SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy edukacji plastycznej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy edukacji plastycznej
Kod przedmiotu 05.1-WP-PPWM-PEP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest: zapoznanie studentów z:

-  podstawowymi pojęciami i dziedzinami sztuk plastycznych,

 - ogólną wiedzą na temat historii sztuki,

- rodzajami materiałów i technik plastycznych,

- celami oraz metodami edukacji przez sztukę wizualną,

 - zasadami analizy i krytycznej oceny prac z zakresu sztuk plastycznych.

2. Usprawnianie umiejętności plastycznych studentów.

3. Kształtowanie umiejętności  posługiwania się materiałami i przyborami plastycznymi. 

Wymagania wstępne

Student posiada ogólną wiedzę na temat zjawisk zachodzących w otaczającej go rzeczywistości społecznej i kulturowej oraz podstawową wiedzę z przedmiotu plastyka realizowanego w szkole podstawowej i średniej.

Zakres tematyczny

1. Cele i metody edukacji przez sztukę wizualną.

2. Podstawowe pojęcia z dziedziny sztuk plastycznych.

3. Podstawowe dziedziny sztuk plastycznych: architektura,  rzeźba, malarstwo, techniki malarskie (technika olejna, akwarela, tempera, gwasz, pastel,  fresk, mozaika, witraż,  collage), rysunek,   grafika,  grafika użytkowa. kaligrafia, ceramika; fotografika, wzornictwo przemysłowe.  

4. Rodzaje technik i materiałów  plastycznych.

5. Zasady analizy i krytycznej oceny prac z zakresu sztuk plastycznych.

Metody kształcenia

Metoda dyskusji, praca z materiałem źródłowym, metody problemowe, metoda pokazu (prezentacji), metoda impresyjna i ekspresyjna, ekspozycja, film, objaśnienie lub/i wyjaśnienie, wykład informacyjny i problemowy z użyciem komputera.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatoria

Student oceniany jest na podstawie: aktywnego uczestnictwa w zajęciach (m.in. na zasadzie wykonywania prac plastycznych), udziału w dyskusji, projektu zajęć z plastyki dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz prezentacji.  

Warunkiem zaliczenia konwersatoriów jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zadań realizowanych w ramach programu przedmiotu oraz obecność na  zajęciach. Jedna nieobecność jest dopuszczalna, wszystkie pozostałe powinny zostać odrobione na konsultacjach lub na zajęciach z inną grupą.

 

Literatura podstawowa

 

1. J. Białostocki, Historia sztuki wśród nauk humanistycznych, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1980.

2. Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Warszawa 1997 (i następne wydania).

3. Podręczniki do przedmiotu plastyka w kl. IV-VIII i liceum ogólnokształcącego.

Literatura uzupełniająca

1. Józefowski E., Książka o książkach, Zielona Góra 1999.

2. Nęcka E., Trening twórczości, Kraków 1998.

3. Warsztaty edukacji twórczej, red. E. Olinkiewicz, E. Repsch, Wrocław 2001. 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 17-04-2023 14:57)