SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Terapia zajęciowa z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSSM-TZA |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 10 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Wiedza i umiejętności pozyskane w dotychczasowym przebiegu studiów: student potrafi wyjaśnić i opisać pojęcia z zakresu pedagogiki specjalnej i jej subdyscyplin (w szczególności zagadnień dotyczących zaburzeń ze spektrum autyzmu, podstaw dydaktyki specjalnej i metodyk szczegółowych), psychologii ogólnej i psychologii rozwoju człowieka w cyklu życia, a także potrafi analizować zjawiska społeczne zachodzące w rodzinie i społeczeństwie.
1. Wprowadzenie do terapii zajęciowej: pojęcie, definicja, cele i funkcje w różnych systemach prawnych (służba zdrowia, pomoc społeczna i wspieranie rodziny, ekonomia społeczna). Rola terapii zajęciowej we wspieraniu funkcjonowania (poznawczego, emocjonalnego i społecznego) osób z ograniczeniami psychospołecznego rozwoju. Klasyfikacje terapii zajęciowej: rodzaje (ergoterapia, socjoterapia, arteterapia), metody i techniki. Podstawy prawne i kwalifikacje terapeuty zajęciowego. Etyka zawodu.
2. Zasady organizowania terapii zajęciowej i dostosowywania środowiska terapeutycznego dla osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu:
Urządzenia i narzędzia stosowane w celu kompensowania deficytów uczestników terapii zajęciowej.
3. Etapy procesu diagnozy funkcjonalnej i aktywizacji osób z niepełnosprawnością - uczestników terapii zajęciowej. Planowanie terapii zajęciowej z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Plan pracy indywidualnej i grupowej. Dokumentacja prowadzona przez terapeutę zajęciowego.
4. Metodyka prowadzenia treningu umiejętności społecznych, w zakresie umiejętności interpersonalnych i samodzielności w czynnościach życia codziennego. Kształtowanie motywacji uczestnika do akceptowanych przez otoczenie zachowań oraz nawyków celowej aktywności.
5. Metodyka prowadzenia zajęć z wybranych metod i technik w zakresie ergoterapii i arteterapii, ich dobór do indywidualnych potrzeb i możliwości klienta.
6. Problematyka relacji terapeuta - uczestnik: komunikacja, motywowanie do aktywności, Współpraca z rodziną i osobami oraz instytucjami z otoczenia społecznego uczestnika terapii zajęciowej.
7. Warsztaty umiejętności pracy z podopiecznym w przestrzeni cyfrowej.
Analiza tekstu z dyskusją, burza mózgów, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, metoda działań praktycznych - projekt, gry symulacyjne, metody aktywizujące.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Konwersatorium kończy się zaliczeniem z oceną, która stanowi ocenę końcową za przedmiot.
Ocena ustalana jest na podstawie średniej arytmetycznej ocen za:
Frekwencja:
Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).
Zmodyfikowane przez mgr Agnieszka Fetzka (ostatnia modyfikacja: 29-04-2023 18:17)