Nabycie wiedzy o strukturze i zasadach funkcjonowania systemu rodzinnego oraz cyklu życia rodziny. Poznanie istoty wsparcia społecznego oraz podmiotów wsparcia rodziny z osobą z niepełnosprawnością intelektualną w środowisku lokalnym. Poznanie form i metod pracy z rodziną osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Opanowanie umiejętności planowania współpracy z rodziną i jej realizacji w ramach form indywidualnych i grupowych.
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza dotycząca rodziny, jako środowiska życia człowieka. Wiedza z zakresu psychologii rozwoju i osobowości oraz psychologii wychowawczej.
Zakres tematyczny
Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny
Fazy cyklu życia rodziny – charakterystyka najczęstszych problemów w poszczególnych fazach i sposobów radzenia sobie z nimi.
Osoba z niepełnosprawnością intelektualną – postrzeganie społeczne, wpłw niepełnosprawności na funkcjonowanie społeczne.
Stosunek rodziny do osoby z niepełnosprawnością intelektualną i do programu jej usprawniania. Indywidualne i instytucjonalne wsparcie rodziny z osobą z niepełnosprawnością intelektualną – pojęcie i rodzaje wsparcia, umiejętności i techniki przydatne w pracy osoby udzielającej wsparcia, podmioty wsparcia w środowisku lokalnym.
Praca z rodziną na terenie placówek wsparcia – zapotrzebowanie na współpracę, bariery współpracy, indywidualne i grupowe formy i zasady współpracy.
Wybrane techniki terapii rodzin i możliwość wykorzystania ich elementów w pedagogicznej pracy z rodziną z osobą z niepełnosprawnością intelektualną.
Wybrane metody aktywizujące w pedagogicznym wspomaganiu rodziny.
Właściwa komunikacja w relacji pedagog, osoba wspierająca – rodzina.
Pedagogizacja/psychoedukacja rodziny z osobą z niepełnosprawnością intelektualną – opracowanie scenariuszy spotkań z rodziną na temat kompetencji opiekuńczo-wychowawczych, socjalizacyjnych i rehabilitacyjnych jej członków oraz trudności w tych zakresach.
Metody kształcenia
Dyskusja, burza mózgów, indywidualna prezentacja problematyki, praca grupowa
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Kolokwium z treści zrealizowanych na ćwiczeniach.
Przygotowanie scenariuszy spotkań z rodziną z osobą z niepełnosprawnością intelektualną.
Przygotowanie projektu dotyczącego wybranej formy wsparcia społecznego rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną.
Ocena wystawiona będzie na podstawie średniej arytmetycznej ocen cząstkowych.
Ocena końcowa:
Ocenę końcową stanowi ocena z konwersatorium
Literatura podstawowa
Badora S., Czeredrecka B., Marzec D., Rodzina i formy jej wspomagania, Kraków 2001.
de Barbaro B. (red.), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków 1999.
Christopher C.J., Nauczyciel – rodzic: skuteczne porozumiewanie się, Gdańsk 2004.
Cytowska B. (red.), Dorośli z niepełnosprawnością intelektualną w labiryntach codzienności. Analiza badań – krytyka podejść – propozycje rozwiązań, Toruń 2011.
Godawa J., Osoba z niepełnosprawnością na ścieżkach życia. Kultura. Społeczeństwo. Terapia. W przestrzeni niepełnosprawności, Kraków 2017.
Literatura uzupełniająca
Bobkowicz-Lewartowska L., Niepełnosprawność intelektualna, diagnozowanie, edukacja i wychowanie, Gdańsk 2011.
Kluz M., Rodzina w procesie rewalidacji, rehabilitacji i rozwoju religijno-moralnego osób z niepełnosprawnością intelektualną, Seminare. Poszukiwania naukowe 35/4, 2014.
Kozłowska A., Znaczenie relacji rodzinnych dla pozytywnego rozwoju dziecka, Warszawa 2000.
Maciarz A., Janiszewska-Nieściuruk Z., Ochonczenko H. (red.), Człowiek niepełnosprawny w rodzinie i w środowisku lokalnym (wybrane artykuły), Zielona Góra 2001.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 03-05-2023 09:21)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.