SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy edukacji technicznej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy edukacji technicznej
Kod przedmiotu 05.1-WP-PPWM-PET
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Klaudia Kasowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

1. Zapoznanie z podstawowymi wiadomościami  dotyczącymi:

  • istoty, celów i treści edukacji technicznej,
  • wybranych kierunków zmian edukacji technicznej,
  • obecności i znaczenia techniki w bliższym i dalszym otoczeniu,
  • urządzeń technicznych i ich funkcji,
  • materiałów konstrukcyjnych - ich funkcji i wykorzystania;

2. Usprawnianie umiejętności technicznych studentów;

3. Kształtowanie umiejętności bezpiecznego posługiwania się narzędziami oraz zachowania ostrożności podczas prac z dziećmi. 

 

Wymagania wstępne

Student posiada ogólną wiedzę na temat zjawisk zachodzących w otaczającej go rzeczywistości oraz podstawową wiedzę z przedmiotu technika realizowanego w szkole podstawowej i średniej.

Zakres tematyczny

  1. Założenia, cele i treści  kształcenia ogólnotechnicznego dzieci/uczniów;
  2. Technika w bliższym i dalszym otoczeniu;
  3. Cechy charakterystyczne twórczości dziecięcej w zakresie techniki, jej osobowe i środowiskowe uwarunkowania;
  4. Przemiany w koncepcjach kształcenia technicznego dzieci;
  5. Materiały konstrukcyjne - papier, włókna i tkaniny, tworzywa sztuczne, materiały przyrodnicze, drewno, metal, szkło - ich właściwości, rodzaje, zastosowanie oraz możliwości wykorzystania  w pracach technicznych;
  6. Urządzenia elektryczne i elektroniczne w najbliższym otoczeniu - podstawowe wiadomości na temat obwodów elektrycznych, funkcjonowania i zastosowania urządzeń elektrycznych i elektronicznych.
  7. Łączenie różnych rodzajów materiałów przy konstruowaniu tablic manipulacyjnych dla dzieci

Metody kształcenia

Praca z tekstem, dyskusja, metody problemowe, pokaz, prezentacje multimedialne, prace praktyczne, film

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnych ocen z: aktywnej obecności (nieobecności należy odrobić - sposób do ustalenia z prowadzącym zajęcia), analizy tekstu źródłowego, prezentacji do wybranego zagadnienia, skonstruowania tablicy manipulacyjnej dla dzieci, aktywnego uczestnictwa w pracach o charakterze praktycznym. Ocenę z konwersatorium stanowi średnia arytmetyczna uzyskanych ocen. 

Ocena końcowa jest oceną z konwersatorium.

Literatura podstawowa

  1. Drejer F., Wychowanie do techniki dzieci w młodszym wieku szkolnym, Wydawnictwo Kolegium Karkonoskiego, Jelenia Góra 2010.
  2. Furmanek W., Nauczanie techniki w klasach początkowych, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów 1992.
  3. Skiba M., Zajęcia techniczne w edukacji wczesnoszkolnej, w: Edukacja Elementarna 37(2015)3

 

 

 

 

 

 

Literatura uzupełniająca

  1. Mazur A., R. Tarasiuk, Interpretacje i inspiracje dla edukacji artystycznej, Lublin 2014
  2. Stachańczyk B., Poradnik dla nauczyciela klasy drugiej szkoły podstawowej – inspiracje artystyczne, Warszawa 2015
  3. Kraszewski K., Edukacja ogólnotechniczna w nauczaniu początkowym, [w:] Nauczyciel i uczeń w nauczaniu zintegrowanym, (red.) I. Adamek, Wydawnictwo Naukowe AP, Kraków 2002.
  4. Kupisiewicz C., Dydaktyka ogólna, Wydawnictwo „Graf-Punkt”, Warszawa 2000
  5. Podręczniki do techniki dla klas IV-VI

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Klaudia Kasowska (ostatnia modyfikacja: 20-04-2023 19:37)