SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Piosenki dla dzieci |
Kod przedmiotu | 05.1-WP-PPWM-PDD |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest:
- opanowanie podstawowej wiedzy z zakresu edukacji wokalnej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym,
- poznanie uwarunkowań i specyfiki pracy wokalnej oraz literatury muzycznej.
Student posiada ogólną wiedzę z zakresu psychologii rozwoju dziecka i pedagogiki, predyspozycje wokalne.
Problematyka ćwiczeń
Kompetencje muzyczne - ich miejsce i znaczenie w elementarnej edukacji muzycznej.
Kompetencje wokalne dzieci w świetle wyników badań.
Uwarunkowania kształcenia wokalnego dzieci.
Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego, ćwiczenia oddechowe, fonacyjne, melodyczne (ambitus prymy i sekundy, tercji, kwinty i seksty).
Rodzaje piosenek dla dzieci.
Metodyczne założenia wprowadzenia piosenki dla dzieci.
Rodzaje zabaw z piosenką, interpretacje ruchowe piosenek, gry wokalne, improwizacje wokalne.
Tworzenie własnych piosenek.
Piosenka środkiem profilaktycznym i terapeutycznym.
Zapoznanie z repertuarem piosenek dla dzieci.
Śpiewanie indywidualne i zbiorowe (studentów).
O diagnozie wokalnej dzieci i nauczyciela.
Metody ekspresyjne, asymilacji wiedzy. Projekt
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Przygotowanie autorskiego warsztatu wokalnego dla dzieci i poprawne wykonanie piosenek dla każdej grupy dziecięcej
Ocena bdb- aktywność podczas zajęć, dyskusja na temat publikacji o tematyce wokalnej dzieci, omówienie autorskiego warsztatu wokalnego i zaprezentowanie pięciu piosenek oraz zaliczenie kolokwium
Ocena db -aktywność podczas zajęć, omówienie własnego projektu, poprawne zaprezentowanie piosenek, zaliczenie kolokwium
Ocena dst- aktywność podczas zajęć, omówienie projektu, dostateczne wykonanie repertuaru wokalnego, zaliczenie kolokwium
Ocena ndst- brak aktywności na zajęciach, nieobecność, brak wykonanych zadań
Bogdanowicz M., Ruch i piosenka dla najmłodszych, Gdańsk 2001
Gawryłkiewicz M., Spotkało się Słowo z Nutką, Bydgoszcz 2005.
Gałęska-Tritt J., Dzieci lubią śpiewać, a my razem z nimi, Poznań 2007
Kataryńczuk-Mania L., O potrzebie kształcenia wokalnego dzieci [w:] Profilaktyka i rehabilitacja głosu, mowy, red. L Kataryńczuk-Mania, I. Kowalkowska, Zielona Góra 2006.
Krzyżowska T., Zabawy z piosenką, Katowice 1995
Kamińska B., Kompetencje wokalne dzieci i młodzieży - ich rozwój, poziom i uwarunkowania, Warszawa 1997
Zachwatowicz-Jasieńska K., Piosenki, które śpiewali dziadkowie, gdy byli mali, Warszawa 1996.
Majzner R., Piosenka jako forma aktywności wokalno-muzycznej małego dziecka [w:] Wybrane zagadnienia z teorii i metodyki wczesnej edukacji muzycznej w przedszkolu i klasach początkowych szkoły podstawowej, red. M. Kołodziejski, B. Pazur, Lublin 2015.
Sloboda John A., Exploring the Musical Mind, London 2005.
Kuligowska E., Praca z piosenką - refleksje teoretyczno-praktyczne [w:] Emisja głosu w przestrzeni edukacyjnej, artystycznej i terapeutycznej, red. L. Kataryńczuk-Mania, Zielona Góra, 2020.
Waluga A., Śpiew z perspektywy edukacji muzycznej. Koncepcje, badania, programy, Katowice 2012.
Klaman T. Świętujemy! Piosenki na uroczystości, Gdańsk 2023.
dopuszcza się 1 nieobecność na zajęciach
Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 23-04-2023 23:03)