SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Rytmika - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Rytmika
Kod przedmiotu 05.1-WP-PPWM-RYT
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z założeniami teoretycznymi i praktycznymi rytmiki.

 

Wymagania wstępne

Podstawowa sprawność psychoruchowa i kompetencje muzyczne.

Zakres tematyczny

Różnorodne wykorzystanie ćwiczeń ruchowych, oddechowych, słuchowych z muzyką i akompaniamentem w pracy z dzieckiem. Podstawowe założenia rytmiki Emila Jaques-Dalcroze’a i Carla Orffa. Możliwości wykorzystania podstawowych elementów muzyki (rytm, melodia, harmonia, dynamika, artykulacja) w zabawach muzyczno-ruchowych dla dzieci.

Metody kształcenia

Metody ekspresyjne, improwizacje rytmiczne, prezentacje multimedialne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatorium

Podstawą zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach. Samodzielna prezentacja układów rytmicznych do piosenek dla dzieci i utworów muzycznych.

Ocena końcowa

Ocena ostateczna jest oceną z konwersatorium. Przygotowanie scenariuszy zajęć rytmicznych dla dzieci.

Literatura podstawowa

Brzozowska-Kuczkiewicz M., Emil Jaques-Dalcroze i jego rytmika, Warszawa 1991.

Klöppel R., Vliex S., Rytmika w wychowaniu i terapii, Warszawa 2005.

Grafczyńska J., Rytmika, Wa-wa 1963.

Grafczyńska J., Dąbrowska M.: Zabawy rytmiczne i umuzykalniające dla dzieci, Warszawa 1964.

Graczykowska B., Ruch i taniec niejedno ma imię, Politechnika Opolska, Opole 2007.

Siedlecka B., Biliński W., Taniec w edukacji dzieci i młodzieży, AWF Wrocław 2003.

Ławrowska R., Rytm, muzyka, taniec w edukacji, Kraków 2005.

Brzozowska L., Brzozowski M., Folkowa zabawa: integracyjne formy polskich tańców ludowych, Lublin 2002.

Kappert D., Tańcząc z dziećmi, Warszawa 2005.

Laban R., The Mastery of Movement, Plymouth 1992.

Literatura uzupełniająca

Lenska, D., Ludowe dziecięce zabawy muzyczne, Katowice 2019.

Stadnicka J., Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową, Warszawa 1998.

Kappert D., Tańcząc z Dziećmi, warszawa 2005.

Franklin E.N., Świadomość ciała, Warszawa 2015.

Kataryńczuk-Mania L., Ekspresja muzyczna dzieci w teorii i praktyce, [w:] Kultura - sztuka - edukacja, red. Barbara Kurowska, Kinga Łapot-Dzierwa. Tom II, Kraków 2016.

Uwagi

Dopuszczalna jest 1 nieobecność.


Zmodyfikowane przez dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-04-2023 15:51)