SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pedagogika ogólna |
Kod przedmiotu | 05.0-WP-PPWM-PO |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Konwersatorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Rozbudzenie refleksji nad złożonością problematyki pedagogicznej na płaszczyźnie teoretycznej, wprowadzenie w przedmiot pedagogiki ogólnej, jej konteksty i dylematy, kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów pedagogicznych.
Student posiada ogólną wiedzę na temat zjawisk edukacyjnych zachodzących w otaczającej go rzeczywistości społecznej.
Wykłady
Pedagogika jako nauka i refleksja nad wychowaniem. Pedagogika teoretyczna i praktyczna.
Wyrazy podstawowe i pochodne w pedagogice.
Rozwój naukowy pedagogiki.
Budowa i miejsce pedagogiki w systemie nauk.
Działy współczesnej pedagogiki.
Związek pedagogiki z innymi dyscyplinami wiedzy.
Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej.
Struktura i definiowanie pojęć pedagogicznych.
Ontologiczne, aksjologiczne i epistemologiczne podstawy edukacji.
Pedagogika ogólna jako dyscyplina naukowa.
Podstawowe właściwości wychowania.
Teoria warstwicowa rozwoju człowieka.
Granice wychowania.
Ćwiczenia
Zjawiska przemian w wychowaniu.
Współczesne systemy wychowania.
Wybrane koncepcje współczesnej pedagogiki.
Edukacja w ujęciu wertykalnym i horyzontalnym.
Wychowanie w ujęciu systemowym.
Wychowanie jako działanie.
Wychowanie jako spotkanie.
Wychowanie jako pomoc.
Wychowanie jako pielęgnacja i piecza.
Wychowanie jako samorealizacja.
Pseudowychowanie.
Patologie wychowania.
Wykład konwencjonalny, wykład problemowy.
Praca z tekstem źródłowym, pogadanka, dyskusja, praca w grupach.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Egzamin pisemny w formie łączonej: testowo - opisowej.Uzyskanie co najmniej 60% punktów jest równoznaczne ze zdaniem egzaminu. 94-100%=5.0; 85-93%=4,5; 76-84%=4,0; 68-75%=3,5; 60-67%= 3,0; 0-59%=2,0.
Konwersatoria
Zaliczenie z oceną na podstawie aktywności na zajęciach i prezentacji.
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z egzaminu i konwersatorium.
Gnitecki J., Zarys pedagogiki ogólnej, Gorzów Wielkopolski 1993.
Hejnicka - Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Warszawa 2008.
Kunowski S, Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993.
Śliwerski B, Pedagogika ogólna, Kraków 2012.
Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.
Pedagogika, pod red. Z Kwiecińskiego, B. Śliwerskiego, t.1., Warszawa 2004.
Pedagogika, pod red. Z Kwiecińskiego, B. Śliwerskiego, t.2., Warszawa 2014.
Pedagogika, pod red. B. Śliwerskiego, t.1, Gdańsk 2015.
Pedagogika, pod red. B. Śliwerskiego, t.2, Gdańsk 2006.
Pedagogika, pod red. B. Śliwerskiego, t.3, Gdańsk 2006.
Pedagogika, pod red. B. Śliwerskiego, t. 4, Gdańsk 2010.
Śliwerski B, Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków 2004.
Zmodyfikowane przez dr Edyta Bartkowiak (ostatnia modyfikacja: 19-04-2023 22:18)