SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Gry i zabawy w rozwoju dzieci - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Gry i zabawy w rozwoju dzieci
Kod przedmiotu 05.1-WP-PPWM- GIZ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Klaudia Kasowska
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

  • Zapoznanie z problematyką zabaw i gier w edukacji i rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym;
  • Budowanie warsztatu nauczyciela oraz uczenie dokonywania wyboru i oceny przydatności zabaw i gier w określonych sytuacjach edukacyjnych;
  • Rozwijanie umiejętności projektowania ofert edukacyjnych zgodnie rozpoznanym stanem rzeczywistych możliwości dzieci oraz organizowania zabaw i zajęć stymulujących aktywność poznawczą dzieci i uczniów.

Wymagania wstępne

Student posiada ogólną wiedzę na temat zjawisk zachodzących w otaczającej go rzeczywistości społecznej.

Zakres tematyczny

  • Zabawa jako podstawowa forma aktywności dzieci – definicje, cechy, właściwości;
  • Zabawa i gra – różnice, znaczenie rozwojowe, rola i zadania nauczyciela w organizacji aktywności zabawowej dziecka;
  • Poglądy na zabawę wg według Freuda, Eriksona, Wygotskiego, Piageta, Elkonina i in. - omówienie różnic;
  • Zabawa a rozwój społeczny dziecka, funkcje zabawy - organizacja warunków do gier i zabaw dzieci w zależności od poziomu rozwoju dziecka;
  • Rodzaje zabaw i gier w edukacji dzieci - wyjaśnianie i prezentowanie rodzajów zabaw (tematycznych, konstrukcyjnych, badawczych, twórczych, ruchowych, z chustą animacyjną i in.) i gier (ruchowych, umysłowych, dydaktycznych, symulacyjnych, strategicznych RPG);
  • Projektowanie zabaw dla dzieci w wieku przedszkolnym/wczesnoszkolnym;
  • Konstruowanie gier dla dzieci w wieku przedszkolnym/wczesnoszkolnym.

Metody kształcenia

Analiza tekstów, dyskusje, prezentacje multimedialne, projektowanie sytuacji sprzyjających zabawie dzieci, konstruowanie gier.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia konwersatorium jest uzyskanie pozytywnych ocen z: aktywnej obecności i dyskusji studentów (nieobecność na zajęciach należy odrobić - forma uzgadniana z prowadzącym przedmiot), prezentacji wybranego zagadnienia, zaprezentowania i dokonania analizy zabaw dla dzieci, skonstruowania gry dla wybranej kategorii wiekowej dzieci. Ocenę z konwersatorium stanowi średnia uzyskanych ocen. 

Ocena końcową jest ocena z konwersatorium. 

Literatura podstawowa

  1. Waloszek D., Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań, Kraków 2006
  2. Okoń W., Zabawa a rzeczywistość, Warszawa 1987
  3. Huizinga J., Homo Ludens. Zabawa jako źródło kultury, Warszawa 1985

Literatura podawana przez prowadzącego zajęcia

Literatura uzupełniająca

  1. Elkonin D.B., Psychologia zabawy, Warszawa 1984
  2. Andrychowska- Biegacz J., Gry i zabawy rozwijające dla dzieci młodszych: 50 przykładów zajęć do praktycznego wykorzystania, Rzeszów 2006
  3. M. Irvin, The Importance of Play in Early Childhood Education, Northwestern College, Iowa 2017 
  4. Trześniowski R., Zabawy i gry ruchowe, WSiP, Warszawa 1995
  5. Katarzyna Kuciel, Czy gry fabularne powinny bć obecne w szkole? 

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Klaudia Kasowska (ostatnia modyfikacja: 20-04-2023 19:27)