Opanowanie podstawowej wiedzy z zakresu pedagogiki przedszkolnej (geneza, przedmiot, status, zadania, funkcje pedagogiki przedszkolnej, jej interdyscyplinarny charakter, koncepcje);
Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami (dziecko, dzieciństwo, edukacja przedszkolna, przedszkole), zasadami, metodami i formami pracy opiekuńczo-wychowawczej z dzieckiem w wieku przedszkolnym, problematyką procesu adaptowania się dziecka w przedszkolu;
Kształtowanie umiejętności projektowania ofert edukacyjnych dla dzieci w wieku przedszkolnym, zastosowania przygotowanych projektów w praktyce edukacyjnej.
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej oraz historii wychowania i opieki.
Zakres tematyczny
Problematyka wykładu:
Przedmiot i cele wychowania przedszkolnego.
Podstawa programowa - zadania przedszkola, osiągnięcia dziecka na koniec wychowania przedszkolnego, warunki i sposób realizacji.
Funkcje, zadania wychowania przedszkolnego - dawniej, dziś i w przyszłości.
Zasady i formy pracy w przedszkolu - istota, kryteria, klasyfikacje.
Metody i środki pracy w przedszkolu - dobór, kryteria, sens, znaczenie.
Przedszkole miejscem rozwoju dziecka - modele organizacyjne wychowania przedszkolnego.
Adaptacja dziecka do warunków przedszkolnych - a) pojęcie adaptacja, b) poziomy adaptowania się dziecka do warunków przedszkolnych, c) czynniki wyznaczające poziom adaptacji dziecka do przedszkola, d) przejawy prawidłowej i nieprawidłowej adaptacji do przedszkola, e) rola nauczyciela i środowiska rodzinnego w procesie przystosowania się dziecka do przedszkola.
Dziecko i sytuacje przedszkolne – istota, klasyfikacje, rodzaje a potrzeby dzieci.
Nauczyciel przedszkola – cele, zadania, funkcje, zmieniająca się rola, osobowość, przygotowanie i kształcenie.
Problematyka konwersatorium:
Rozwój emocjonalny, społeczny, fizyczny i poznawczy dziecka w wieku przedszkolnym a zadania nauczyciela wynikające z poziomu rozwoju dzieci.
Przedszkole miejscem rozwoju dziecka - modele organizacyjne a wygląd sali przedszkolnej; projektowanie sali przedszkolnej.
Planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej w przedszkolu - pojęcia plan, planowanie, rodzaje planów: roczny plan, plany miesięczne, dzienny plan, cechy dobrego planu.
Organizacja dnia i pobytu dziecka w przedszkolu - zajęcia kierowane, zabawy swobodne, spacery i wycieczki, uroczystości i imprezy przedszkolne - ich planowanie, harmonogramy dnia w rożnych rodzajach placówek przedszkolnych i grupach wiekowych.
Projektowanie zajęć w grupie przedszkolnej - przygotowanie nauczyciela do zajęć, struktura konspektu/scenariusza zajęć - cele, metody, formy organizacyjne, środki dydaktyczne, przebieg zajęć; konstruowanie scenariuszy zajęć, obserwacja zajęć dydaktycznych dla dzieci w przedszkolu.
praca z tekstem, praca z dokumentem źródłowym, dyskusja, projektowanie zadań, burza mózgów, prezentacje multimedialne.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykłady: egzamin oraz aktywna obecność na zajęciach.
Egzamin obejmuje treści z konwersatoriów (50%) i wykładów (50%). Punkty uzyskane na egzaminie są przeliczane na stopnie wg skali: 94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68- 75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2
Konwersatorium: Zaliczenie z oceną na podstawie: aktywnej obecności studentów (nieobecności należy odrobić - forma do uzgodnienia z prowadzącym), w tym pracy w grupach, prezentacji do wybranego zagadnienia, przygotowania i analizy konspektu zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym. Uzyskanie pozytywnych ocen z wykładów i ćwiczeń kwalifikuje studenta do egzaminu.
Ocena końcowa uwzględnia oceny uzyskane za obie formy zajęć, obie oceny muszą być pozytywne. Końcowa ocena jest ich średnią arytmetyczną.
Literatura podstawowa
Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Kraków 2011.
Magda-Adamowicz M., Przemiany edukacji przedszkolnej w Polsce i Czechach okresu transformacji ustrojowej, Toruń 2017.
Waloszek D., Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań, Kraków 2006.
Węglińska M., Jak przygotować się do zajęć zintegrowanych?
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.