Zapoznanie z problematyką zabaw i gier w edukacji i rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym;
Budowanie warsztatu nauczyciela oraz uczenie dokonywania wyboru i oceny przydatności zabaw i gier w określonych sytuacjach edukacyjnych;
Rozwijanie umiejętności projektowania ofert edukacyjnych zgodnie rozpoznanym stanem rzeczywistych możliwości dzieci oraz organizowania zabaw i zajęć stymulujących aktywność poznawczą dzieci i uczniów.
Wymagania wstępne
Student posiada ogólną wiedzę na temat zjawisk zachodzących w otaczającej go rzeczywistości społecznej.
Zakres tematyczny
Zabawa jako podstawowa forma aktywności dzieci – definicje, cechy, właściwości;
Zabawa i gra – różnice, znaczenie rozwojowe, rola i zadania nauczyciela w organizacji aktywności zabawowej dziecka;
Poglądy na zabawę wg według Freuda, Eriksona, Wygotskiego, Piageta, Elkonina i in. - omówienie różnic;
Zabawa a rozwój społeczny dziecka, funkcje zabawy - organizacja warunków do gier i zabaw dzieci w zależności od poziomu rozwoju dziecka;
Rodzaje zabaw i gier w edukacji dzieci - wyjaśnianie i prezentowanie rodzajów zabaw (tematycznych, konstrukcyjnych, badawczych, twórczych, ruchowych, z chustą animacyjną i in.) i gier (ruchowych, umysłowych, dydaktycznych, symulacyjnych, strategicznych RPG);
Projektowanie zabaw dla dzieci w wieku przedszkolnym/wczesnoszkolnym;
Konstruowanie gier dla dzieci w wieku przedszkolnym/wczesnoszkolnym.
Metody kształcenia
Analiza tekstów, dyskusje, prezentacje multimedialne, projektowanie sytuacji sprzyjających zabawie dzieci, konstruowanie gier.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Warunkiem zaliczenia konwersatorium jest uzyskanie pozytywnych ocen z: aktywnej obecności i dyskusji studentów (nieobecność na zajęciach należy odrobić - forma uzgadniana z prowadzącym przedmiot), prezentacji wybranego zagadnienia, zaprezentowania i dokonania analizy zabaw dla dzieci, skonstruowania gry dla wybranej kategorii wiekowej dzieci. Ocenę z konwersatorium stanowi średnia uzyskanych ocen.
Ocena końcową jest ocena z konwersatorium.
Literatura podstawowa
Waloszek D., Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań, Kraków 2006
Okoń W., Zabawa a rzeczywistość, Warszawa 1987
Huizinga J., Homo Ludens. Zabawa jako źródło kultury, Warszawa 1985
Literatura podawana przez prowadzącego zajęcia
Literatura uzupełniająca
Elkonin D.B., Psychologia zabawy, Warszawa 1984
Andrychowska- Biegacz J., Gry i zabawy rozwijające dla dzieci młodszych: 50 przykładów zajęć do praktycznego wykorzystania, Rzeszów 2006
M. Irvin, The Importance of Play in Early Childhood Education, Northwestern College, Iowa 2017
Trześniowski R., Zabawy i gry ruchowe, WSiP, Warszawa 1995
Katarzyna Kuciel, Czy gry fabularne powinny bć obecne w szkole?
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Klaudia Kasowska (ostatnia modyfikacja: 20-04-2023 19:27)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.