Dostarczenie studentom wiedzy na temat podziału metod leczenia i terapii osób ze spektrum zaburzeń autystycznych.
Ukazanie założeń metod leczenia i terapii.
Przedstawienie zasad doboru metod do indywidualnych i rozwojowych potrzeb osób ze spektrum zaburzeń autystycznych.
Dokonanie krytycznej oceny przydatności poszczególnych metod w terapii osób ze spektrum zaburzeń autystycznych.
Zainspirowanie studentów do wykorzystania w swojej pracy dobrych praktyk.
Wymagania wstępne
Student posiada wiedzę z zakresu zasad dydaktyki specjalnej oraz zagadnienie spektrum autyzmu.
Zakres tematyczny
Problematyka ćwiczeń:
Diagnoza spektrum autyzmu jako podstawowe kryterium doboru terapii osób ze spektrum zaburzeń autystycznych.
Zasady doboru metod terapii: TEACCH, Terapia behawioralna, Metoda opcji, Metoda Delacato, Integracja sensoryczna, Muzykoterapia, Logoterapia, Metoda Domana, Terapia zabawą, Metoda Knillów, Terapie biomedyczne, Metoda Weroniki Sherborne, Metody neurobiologiczne.
Organizacja procesu terapii i edukacji osób ze spektrum zaburzeń autystycznych.
Cele i zadania metod terapii.
Charakterystyka czynników wpływających na efektywność terapii.
Ocena przydatności poszczególnych metod w pracy z osobami ze spektrum zaburzeń autystycznych.
Metody kształcenia
Ćwiczenia: dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda projektów, metoda działań praktycznych, praca z tekstem.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Ćwiczenia: Średnia arytmetyczna ocen z:
aktywnego udziału w zajęciach,
obecności;
pracy zaliczeniowej
kolokwium z problematyki ćwiczeń (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).
Literatura podstawowa
Błeszyński J., Terapie wspomagające rozwój osób z autyzmem, Kraków 2005
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.