SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Edukacja seksualna osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Edukacja seksualna osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-ESA
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Alicja Kozakiewicz
  • dr Joanna Dec-Pietrowska
  • prof. dr hab. Zbigniew Izdebski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów ze specyfiką seksualności osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz założeniami edukacji seksualnej adresowanej do tych osób.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania, psychologii ogólnej oraz seksuologii

Zakres tematyczny

Wykłady

  • Seksualność człowieka i jej biologiczne, społeczne i kulturowe uwarunkowania.
  • Zdrowie seksualne i reprodukcyjne - pojęcie normy w seksuologii. 
  • Seksualność osób z całościowymi zaburzeniami rozwoju. 
  • Przedmiot, cele i zadania pedagogiki seksualnej. Wychowanie seksualne, socjalizacja seksualna, uświadamianie seksualne.
  • Edukacja seksualna dzieci i młodzieży z całościowymi zaburzeniami rozwoju - rozdźwięk pomiędzy potrzebami i realizacją.
  • Standardy i wytyczne kompleksowej edukacji seksualnej. Rekomendacje dotyczące realizacji edukacji seksualnej na różnych poziomach.
  • Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych. 

Ćwiczenia

  • Mity i stereotypy związane z seksualnością osób z zaburezniami ze spektrum autyzmu.
  • Rozwój psychoseksualny człowieka 
  • Normatywne zachowania seksualne - case studies. 
  • Płeć człowieka w wymiarze biologicznym, psychologicznym i społeczno-kulturowym. 
  • Tożsamość płciowa i psychoseksualna. 
  • Zagadnienia masturbacji, przemocy seksualnej oraz antykoncepcji jako tematy edukacji seksualnej osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
  • Diagnoza funkcjonowania psychoseksualnego osób z całościowymi zaburzeniami rozwoju. 

Metody kształcenia

Wykład kowersatoryjny, prezentacja multimedialna, film, dyskusja, praca grupowa, praca z teksem. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Wykłady z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest test z progami punktowymi.

Ocenę końcową z wykładu wylicza się na podstawie punktów uzyskanych z testu, które są przeliczane na stopnie wg. skali: 94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68- 75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2,

Ćwiczenia

Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. 

Metodami weryfikacji efektów kształcenia są:

  • ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć – praca grupowa
  • ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć 
  • bieżąca kontrola na zajęciach 

Nieobecność należy odrobić w ramach zajęć z inną grupą lub pracy pisemnej o objętości 1 strony A4. 

Końcowa ocena z przedmiotu to średnia arytmetyczna ocen z ćwiczeń i wykładów.

Literatura podstawowa

  1. Attwood T. (2015), Seksualność osób z autyzmem w kontekście prawnym, Gdańsk, Wyd. Harmonia.
  2. Fornalik I. (2012), Edukacja seksualna osób z niepełnosprawnością intelektualną. W poszukiwaniu właściwego modelu. W: Z. Lew-Starowicz, K. Waszyńska Przemiany seksualności w społeczeństwie współczesnym. Teoria i rzeczywistość, Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM.
  3. Fornalik I. (2017), Mam autyzm. Mam seksualność. I co dalej? Łódź, Wyd. Fundacja Jim.

Literatura uzupełniająca

  1. Henault I. (2014), Zespół Aspergera a seksualność, Gdańsk, Wyd Harmonia.
  2. Izdebski Z., Długołęcka A., Radomski D. (2016), Psychoseksualne funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością. Studium badawcze, Zielona Góra, Wyd. Uniwersytetu Zielonogórskiego.
  3. Kijak R.J. (2009), Seks i niepełnosprawność. Doświadczenia seksualne osób z niepełnosprawnością intelektualną, Kraków, Wyd. Impuls.
  4. Reynolds K. E. (2014), Sexuality and Severe Autism. A Practical Guide for Parents, Caregivers and Health Educators, Jessica Kingsley Publishers, London

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Alicja Kozakiewicz (ostatnia modyfikacja: 19-04-2023 11:13)