SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy edukacji plastycznej |
Kod przedmiotu | 05.1-WP-PPWM-PEP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest: zapoznanie studentów z:
- podstawowymi pojęciami i dziedzinami sztuk plastycznych,
- ogólną wiedzą na temat historii sztuki,
- rodzajami materiałów i technik plastycznych,
- celami oraz metodami edukacji przez sztukę wizualną,
- zasadami analizy i krytycznej oceny prac z zakresu sztuk plastycznych.
2. Usprawnianie umiejętności plastycznych studentów.
3. Kształtowanie umiejętności posługiwania się materiałami i przyborami plastycznymi.
Student posiada ogólną wiedzę na temat zjawisk zachodzących w otaczającej go rzeczywistości społecznej i kulturowej oraz podstawową wiedzę z przedmiotu plastyka realizowanego w szkole podstawowej i średniej.
1. Cele i metody edukacji przez sztukę wizualną.
2. Podstawowe pojęcia z dziedziny sztuk plastycznych.
3. Podstawowe dziedziny sztuk plastycznych: architektura, rzeźba, malarstwo, techniki malarskie (technika olejna, akwarela, tempera, gwasz, pastel, fresk, mozaika, witraż, collage), rysunek, grafika, grafika użytkowa. kaligrafia, ceramika; fotografika, wzornictwo przemysłowe.
4. Rodzaje technik i materiałów plastycznych.
5. Zasady analizy i krytycznej oceny prac z zakresu sztuk plastycznych.
Metoda dyskusji, praca z materiałem źródłowym, metody problemowe, metoda pokazu (prezentacji), metoda impresyjna i ekspresyjna, ekspozycja, film, objaśnienie lub/i wyjaśnienie, wykład informacyjny i problemowy z użyciem komputera.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Konwersatoria
Student oceniany jest na podstawie: aktywnego uczestnictwa w zajęciach (m.in. na zasadzie wykonywania prac plastycznych), udziału w dyskusji, projektu zajęć z plastyki dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz prezentacji.
Warunkiem zaliczenia konwersatoriów jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zadań realizowanych w ramach programu przedmiotu oraz obecność na zajęciach. Jedna nieobecność jest dopuszczalna, wszystkie pozostałe powinny zostać odrobione na konsultacjach lub na zajęciach z inną grupą.
1. J. Białostocki, Historia sztuki wśród nauk humanistycznych, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1980.
2. Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Warszawa 1997 (i następne wydania).
3. Podręczniki do przedmiotu plastyka w kl. IV-VIII i liceum ogólnokształcącego.
1. Józefowski E., Książka o książkach, Zielona Góra 1999.
2. Nęcka E., Trening twórczości, Kraków 1998.
3. Warsztaty edukacji twórczej, red. E. Olinkiewicz, E. Repsch, Wrocław 2001.
Zmodyfikowane przez dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 17-04-2023 14:57)