SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Emisja głosu |
Kod przedmiotu | 05.1-WP-PPWM-EG |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami emisji i higieny głosu.
Poznanie podstawowych ćwiczeń sprawności głosowej i autoprezentacji.
Zapoznanie studentów z elementami profilaktyki i rehabilitacji głosowej
Podstawy wiedzy o rozwoju człowieka.
Dobra kondycja psychofizyczna
Teoretyczne znaczenie emisji głosu.
Zarys budowy i działania narządu głosotwórczego
Ciało jako zbiór rezonatorów (rezonatory: głowowy, piersiowy, brzuszny; sposoby kierowania dźwięku, praca nad barwą dźwięku)
Głos podstawowym narzędziem autoprezentacji, ekspresji komunikacji
Higiena głosu w pracy nauczyciela ( podstawowe zasady higieny;stres a głos, dieta, używki, aktywność fizyczna i relaks)
Profilaktyka i rehabilitacja narządu głosu (choroby, diagnoza, sposoby niwelowania niedyspozycji głosowych)
Ćwiczenia praktyczne z emisji głosu (m.in. prawidłowej postawy, ćwiczenia: słuchowe, oddechowe, fonacyjne, narządów artykulacyjnych, relaksacyjne)
Interpretacja tekstów słownych oraz przygotowanie dobrej prezentacji
Ćwiczenia emisyjne z tekstami
Metody ekspresyjne, asymilacja wiedzy, gry głosowe, prezentacje.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie z oceną na podstawie aktywnej obecności i dyskusji studentów, własnego opracowania ćwiczeń emisyjnych, prezentacji
Ocena bdb obecność na zajęciach, aktywny udział, i dyskusja na bazie poznanej literatury, opracowanie autorskich ćwiczeń emisyjnych, przygotowanie prezentacji
Ocena db obecność na zajęciach, realizowanie zadań emisyjnych z zaangażowaniem, przedstawienie własnych propozycji ćwiczeń emisyjnych, przygotowanie prezentacji
Ocena dst obecność na zajęciach, realizacja wskazanych zadań emisyjnych , brak prezentacji
ocena ndst- brak zaangażowania, opuszczanie zajęć
1. Kataryńczuk-Mania L., Świadomość nauczycieli w zakresie aktywności głosowej i higieny ]w] Edukacja artystyczna-nowe wyzwania, red. L. Kataryńczuk-Mania, Zielona Góra-Skarbona 2017.
2. Kataryńczuk-Mania L., Kowalkowska I., red., Profilaktyka i rehabilitacja głosu, mowy, Zielona Góra 2006.
3. Kisiel M., Emisja i higiena głosu w pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela, Dąbrowa Górnicza 2012.
4. Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie, Kraków 2003.
5. Kataryńczuk-Mania L red., Emisja głosu w przestrzeni edukacyjnej, artystycznej i terapeutycznej, Zielona Góra 2020.
1. Gawęda K., Łazewski J., Uczymy się poprawnej wymowy, Warszawa 1995.
2. Kosewski Adam. oprac., , Emisja głosu, Ostróda 2008.
3. Laskowska H., Podstawy emisji głosu, Bydgoszcz 2000.
4. Obrębowski A., red., Narząd głosu i jego znaczenie w komunikacji społecznej, Poznań 2008.
5. Skoczewska Elżbieta, Emisja głosu, Praktyczny Pedagog, www.po.wsh-kielce.edu.pl
6. Szeletyńscy Z., H., Prawidłowe mówienie, Warszawa 1975.
7. Toczyska B., Sarabanda w chaszczach, , Gdańsk 1997.
8. Zdziarski K., Emisja i higiena głosu, Szczecin 2014.
9. Weller, S., Oddech, który leczy, Gdańsk, 2006.
Dopuszczalna 1 nieobecność na zajęciach
Zmodyfikowane przez dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-04-2023 15:09)