Zapoznanie studentów ze specyfiką seksualności osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz założeniami edukacji seksualnej adresowanej do tych osób.
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania, psychologii ogólnej oraz seksuologii
Zakres tematyczny
Wykłady
Seksualność człowieka i jej biologiczne, społeczne i kulturowe uwarunkowania.
Zdrowie seksualne i reprodukcyjne - pojęcie normy w seksuologii.
Seksualność osób z całościowymi zaburzeniami rozwoju.
Przedmiot, cele i zadania pedagogiki seksualnej. Wychowanie seksualne, socjalizacja seksualna, uświadamianie seksualne.
Edukacja seksualna dzieci i młodzieży z całościowymi zaburzeniami rozwoju - rozdźwięk pomiędzy potrzebami i realizacją.
Standardy i wytyczne kompleksowej edukacji seksualnej. Rekomendacje dotyczące realizacji edukacji seksualnej na różnych poziomach.
Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych.
Ćwiczenia
Mity i stereotypy związane z seksualnością osób z zaburezniami ze spektrum autyzmu.
Rozwój psychoseksualny człowieka
Normatywne zachowania seksualne - case studies.
Płeć człowieka w wymiarze biologicznym, psychologicznym i społeczno-kulturowym.
Tożsamość płciowa i psychoseksualna.
Zagadnienia masturbacji, przemocy seksualnej oraz antykoncepcji jako tematy edukacji seksualnej osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Diagnoza funkcjonowania psychoseksualnego osób z całościowymi zaburzeniami rozwoju.
Metody kształcenia
Wykład kowersatoryjny, prezentacja multimedialna, film, dyskusja, praca grupowa, praca z teksem.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykłady
Wykłady z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest test z progami punktowymi.
Ocenę końcową z wykładu wylicza się na podstawie punktów uzyskanych z testu, które są przeliczane na stopnie wg. skali: 94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68- 75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2,
Ćwiczenia
Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną.
Metodami weryfikacji efektów kształcenia są:
ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć – praca grupowa
ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć
bieżąca kontrola na zajęciach
Nieobecność należy odrobić w ramach zajęć z inną grupą lub pracy pisemnej o objętości 1 strony A4.
Końcowa ocena z przedmiotu to średnia arytmetyczna ocen z ćwiczeń i wykładów.
Literatura podstawowa
Attwood T. (2015), Seksualność osób z autyzmem w kontekście prawnym, Gdańsk, Wyd. Harmonia.
Fornalik I. (2012), Edukacja seksualna osób z niepełnosprawnością intelektualną. W poszukiwaniu właściwego modelu. W: Z. Lew-Starowicz, K. Waszyńska Przemiany seksualności w społeczeństwie współczesnym. Teoria i rzeczywistość, Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM.
Fornalik I. (2017), Mam autyzm. Mam seksualność. I co dalej? Łódź, Wyd. Fundacja Jim.
Literatura uzupełniająca
Henault I. (2014), Zespół Aspergera a seksualność, Gdańsk, Wyd Harmonia.
Izdebski Z., Długołęcka A., Radomski D. (2016), Psychoseksualne funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością. Studium badawcze, Zielona Góra, Wyd. Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Kijak R.J. (2009), Seks i niepełnosprawność. Doświadczenia seksualne osób z niepełnosprawnością intelektualną, Kraków, Wyd. Impuls.
Reynolds K. E. (2014), Sexuality and Severe Autism. A Practical Guide for Parents, Caregivers and Health Educators, Jessica Kingsley Publishers, London
Uwagi
Zmodyfikowane przez mgr Alicja Kozakiewicz (ostatnia modyfikacja: 19-04-2023 11:13)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.