1. Zapoznanie z podstawowymi wiadomościami dotyczącymi:
istoty, celów i treści edukacji technicznej,
wybranych kierunków zmian edukacji technicznej,
obecności i znaczenia techniki w bliższym i dalszym otoczeniu,
urządzeń technicznych i ich funkcji,
materiałów konstrukcyjnych - ich funkcji i wykorzystania;
2. Usprawnianie umiejętności technicznych studentów;
3. Kształtowanie umiejętności bezpiecznego posługiwania się narzędziami oraz zachowania ostrożności podczas prac z dziećmi.
Wymagania wstępne
Student posiada ogólną wiedzę na temat zjawisk zachodzących w otaczającej go rzeczywistości oraz podstawową wiedzę z przedmiotu technika realizowanego w szkole podstawowej i średniej.
Zakres tematyczny
Założenia, cele i treści kształcenia ogólnotechnicznego dzieci/uczniów;
Technika w bliższym i dalszym otoczeniu;
Cechy charakterystyczne twórczości dziecięcej w zakresie techniki, jej osobowe i środowiskowe uwarunkowania;
Przemiany w koncepcjach kształcenia technicznego dzieci;
Materiały konstrukcyjne - papier, włókna i tkaniny, tworzywa sztuczne, materiały przyrodnicze, drewno, metal, szkło - ich właściwości, rodzaje, zastosowanie oraz możliwości wykorzystania w pracach technicznych;
Urządzenia elektryczne i elektroniczne w najbliższym otoczeniu - podstawowe wiadomości na temat obwodów elektrycznych, funkcjonowania i zastosowania urządzeń elektrycznych i elektronicznych.
Łączenie różnych rodzajów materiałów przy konstruowaniu tablic manipulacyjnych dla dzieci
Metody kształcenia
Praca z tekstem, dyskusja, metody problemowe, pokaz, prezentacje multimedialne, prace praktyczne, film
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnych ocen z: aktywnej obecności (nieobecności należy odrobić - sposób do ustalenia z prowadzącym zajęcia), analizy tekstu źródłowego, prezentacji do wybranego zagadnienia, skonstruowania tablicy manipulacyjnej dla dzieci, aktywnego uczestnictwa w pracach o charakterze praktycznym. Ocenę z konwersatorium stanowi średnia arytmetyczna uzyskanych ocen.
Ocena końcowa jest oceną z konwersatorium.
Literatura podstawowa
Drejer F., Wychowanie do techniki dzieci w młodszym wieku szkolnym, Wydawnictwo Kolegium Karkonoskiego, Jelenia Góra 2010.
Furmanek W., Nauczanie techniki w klasach początkowych, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów 1992.
Skiba M., Zajęcia techniczne w edukacji wczesnoszkolnej, w: Edukacja Elementarna 37(2015)3
Literatura uzupełniająca
Mazur A., R. Tarasiuk, Interpretacje i inspiracje dla edukacji artystycznej, Lublin 2014
Stachańczyk B., Poradnik dla nauczyciela klasy drugiej szkoły podstawowej – inspiracje artystyczne, Warszawa 2015
Kraszewski K., Edukacja ogólnotechniczna w nauczaniu początkowym, [w:] Nauczyciel i uczeń w nauczaniu zintegrowanym, (red.) I. Adamek, Wydawnictwo Naukowe AP, Kraków 2002.
Kupisiewicz C., Dydaktyka ogólna, Wydawnictwo „Graf-Punkt”, Warszawa 2000
Podręczniki do techniki dla klas IV-VI
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Klaudia Kasowska (ostatnia modyfikacja: 20-04-2023 19:37)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.