SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy edukacji muzycznej |
Kod przedmiotu | 05.1-WP-PPWM-PEM |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest :
- opanowanie podstawowej wiedzy z zakresu elementów muzyki, podstawowych zasad muzyki i kształcenia słuchu,
- poznanie dorobku kultury muzycznej polskiej i obcej,
- poznanie wybranych koncepcji edukacji muzycznej.
Student posiada wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej dzieci i podstaw pedagogiki a także kompetencje muzyczne.
Problematyka ćwiczeń
Muzyka i jej podstawowe elementy.
Podstawy wiedzy o muzyce
Zasady muzyki i kształcenia słuchu
Wybrane zagadnienia z zakresu historii muzyki, form muzycznych, kompozytorów, literatury muzycznej.
Uwarunkowania rozwoju muzycznego dzieci
Wybrane koncepcje i modele edukacji muzycznej dzieci
Podstawowe formy aktywności muzycznej dzieci
Założenia programowe edukacji muzycznej w przedszkolu i w klasach I-III
Metody aktywizujące, praca w grupach, prezentacje, kolokwium.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia jest aktywność na zajęciach, dyskusja na temat edukacji muzycznej na podstawie literatury przedmiotu, przygotowanie medialnej prezentacji na temat wybranej koncepcji edukacji muzycznej i propozycji zajęć muzycznych.dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.oraz zaliczenie testu z zakresu wiedzy o muzyce
Ocena bdb - aktywność studenta podczas zajęć, udział w dyskusjach problemowych, przygotowanie prezentacji medialnej, propozycji zajęć muzycznych dla dzieci i zaliczenie testu wiedzy o muzyce
ocena db- aktywność podczas zajęć, przygotowanie prezentacji, propozycji zajęć muzycznych i pozytywne zaliczenie testu
Ocena dst- uczestnictwo w zajęciach, przygotowanie poprawnie wybranych zadań i zaliczenie pozytywnie testu
Ocena ndst- nieobecność na zajęciach, brak zaangażowania i przygotowanych zadań
1. Kataryńczuk-Mania L., Mania G., red., Konteksty kultury, Konteksty edukacji- wielowymiarowość kształcenia artystycznego i upowszechniania kultury, Krakow -Skarbona 2019.
2. Kataryńczuk-Mania L., Wychowawcze aspekty zajęć umuzykalniających w przedszkolu, Zielona Góra 2009.
3. Ławrowska R., Uczeń i nauczyciel w edukacji muzycznej, Kraków 2003.
4. Knapik W., Sacher W.A., red., Edukacyjny aspekt uczestnictwa w kulturze muzycznej, Bielsko-Biała 2007.
5. Dasiewicz-Tobiasz A., Umuzykalnienie w przedszkolu, Warszawa 1977.
6. Ławrowska R., Muchacka B., Edukacja muzyczna, Kraków 2022.
Dopuszcza się 1 nieobecność na zajęciach
Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 23-04-2023 23:00)