SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy edukacji muzycznej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy edukacji muzycznej
Kod przedmiotu 05.1-WP-PPWM-PEM
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest :

- opanowanie podstawowej wiedzy z zakresu elementów muzyki,  podstawowych zasad muzyki  i kształcenia słuchu,

- poznanie dorobku kultury muzycznej polskiej i obcej,

- poznanie wybranych koncepcji edukacji muzycznej.

Wymagania wstępne

Student posiada wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej dzieci i podstaw pedagogiki a także kompetencje muzyczne.

Zakres tematyczny

Problematyka ćwiczeń

Muzyka i jej podstawowe elementy. 

Podstawy wiedzy o muzyce

Zasady muzyki i kształcenia słuchu

Wybrane zagadnienia z zakresu historii muzyki, form muzycznych, kompozytorów, literatury muzycznej.

Uwarunkowania rozwoju muzycznego dzieci

Wybrane koncepcje i modele edukacji muzycznej dzieci

Podstawowe formy aktywności muzycznej dzieci

Założenia programowe edukacji muzycznej w przedszkolu i w klasach I-III

 

 

 

 

 

Metody kształcenia

Metody aktywizujące, praca w grupach, prezentacje, kolokwium.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest aktywność na zajęciach, dyskusja na temat edukacji muzycznej na podstawie  literatury przedmiotu,   przygotowanie medialnej prezentacji na temat wybranej koncepcji edukacji muzycznej i propozycji zajęć muzycznych.dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.oraz zaliczenie testu z zakresu wiedzy o muzyce

Ocena bdb - aktywność studenta podczas zajęć, udział w dyskusjach problemowych, przygotowanie prezentacji medialnej, propozycji zajęć muzycznych dla dzieci i zaliczenie testu wiedzy o muzyce

ocena db- aktywność podczas zajęć, przygotowanie prezentacji, propozycji zajęć muzycznych i pozytywne zaliczenie testu

Ocena dst- uczestnictwo w zajęciach, przygotowanie poprawnie wybranych zadań i zaliczenie pozytywnie testu

Ocena ndst- nieobecność na zajęciach, brak zaangażowania i przygotowanych zadań

Literatura podstawowa

  1. Kataryńczuk-Mania L., Edukacja muzyczna dzieci z perspektywy pedagogicznej i profilaktyczno-terapeutycznej, Krakow 2022
  2. Łuczak A., Muzyka i matematyka, Zielona Góra 2021.
  3. Kisiel M., red., Edukacyjne inspiracje dziecięcego przeżywania, doświadczania i poznawania muzyki, Dąbrowa Górnicza 2008.
  4. Wójcik D., Nauka o muzyce, Krakow 2001.
  5. Lines D.K., red., Music education for the New Millennium. Theory and practice futures for Music: Teaching and Learning, Oxford 2005

Literatura uzupełniająca

1. Kataryńczuk-Mania L., Mania G., red., Konteksty kultury, Konteksty edukacji- wielowymiarowość kształcenia artystycznego i upowszechniania kultury, Krakow -Skarbona 2019.

2. Kataryńczuk-Mania L., Wychowawcze aspekty zajęć umuzykalniających w przedszkolu, Zielona Góra 2009.

3. Ławrowska R., Uczeń i nauczyciel w edukacji muzycznej, Kraków 2003.

4. Knapik W., Sacher W.A., red., Edukacyjny aspekt uczestnictwa w kulturze muzycznej, Bielsko-Biała 2007.

5. Dasiewicz-Tobiasz A., Umuzykalnienie w przedszkolu, Warszawa 1977.

6. Ławrowska R., Muchacka B., Edukacja muzyczna, Kraków 2022.

 

Uwagi

Dopuszcza się 1 nieobecność na zajęciach


Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 23-04-2023 23:00)