SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Rytmika |
Kod przedmiotu | 05.1-WP-PPWM-RYT |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z założeniami teoretycznymi i praktycznymi rytmiki.
Podstawowa sprawność psychoruchowa i kompetencje muzyczne.
Różnorodne wykorzystanie ćwiczeń ruchowych, oddechowych, słuchowych z muzyką i akompaniamentem w pracy z dzieckiem. Podstawowe założenia rytmiki Emila Jaques-Dalcroze’a i Carla Orffa. Możliwości wykorzystania podstawowych elementów muzyki (rytm, melodia, harmonia, dynamika, artykulacja) w zabawach muzyczno-ruchowych dla dzieci.
Metody ekspresyjne, improwizacje rytmiczne, prezentacje multimedialne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Konwersatorium
Podstawą zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach. Samodzielna prezentacja układów rytmicznych do piosenek dla dzieci i utworów muzycznych.
Ocena końcowa
Ocena ostateczna jest oceną z konwersatorium. Przygotowanie scenariuszy zajęć rytmicznych dla dzieci.
Brzozowska-Kuczkiewicz M., Emil Jaques-Dalcroze i jego rytmika, Warszawa 1991.
Klöppel R., Vliex S., Rytmika w wychowaniu i terapii, Warszawa 2005.
Grafczyńska J., Rytmika, Wa-wa 1963.
Grafczyńska J., Dąbrowska M.: Zabawy rytmiczne i umuzykalniające dla dzieci, Warszawa 1964.
Graczykowska B., Ruch i taniec niejedno ma imię, Politechnika Opolska, Opole 2007.
Siedlecka B., Biliński W., Taniec w edukacji dzieci i młodzieży, AWF Wrocław 2003.
Ławrowska R., Rytm, muzyka, taniec w edukacji, Kraków 2005.
Brzozowska L., Brzozowski M., Folkowa zabawa: integracyjne formy polskich tańców ludowych, Lublin 2002.
Kappert D., Tańcząc z dziećmi, Warszawa 2005.
Laban R., The Mastery of Movement, Plymouth 1992.
Lenska, D., Ludowe dziecięce zabawy muzyczne, Katowice 2019.
Stadnicka J., Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową, Warszawa 1998.
Kappert D., Tańcząc z Dziećmi, warszawa 2005.
Franklin E.N., Świadomość ciała, Warszawa 2015.
Kataryńczuk-Mania L., Ekspresja muzyczna dzieci w teorii i praktyce, [w:] Kultura - sztuka - edukacja, red. Barbara Kurowska, Kinga Łapot-Dzierwa. Tom II, Kraków 2016.
Dopuszczalna jest 1 nieobecność.
Zmodyfikowane przez dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-04-2023 15:51)