SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Muzykoterapia w edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSM-META |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 9 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest:
opanowanie podstawowej wiedzy z zakresu muzykoterapii w pracy z osobami ze spektrum autyzmu
poznanie cech procesu muzykoterapeutycznego
kształtowanie umiejętności refleksyjnego studiowania i pogłębiania wiedzy,, wdrażanie do samokształcenia
Student posiada ogólną wiedzę na temat psychologii rozwojowej i pedagogiki specjalnej
1. Teoretyczne założenia muzykoterapii.
2.Modele, metody i podejścia w muzykoterapii osób ze spektrum autyzmu
3. Podstawy metodyczne zajęć muzykoterapeutycznych (struktura, formy aktywności muzycznej, wybrane ćwiczenia muzykoterapeutyczne)
4. Elementarne narzędzia w diagnozie muzykoterapeutycznej
5. Zasady doboru materiału muzycznego do terapii dzieci ze spektrum autyzmu
6. Muzyczny MAKATON- przykłady praktyczne
7. Muzykowanie indywidualne i zespołowe (zabawy z instrumentami muzycznymi, tworzenie łatwych partytur muzycznych, zabawy i gry muzyczne).
7..Konstruowanie scenariuszy muzykoterapeutycznych do pracy indywidualnej i grupowej z osobami ze spektrum autyzmu
Metody aktywizujące,gry dydaktyczne, warsztat terapii muzycznej
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z przygotowanego projektu zajęć muzykoterapeutycznych dla osób ze spektrum autyzmu oraz obecność i aktywność podczas zajęć muzykoterapeutycznych
Ocena bdb aktywność podczas zajęć, analizowanie specjalistycznej literatury i dyskusja, przygotowanie projektu i przeprowadzenie zajęć muzykoterapeutycznych dla osób ze spektrum autyzmu
ocena db aktywność podczas zajęć, przygotowanie projektu i przeprowadzenie zajęć muzykoterapeutycznych
ocena dst aktywność podczas zajęć, opracowanie projektu muzykoterapeutycznego
ocena ndst nieobecność na zajęciach, brak zainteresowania
Raszewska M., Kuleczka W., Muzyka otwiera na świat, Gdańsk 2009.
Cesarz H., Wartości muzykoterapii stosowanej u osób z niepełnosprawnością [w:] Z zagadnień terapii artystycznej, logopedycznej i pedagogicznej, red. L. Kataryńczuk-Mania, Zielona Góra-Skarbona 2017
Oldfield A., Flower C., Music therapy with children and their families, London and Philadelphia 2008
Kataryńczuk-Mania L., Edukacja muzyczna dzieci z perspektywy pedagogicznej i profilaktyczno-terapeutycznej, Krakow 2022
Baker F., Tamplin J., Music Therapy Methods in Neurorehabilitation. A. Clinician`s Manual, London 2006
Knapik-Szweda S., Znaczenie technik muzykoterapeutycznych we wsparciu rozwoju dziecka z autyzmem, Warszawa 2020.
Cylulko P., red., Diagnoza i diagnostyka muzykoterapeutyczna, Wroclaw 2021 (https://www.dbc.wroc.pl/dlibra/publication/150229/edition/107359/content)
Szymajda A., Od muzykoterapii do "muzycznego lustra" dziecka, Wrocław 2016
Nordoff P., Robbins C., Terapia muzyką w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi. Historia, metoda i praktyka, Kraków 2008.
Lewandowska K., Muzykoterapia dziecięca, Gdańsk 2007.
Dopuszcza się 1 nieobecność na zajęciach
Zmodyfikowane przez dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-04-2023 16:46)