SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wprowadzenie do metodologii badań naukowych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wprowadzenie do metodologii badań naukowych
Kod przedmiotu 05.9-WP-PSSM-WdMBN
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Katarzyna Walentynowicz-Moryl
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z funkcjami nauki, cechami praktyki badawczej, charakterystykami poszczególnych paradygmatów w naukach społecznych, podstawowymi założeniami badań ilościowych i jakościowych. Zaznajomienie studentów z podstawowymi pojęciami metodologicznymi, specyfiką badań społecznych. Opanowanie przez studentów umiejętności projektowania własnych badań naukowych.

Wymagania wstępne

Student posiada ogólną wiedzę na temat zjawisk zachodzących w otaczającej go rzeczywistości społecznej. 

Zakres tematyczny

Wykłady

Wiedza potoczna, wiedza naukowa, nauka, metodologia nauk, metodologia pedagogiki, metodologia badań pedagogicznych.

Typy badań społecznych.

Nauki społeczne – specyfika i wyzwania. 

Pojęcia - prawo, teorie, pojęcia.

Wyjaśnianie i rozumienie jako procedury naukowe.

Paradygmat – pozytywistyczny i interpretatywny. 

Podstawowe pojęcia – badanie, proces badawczy, etapy procesu badawczego.

Pojęcia - metoda badawcza, technika badawcza, narzędzie badawcze.

Etyczne aspekty badań społecznych.

Ćwiczenia

Etapy procesu badawczego w paradygmacie badań ilościowych i jakościowych.

Analiza przykładów projektów w paradygmacie badań ilościowych i jakościowych.

Analiza propozycji tematów projektów badawczych w paradygmacie ilościowym jako zadań do zrealizowania przez uczestników zajęć.

Pojęcia - cele badawcze, problemy badawcze, hipotezy, zmienne, wskaźniki.

Formułowanie celów badań, problemów badawczych, hipotez, zmiennych i wskaźników.  

 

Metody kształcenia

Wykłady – wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja

Laboratoria –praca z materiałem źródłowym, analiza tekstów z dyskusją, praca w grupach, ćwiczenie praktycznych umiejętności formułowania przedmiotu badań, celów badań, problemów badawczych, hipotez, zmiennych i wskaźników

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Wykład kończy się zaliczeniem na ocenę. Zaliczenie ma formę testu z pytaniami zamkniętymi jednokrotnego wyboru (20 pytań). Ocena z wykładów ustalana jest następująco: ocena dostateczna - 11-12 punktów (55%- 60%), ocena dostateczna plus - 13-14 punktów (65%-70%), ocena dobra - 15-16 punktów (75%-80%), ocena dobra plus - 17-18 punktów (85%-90%), ocena bardzo dobra - 19-20 punktów (95%-100%).

Laboratoria

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest obecność na zajęciach (dozwolona jest jedna nieobecność), przygotowanie materiału teoretycznego w grupach, zaliczenie kolokwium z praktycznego formułowania przedmioty badań, celów badań, problemów badawczych, hipotez, zmiennych i wskaźników. Każdy student powinien uzyskać minimum 55 punktów z możliwych 100 punktów do uzyskania – maksymalnie 20 punktów za przygotowanie materiału teoretycznego, maksymalnie 80 punktów za kolokwium praktyczne. Ocena z ćwiczeń ustalana jest następująco: ocena dostateczna - 55-60 punktów (55%- 60%), ocena dostateczna plus - 61-70 punktów (61%-70%), ocena dobra - 71-80 punktów (71%-80%), ocena dobra plus - 81-90 punktów (81%-90%), ocena bardzo dobra - 91-100 punktów (91%-100%).

Ocena końcowa

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń i wykładów. Ocena końcowa ustalana jest na podstawie oceny z ćwiczeń (50%) i oceny z wykładów (50%) - obliczana jest średnia arytmetyczna.

Literatura podstawowa

  1. Pilch T. Bauman T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 2010.
  2. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2009.
  3. Żegnałek K.,, Metody i techniki stosowane w badaniach pedagogicznych, Warszawa 2008
  4. Pruzan P., Research Methodology. The Aims, Practices and Ethics of Science, New York 2016. 

Literatura uzupełniająca

  1. Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.
  2. Nowak S., Metodologia badań społecznych, Warszawa 2007.
  3. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 1995.
  4. Karpiński J., Wprowadzenie do metodologii nauk społecznych, Warszawa 2008.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Walentynowicz-Moryl (ostatnia modyfikacja: 24-04-2023 09:13)