poznanie studenta organizacji placówki, w której z edukacji korzystają dzieci/uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną stopnia głębszego i głębokiego, a także zapoznanie się z obowiązującą w placówce dokumentacją, zgodną z wymaganiami prawa oświatowego,
opanowanie umiejętności organizowania kształcenia dzieci/uczniów z niepełnosprawnością intelektualną stopnia głębszego i głębokiego,
opanowanie umiejętności projektowania i realizowania zajęć z dziećmi/uczniami z niepełnosprawnością intelektualną stopnia głębszego i głębokiego, w tym zajęć rewalidacji indywidualnej, oraz dokumentowania tych działań; istotne jest uwrażliwienie studenta na konieczność indywidualizacji oddziaływań edukacyjnych oraz etycznego zachowania się w stosunku do wychowanków z niepełnosprawnością intelektualną stopnia głębszego i głębokiego oraz ich rodziców.
Wymagania wstępne
Student posiada wiedzę z zakresu subdyscyplin pedagogiki specjalnej oraz metodyki rewalidacji uczniów z głębszą i głęboką niepełnosprawnością intelektualną, zdobytą na przedmiotach: "Specjalne potrzeby edukacyjne I, II i III", "Praktyka zawodowa III Edukacja włączająca", "Diagnoza funkcjonalna osób z niepełnosprawnością intelektualną", "Podstawy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną", "Podstawy kształcenia osób z niepełnosprawnością intelektualną", "Psychologiczne aspekty edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną", "Metodyka edukacji uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną I i II" oraz "Praca z rodziną osoby z niepełnosprawnością intelektualną".
Zakres tematyczny
Tematyka praktyki:
W trakcie praktyki pedagogicznej, realizowanej w specjalnej placówce edukacyjnej, w której z edukacji korzystają dzieci/uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną stopnia głębszego i głębokiego na dowolnym etapie edukacyjnym, student odbywa 60 godzin praktyki pod nadzorem jednego nauczyciela, pełniącego rolę opiekuna praktyki. Opiekunem praktyki może być nauczyciel posiadający kwalifikacje w zakresie edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, który w ramach awansu zawodowego osiągnął co najmniej stopień nauczyciela mianowanego.
Student w pierwszym tygodniu praktyki powinien przejść szkolenie instruktażowe BHP na terenie placówki, w której realizuje praktykę pedagogiczną. W dalszej kolejności student zapoznaje się ze strukturą szkoły oraz zadaniami dotyczącymi organizacji edukacji dzieci/uczniów z niepełnosprawnością intelektualną stopnia głębszego i głębokiego oraz z zakresem czynności pracowników. Student powinien zapoznać się z obowiązującą w szkole dokumentacją (statut, regulamin Rady Rodziców, regulamin Rady Pedagogicznej, roczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej i opiekuńczej itp., system oceniania), a także z dokumentacją nauczyciela-wychowawcy (podstawa programowa, dziennik zajęć, plan pracy wychowawczo-dydaktycznej, IPET, klasowy program wychowawczy, plan współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym) oraz zasadami jej prowadzenia.
Student w toku hospitacji różnych zajęć gromadzi materiał obserwacyjny na temat: a). organizowania procesu kształcenia, w tym doboru metod i form pracy, szczególnie metod aktywizujących, aranżacji przestrzeni i jej wyposażenia, organizacji pracy grupowej, indywidualizacji oddziaływań edukacyjnych, sposobów oceniania wychowanków, sposobów komunikowania społecznego i interpersonalnego z wychowankami; b). organizowania zajęć rewalidacyjnych, doboru metod i form pracy, wykorzystania środków dydaktycznych, w tym nowoczesnych technologii, indywidualizacji oddziaływań edukacyjnych, sposobów komunikowania społecznego i interpersonalnego z wychowankami.
Student współdziała z opiekunem praktyk w planowaniu i prowadzeniu zajęć edukacyjnych, udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, podejmowaniu współpracy ze specjalistami zatrudnionymi w szkole oraz z rodzicami.
