SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-WWRDA
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Katarzyna Stein-Szała
  • dr Tomasz Fetzki
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wyposażenie studentów w wiedzę dotyczącą rozwoju psychospołecznego i funkcjonowania małych dzieci ze spektrum autyzmu oraz organizowania wczesnego wspomagania rozwoju. Poznawanie metod i narzędzi badawczych do badań przesiewowych dzieci z grupy ryzyka autyzmu. Zapoznanie się z modelem wczesnego wykrywania autyzmu u małych dzieci z zaburzeniami w rozwoju i zachowaniu.
Kształtowanie umiejętności diagnozowania możliwości i potrzeb rozwojowych małego dziecka ze spektrum autyzmu. Kształtowanie umiejętności dobierania i wykorzystywania
metod terapii wspomagających rozwój małego dziecka ze spektrum autyzmu.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu wspomagania rozwoju dziecka. Podstawowa wiedza z zakresu autyzmu. 

 

Zakres tematyczny

WYKŁADY:
1. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z autyzmem - założenia terminologiczne. 2. Rozpoznawanie symptomów autyzmu u małych dzieci z grupy ryzyka (interakcje społeczne, komunikowanie się, ograniczone wzorce zachowań i aktywności, problemy sensoryczne). 3. Funkcje i zasady wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z autyzmem. 4. Wczesne wykrywanie autyzmu u małych dzieci – metody, techniki, narzędzia diagnostyczne (wywiad wstępny, arkusze obserwacyjne, próby eksperymentalne,
testy do badań przesiewowych, skale rozwojowe). 5. Rodzina i nauczyciele w procesie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

ĆWICZENIA:
1. Ocena diagnostyczna: mocnych i słabych stron rozwoju dziecka ze spektrum autyzmu. 2. Zbieranie i analiza danych z wywiadu z rodzicami i obserwacji w celu opracowania indywidualnego programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. 3. Opracowanie dokumentacji związanej z prowadzeniem IPWWR. 4. Budowanie programu terapeutycznego dla dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (model interdyscyplinarny). 5. Metody terapeutyczne i edukacyjne w pracy z małym dzieckiem ze spektrum autyzmu. Wspieranie umiejętności społecznych, komunikacyjnych oraz rozwoju zabawy u małych dzieci ze spektrum autyzmu – metoda EARLY START DENVER MODEL (ESDM). 

Metody kształcenia

Wykłady: wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, pokaz.
Ćwiczenia: dyskusja, pokaz, praca z tekstem.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładów: kolokwium z treści wykładów.
Zaliczenie z ćwiczeń: aktywność na zajęciach, praca zaliczeniowa.
Ocena ostateczna: Średnia arytmetyczna ocen z ćwiczeń oraz wykładów. 

Literatura podstawowa

1. Ball J., Autyzm a wczesna interwencja. Rzeczowe pytania, życiowe odpowiedzi, Gdańsk 2016.
2. Pisula E., Małe dziecko z autyzmem, diadnoza i terapia, Gdańsk 2005.
3. Rogers S. J., Dawson G., Metoda Wczesnego Startu dla Dziecka z Autyzmem - EARLY START DENVER MODEL (ESDM), Kraków 2015.
4. . Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, red. B. Cytowska, B. Winczura, Kraków 2006.

5. Zwaigenbaum, L., Bauman, M. L., Choueiri, R., Kasari, C., Carter, A., Granpeesheh, D., et al. (2015). Early intervention for children with autism spectrum disorder under 3 years of age: Recommendations for practice and research. Pediatrics, 136 (Suppl 1), S60–81.

Literatura uzupełniająca

1.Dawson, G., Rogers, S., Munson, J., Smith, M., Winter, J., Greenson, J., et al. (2010). Randomized, controlled trial of an intervention for toddlers with autism: the Early Start Denver Model. Pediatrics, 125(1), e17–23

2. Greenspan S. I., Wieder S., Jak dotrzeć do dziecka z autyzmem? Jak pomoc dzieciom nawiązywać relacje, komunikować się i myśleć. Metoda Floortime, Kraków 2014.
3. Olechnowicz H., Wiktorowicz R., Dziecko z autyzmem. Wyzwalanie potencjału rozwojowego, Warszawa 2012.
4. Pisula E., Autyzm – przyczyny, symptomy, terapia, Gdańsk 2010.
 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Stein-Szała (ostatnia modyfikacja: 27-04-2023 13:52)