SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pedagogika rodziny |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-PPWM- PEDR |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest nabycie pedagogicznej wiedzy na temat rodziny, (jej struktury, specyfiki oraz zagrożeń ) oraz zrozumienie znaczenia i istoty wychowawczego i opiekuńczego funkcjonowania rodziny; ukazanie związku pedagogiki rodziny z psychologią i socjologią; rozwijanie umiejętności kształtowania kultury pedagogicznej rodziców oraz popularyzacji wiedzy z obszaru pedagogiki rodziny.
Wstęp do pedagogiki, teoretyczne podstawy wychowania, wprowadzenie do psychologii.
1) Wprowadzenie w problematykę rodziny. Różne ujęcia rodziny i różne sposoby jej definiowania. Funkcje rodziny. Pedagogiczna typologizacja rodzin. 2) Znaczenie rodziny w życiu dziecka. Rola więzi emocjonalnych w rodzinie i ich wpływ na rozwój i funkcjonowanie dziecka. Systemowe rozumienie rodziny. 4) Rodzina z dzieckiem specjalnej troski. Nowa sytuacja rodziny i zachodzące w niej zmiany. 5) Rodzina niepełna i jej specyfika. Przyczyny niepełnej struktury rodzin. Problemy samotnego rodzicielstwa. Psychoemocjonalna sytuacja dziecka wychowującego się w rodzinie niepełnej. 6) Rodzina zrekonstruowana. Znaczenie rodziców naturalnych. Specyfika roli ojczyma i macochy. Najczęstsze problemy rodzin zrekonstruowanych. Sytuacja dzieci w rodzinie. 7) Rodzina współczesna i jej przemiany. Zagrożenia współczesnej rodziny. 8) Postawy rodzicielskie i style wychowawcze rodziców. 10) Dziecko w rodzinie dysfunkcyjnej. 11) Relacje rodzina – szkoła. Współuczestnictwo rodziców w procesie edukacji dzieci. Powinności rodziców i nauczycieli w procesie edukacji.
Wykład z prezentacją multimedialną.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium.
Zaliczenie kolokwium to uzyskanie najmniej 60% punktów. Ocenę z kolokwium wylicza się na podstawie punktów uzyskanych z kolokwium, które są przeliczane na stopnie (94-100% = 5,0; 85-93%=4,5; 76-84%=4,0; 68-75%=3,5; 60-67%=3,0; 0-59%=2)
Ocena końcowa - to ocena z kolokwium.
Zmodyfikowane przez dr Elżbieta Turska (ostatnia modyfikacja: 18-04-2023 18:50)