SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wprowadzenie do metodologii badań naukowych |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-PSSM-WdMBN |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z funkcjami nauki, cechami praktyki badawczej, charakterystykami poszczególnych paradygmatów w naukach społecznych, podstawowymi założeniami badań ilościowych i jakościowych. Zaznajomienie studentów z podstawowymi pojęciami metodologicznymi, specyfiką badań społecznych. Opanowanie przez studentów umiejętności projektowania własnych badań naukowych.
Student posiada ogólną wiedzę na temat zjawisk zachodzących w otaczającej go rzeczywistości społecznej.
Wykłady
Wiedza potoczna, wiedza naukowa, nauka, metodologia nauk, metodologia pedagogiki, metodologia badań pedagogicznych.
Typy badań społecznych.
Nauki społeczne – specyfika i wyzwania.
Pojęcia - prawo, teorie, pojęcia.
Wyjaśnianie i rozumienie jako procedury naukowe.
Paradygmat – pozytywistyczny i interpretatywny.
Podstawowe pojęcia – badanie, proces badawczy, etapy procesu badawczego.
Pojęcia - metoda badawcza, technika badawcza, narzędzie badawcze.
Etyczne aspekty badań społecznych.
Ćwiczenia
Etapy procesu badawczego w paradygmacie badań ilościowych i jakościowych.
Analiza przykładów projektów w paradygmacie badań ilościowych i jakościowych.
Analiza propozycji tematów projektów badawczych w paradygmacie ilościowym jako zadań do zrealizowania przez uczestników zajęć.
Pojęcia - cele badawcze, problemy badawcze, hipotezy, zmienne, wskaźniki.
Formułowanie celów badań, problemów badawczych, hipotez, zmiennych i wskaźników.
Wykłady – wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja
Laboratoria –praca z materiałem źródłowym, analiza tekstów z dyskusją, praca w grupach, ćwiczenie praktycznych umiejętności formułowania przedmiotu badań, celów badań, problemów badawczych, hipotez, zmiennych i wskaźników
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Wykład kończy się zaliczeniem na ocenę. Zaliczenie ma formę testu z pytaniami zamkniętymi jednokrotnego wyboru (20 pytań). Ocena z wykładów ustalana jest następująco: ocena dostateczna - 11-12 punktów (55%- 60%), ocena dostateczna plus - 13-14 punktów (65%-70%), ocena dobra - 15-16 punktów (75%-80%), ocena dobra plus - 17-18 punktów (85%-90%), ocena bardzo dobra - 19-20 punktów (95%-100%).
Laboratoria
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest obecność na zajęciach (dozwolona jest jedna nieobecność), przygotowanie materiału teoretycznego w grupach, zaliczenie kolokwium z praktycznego formułowania przedmioty badań, celów badań, problemów badawczych, hipotez, zmiennych i wskaźników. Każdy student powinien uzyskać minimum 55 punktów z możliwych 100 punktów do uzyskania – maksymalnie 20 punktów za przygotowanie materiału teoretycznego, maksymalnie 80 punktów za kolokwium praktyczne. Ocena z ćwiczeń ustalana jest następująco: ocena dostateczna - 55-60 punktów (55%- 60%), ocena dostateczna plus - 61-70 punktów (61%-70%), ocena dobra - 71-80 punktów (71%-80%), ocena dobra plus - 81-90 punktów (81%-90%), ocena bardzo dobra - 91-100 punktów (91%-100%).
Ocena końcowa
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń i wykładów. Ocena końcowa ustalana jest na podstawie oceny z ćwiczeń (50%) i oceny z wykładów (50%) - obliczana jest średnia arytmetyczna.
Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Walentynowicz-Moryl (ostatnia modyfikacja: 24-04-2023 09:13)