SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodologia badań jakościowych w pedagogice |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSSM-MBJ |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze specyfiką metodologii badań jakościowych oraz przygotowanie do samodzielnego oraz zgodnego z zasadami etyki planowania i realizowania jakościowych projektów badawczych.
Podstawowa wiedza z przedmiotu Metodologia badań naukowych I.
Wykłady:
Charakterystyka metodologii badań jakościowych w naukach społecznych/pedagogice
Proces projektowania badania jakościowego
Wybrane metody i techniki badawcze w badaniach jakościowych: wywiad niestandaryzowany/wywiad pogłębiony; obserwacja; metoda biograficzna; studium przypadku; analiza dokumentów
Jakość w badaniach jakościowych
Wyzwania, dylematy i zasady etyczne w badaniach jakościowych
Sposoby i zasady analizy danych jakościowych
Laboratorium
Planowanie projektu badań jakościowych: określanie przedmiotu badań, formułowanie celu badań i problemów badawczych; dobór uczestników badań
Definiowanie ramy teoretycznej badań
Przygotowanie narzędzi badawczych do wywiadu indywidualnego pogłębionego (scenariusz wywiadu; instrukcje do badań)
Organizacja i realizacja badań
Opracowanie i analiza materiału badawczego
Wykłady – wykład prowadzony z prezentacją multimedialną, dyskusja
Laboratorium – dyskusja, warsztat, praca w grupach, praca z materiałem źródłowym, projekt
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady:
Wykład kończy się zaliczeniem na ocenę, wystawianej na podstawie testu z pytaniami otwartymi i zamkniętymi. Ocena ustalana jest według progów punktowych: 55% - 60% - dostateczny; 61% - 70% - dostateczny plus; 71% - 80% - dobry; 81% - 90% - dobry plus; 91% - 100% - bardzo dobry.
Laboratorium:
W ramach laboratorium studenci planują i realizują wspólny projekt badań jakościowych. Ocena z laboratorium będzie średnią arytmetyczną ocen za: aktywny udział w pracy warsztatowej na zajęciach związanej z przygotowaniem oraz realizacją projektu badań; wykonanie zadań związanych z przygotowaniem projektu badań; przeprowadzenie i opracowanie (transkrypcja) jednego indywidualnego wywiadu pogłębionego w ramach wspólnego projektu badań jakościowych.
Ocena końcowa
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie laboratoriów i wykładów. Ocena końcowa ustalana jest na podstawie ocen z laboratoriów (50%) i oceny z wykładów (50%) - obliczana jest średnia arytmetyczna.
Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Walentynowicz-Moryl (ostatnia modyfikacja: 26-04-2023 14:59)