualną aktywność podczas zajęć,
  • przygotowanie i prezentację projektu (konspekt i prezentacja przykładowych zajęć opiekuńczo-terapeutycznych dla dorosłych i starszych osób z różnymi typami niepełnosprawności- praca indywidualna); kryteria oceny projektu od 2 do 5 za:  a) poprawność metodyczną projektu, b) komunikatywność przekazu c) atrakcyjność zajęć d) środki edukacyjne,
  • kolokwium z treści konwersatorium; kryteria oceny za kolokwium: niedostateczny (0-50%); dostateczny (51-60%); dostateczny plus (61-70%); dobry (71-80%); dobry plus (81-90%); bardzo dobry (91-100%).

Frekwencja: 

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).

Literatura podstawowa

  1. Brągiel J., Badora S. (red.), Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, Opole 2005.
  2. Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza i jej metodyka: stan i perspektywy rozwoju: (wybrane zagadnienia teorii i praktyki pracy opiekuńczo-wychowawczej), Zielona Góra 1999.
  3. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej,  t.j. Dz. U. z 2021 r.. poz. 2268 ze zmianami; 

Literatura uzupełniająca

  1. Brown R. I., Quality of Life for Handicapped People, Abingdon-on-Thames, Oxford 1988.
  2. Hrynkiewicz J. (red.), O sytuacji ludzi w starszym wieku, Warszawa 2012.
  3. Wojciechowska-Charlak B., Praca opiekuńczo-wychowawcza, Kielce 2003.
  4. Wojciechowska-Charlak B., Środowiska opiekuńczo-wychowawcze, Kielce 2002.
  5. Fetzka A., Systemowe rozwiązania na rzecz integracji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych na przykładzie miasta Żary, w: Społeczności lokalne w perspektywie wyzwań współczesności, Polkowice-Wrocław-Żary, 2013.

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Agnieszka Fetzka (ostatnia modyfikacja: 28-04-2023 23:19)