SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy komunikacji alternatywnej i wspomagającej |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSSM-KAiW |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie z podstawami wiedzy (istota, klasyfikacja, metody) komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC); znaczenie dla psychospołecznego funkcjonowania osób z problemami w komunikacji werbalnej. Zapoznanie w podstawowym zakresie z metodami AAC (specyfika i przeznaczenie). Uwrażliwienie na znaczenie AAC dla inkluzji społecznej osób z zaburzeniami komunikacji werbalnej.
Wstępna wiedza na temat zaburzeń mowy i komunikacji społecznej.
1) Komunikacja a psychospołeczne funkcjonowanie człowieka. 2) AAC – definicja, terminologia, klasyfikacja. 3) Użytkownicy AAC – klasyfikacja, etiologia i symptomatyka zaburzeń w komunikacji werbalnej. 4) Umiejętności prelingwalne i ich wpływ na wprowadzanie AAC. 5) Obserwacja pacjenta i wywiad z rodzicami przed wprowadzeniem AAC. 6) Znaki przestrzenno-dotykowe, znaki manualne, znaki graficzne. 7) Pomoce do porozumiewania się: rozwojowe i sytuacyjne, pomoce proste i elektroniczne, pomoce wysokiej technologi (technologie wspomagające – AT). 8) Sposoby wprowadzania i stosowania AAC (stała, czasowa metoda komunikacji, metoda specjalistycznej strategii uczenia się. 9) Tablice komunikacyjne. 10) Strategie uczenia się przy wsparciu AAC. 11) Wykonywanie prostych pomocy rozwojowych i komunikacyjnych, słownika osobistego.
Ćwiczenia
Praca z książką, pokaz z instruktażem, film dydaktyczny, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Konwersatorium
Średnia ocen z kolokwium i prac kontrolnych, projektów. Ocena końcowa z przedmiotu to średnia arytmetyczna ocen.
Alternatywne i wspomagające metody porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem, red. B. Kaczmarek, A. Wojciechowska, Kraków 2015.
Komunikacja, mowa, język w diagnozie i terapii zaburzeń rozwoju u dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, red. E.M. Minczakiewicz, Kraków 2001.
Komunikacja, zaburzenia, terapia, red. E.M. Skorek, K.B. Kochan. Zielona Góra 2014.
Martinsen H., Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się, Warszawa 2002.
Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Stein-Szała (ostatnia modyfikacja: 27-04-2023 13:43)