Poznanie sytuacji rodzinnej dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Poznanie metod diagnostycznych oraz metod i form pracy z rodziną dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Opanowanie umiejętności pracy z rodziną dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (formy indywidualne i grupowe).
Uwrażliwienie studentów na złożoność sytuacji rodziców wychowujących dziecko z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Wymagania wstępne
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu spektrum zaburzeń autystycznych.
Zakres tematyczny
Problematyka wykładów:
Sytuacja rodziny dziecka ze spektrum zaburzeń autystycznych.
Przemiany w rodzinie, problemy i trudności, zmiana ról, kryzysy rodziny.
Etapy przystosowania do niepełnosprawności dziecka.
Wspomaganie rodziny dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Współpraca z rodzicem dziecka autystycznego w placówce oświatowej.
Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy wpierania rodziny z dzieckiem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Problematyka ćwiczeń:
Rodzina jako system. Podstawowe założenia teorii systemowych
Rodzina z dzieckiem z ASD jako system w kryzysie
Wybrane interwencje terapeutyczne w pracy z rodzicem osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Metody diagnozowania sytuacji rodziców osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Indywidualne i grupowe metody pracy pedagoga z rodzicami dziecka z zaburzenianmi ze spektrum autyzmu.
Opracowanie projektu scenariusza spotkania z rodzicami na temat kompetencji rodzicielskich oraz trudności rozwojowych i wychowawczych dziecka zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Zaliczenie wykładów: egzamin ustny lub pisemny. Kryteria ocen w przypadku egzaminu pisemnego: 3.0 (60%); 4.0 (75%); 5.0 (90%)
Zaliczenie z ćwiczeń: projekt - przygotowanie scenariusza spotkania z rodzicami i jego prezentacja, aktywność na zajęciach.
Ocena końcowa: średnia ocen z ćwiczeń i wykładu.
Literatura podstawowa
Janion E., Dziecko przewlekle chore w rodzinie, Zielona Góra 2007.
Pisula E., Rodzice dzieci z autyzmem, Warszawa 2012.
Randall P., Parker J., Autyzm: jak pomóc rodzinie, Sopot 2010.
Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, red. B. Barabaro, Kraków 2012.
Literatura uzupełniająca
Algahtani F., Intervention Programs for Developing Play Skills in Children With Autistic Spectrum Disorder to Foster Interaction, Global Journal of Health Science, Vol. 10, No. 5, 2018.
Autyzm na granicy zrozumienia, red. B. Winczura, Kraków 2010.
Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami "trudnych" uczniów?, Warszawa 2007.
Osoba autystyczna w rodzinie i środowisku lokalnym, red. A. Rudzińska-Rogoża, J. Lipińska-Lokś, Zielona Góra 2010.
Sekułowicz M., Wypalanie się sił rodziców dzieci z niepełnosprawnością, Wrocław 2013.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 28-04-2023 18:01)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.