SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy edukacji zdrowotnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy edukacji zdrowotnej
Kod przedmiotu 05.9-WP-PPWM-EZ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przekazanie wiedzy na temat czynników wpływających na zdrowie oraz zasad profilaktyki i promocji zdrowia w odniesieniu do najczęściej występujących zaburzeń zdrowotnych i chorób cywilizacyjnych. Zapoznanie studenta z krajowymi i międzynarodowymi programami z zakresu promocji i edukacji zdrowotne.  

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresy rozwoju człowieka. 

Zakres tematyczny

Pojęcie i aspekty zdrowia, Holistyczny i biomedyczny model zdrowia Czynniki wpływające na zdrowie osobnicze i populacji - Profilaktyka chorób – etapy. Zagrożenie zdrowia w XXI wieku (choroby cywilizacyjne, choroby zakaźne). S Stan zdrowia dzieci i młodzieży w Polsce (postawy zdrowotne i tryb życia dzieci i młodzieży w XXI wieku). S Zdrowie psychiczne i psychospołeczne (podstawowe czynniki wpływające na zdrowie psychiczne). Edukacja seksualna (epidemiologia i profilaktyka chorób przenoszonych drogą płciową). Internet a możliwości poprawy efektów edukacji zdrowotnej.

Metody kształcenia

Ćwiczenia – metoda tekstu przewodniego, praca z książką, praca w grupach, dyskusja,

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia. Test, ocena zgodnie z podanymi progami punktowymi. Kryterium ocen: bardzo dobry 91-100%, dobry plus 81-90%, dobry 71-80%, dostateczny plus 61-70%, dostateczny 51-60%.

Literatura podstawowa

  1. Borzucka-Sitkiewicz K., Promocja zdrowia i edukacja zdrowotna, przewodnik dla edukatorów zdrowia, Wyd. Impuls, 2006.
  2. Szukalski B., Narkotyki. Kompendium wiedzy o środkach uzależniających, Wyd. Instytut Psychiatrii i Neurologii, Warszawa,2005.
  3. Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K., Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2012.
  4. Lipman F., Claro D., The New Health Rules: Easy Changes to Transform Your Life: Simple Changes to Achieve Whole-Body Wellness, New York 2014.
  5. Kowalski M., Gaweł A., Zdrowie – Wartość - Edukacja, Kraków 2006.

Literatura uzupełniająca

Kaliszewska M., Kowalski M., Myśleć o zdrowiu. Między wolnością a zniewoleniem (Think about health. Between freedom and slavery), Kielce-Zielona Góra 2011.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 27-04-2023 16:12)