Student pełni rolę nauczyciela (pedagoga) w zakresie: planowania i współorganizowania zajęć edukacyjnych w szkole, w tym zajęć rewalidacyjnych, z uwzględnieniem zasady indywidualizacji szczególnie pod kątem możliwości psychofizycznych dzieci/uczniów z niepełnosprawnością, wykorzystania różnych metod, w tym alternatywnych i wspomagających metod komunikacji, środków dydaktycznych i nowoczesnych technologii, organizacji pracy grupowej, diagnozowania wiedzy i umiejętności dzieci/uczniów, współpracy z innymi nauczycielami, specjalistami oraz rodzicami. Zajęcia prowadzone samodzielnie przez studenta z wychowankami, zgodnie z podstawą programową, a także zajęcia rewalidacyjne, powinny stanowić co najmniej 50% godzin praktyki.
Student analizuje i interpretuje sytuacje pedagogiczne poprzez prowadzenie dokumentacji, konfrontuje wiedzę teoretyczną z praktyką, ocenia własne kompetencje, ocenia przebieg prowadzonych zajęć, konsultuje się z opiekunem praktyki, omawia zgromadzone doświadczenia w grupie studentów.
Metody kształcenia
praktyka: hospitacja zajęć, samodzielne planowanie i prowadzenie zajęć pod nadzorem opiekuna.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Ocena praktyki:
Nauczyciel-opiekun praktyki wystawia studentowi opinię w formie oceny opisowej, którą podpisuje wraz z Dyrektorem placówki na specjalnym formularzu. Opinia powinna zawierać ocenę końcową (skala ocen: 2.0; 3.0; 3.5; 4.0; 4.5; 5.0).
Student zobowiązany jest prowadzić dziennik praktyk, którego integralną częścią jest aneks w postaci konspektów wszystkich prowadzonych przez niego zajęć. Po odbyciu praktyki student przedkłada dziennik praktyk nauczycielowi akademickiemu, pełniącemu funkcję organizatora praktyki z ramienia UZ.
Na dokumentację praktyki składa się:
egzemplarz „Porozumienia o organizacji zawodowych praktyk studenckich odbywanych na podstawie skierowania uczelni” z wymaganymi podpisami,
dziennik praktyk zawierający systematyczne opisy obserwowanych zajęć ze szczególnym uwzględnieniem oddziaływań nauczycieli wobec dzieci/uczniów z niepełnosprawnością intelektualną stopnia głębszego i głębokiego; dziennik zawiera komplet konspektów (sporządzonych wg wzoru przekazanego przez opiekuna praktyki z ramienia UZ),
wypełniony przez nauczyciela-opiekuna praktyki z ramienia szkoły i podpisany przez Dyrektora placówki formularz oceny końcowej.
Ocena końcowa:
Ocena końcową praktyki stanowi średnią ważoną: 80% oceny z praktyki wystawionej przez nauczyciela opiekuna praktyki i 20% oceny wystawionej przez koordynatora z ramienia UZ za poziom merytoryczny dokumentacji praktyki.
Frekwencja:
Każdy dzień nieobecności studenta na praktyce musi być udokumentowany. Nieobecność (nawet 1 dzień) na praktyce kwalifikuje studenta do powtórzenia całości lub części praktyki, w zależności od decyzji nauczyciela akademickiego z ramienia UZ.
Literatura podstawowa
Brauner A., Brauner F., Postępowanie wychowawcze w upośledzeniu umysłowym, Warszawa 1995.
Buchnat M., Tylewska-Nowak B. (red.), Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w systemie edukacji, Warszawa 2012.
Podstawa Programowa dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną.
Literatura uzupełniająca
Olechnowicz H., Wychowanie i nauczanie głębiej upośledzonych umysłowo, Warszawa 1979.
Pilecki J. (red.), Usprawnianie, wychowanie i nauczanie osób z głębszym upośledzeniem umysłowym, Kraków 1999.
Polkowska I., Praca rewalidacyjna z dzieckiem upośledzonym umysłowo w szkole życia, Warszawa 1999.
Poradniki zawarte na stronie www.ORE.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 22-04-2023 11:39)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.