SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pedeutologia z elementami tutoringu |
Kod przedmiotu | 05.1-WP-PPWM- PD |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Konwersatorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z kontekstem społeczno-kulturowym roli nauczyciela; różnymi aspektami jego funkcjonowania w zawodzie; głównymi koncepcjami kształcenia nauczycieli. Doskonalenie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzę do analizy procesów kształcenia i samokształcenia nauczycieli.
Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej.
Wykłady
Pedeutologia jako subdyscyplina pedagogiki. Rys historyczny.
Nauczyciel w miejscu pracy. Jego funkcje i zadania.
Pełnione role przez współczesnego nauczyciela.
Koncepcje kształcenia nauczycieli.
Problematyka dokształcania, doskonalenia i samokształcenia nauczycieli.
Kompetencje zawodowe nauczyciela.
Problem wypalenia zawodowego.
Ćwiczenia
Nauczyciel w roli tutora i mentora.
Ukryty program w pracy nauczyciela.
Tożsamość zawodowa nauczycieli.
Start zawodowy i pierwsze spotkanie nauczyciela z klasą.
Współpraca nauczycieli z rodzicami i instytucjami w środowisku lokalnym.
Rozwój i awans zawodowy nauczyciela.
Tutoring w szkole (modele, korzyści). Relacje nauczyciel - uczeń.
Metody pracy stosowane w tutoringu.
Wykład problemowy, prezentacja multimedialna.
Konwersatorium: dyskusja, pogadanka, prezentacja multimedialna, metody problemowe, projekt.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Podstawą zaliczenia wykładów jest pozytywna ocena z egzaminu pisemnego (minimum 60% poprawnych odpowiedzi) .
Konwersatorium
Podstawą zaliczenia konwersatorium jest uzyskanie pozytywnej oceny, którą warunkują aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach (argumentacja własnego stanowiska); opracowanie i przedstawienie referatu/prezentacji multimedialnej wybranego zagadnienia z zakresu pedeutologii. Ocenę podwyższa przygotowanie indywidualnie lub w grupach prac pisemnych/sporządzenie portfolio.
Ocena ostateczna z przedmiotu jest średnią arytmetyczną z obu form zajęć.
Budzyński M. (red.) (2009), Tutoring w szkole. Między teorią a zmianą praktyki edukacyjnej, Towarzystwo Edukacji Otwartej, Wrocław.
Day Ch. (2004), Rozwój zawodowy nauczycieli. Uczenie się przez całe życie, tłum. J. Michalak, GWP, Gdańsk.
Kobyłecka E. (2005), Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych, „Impuls”, Kraków.
Kwiatkowska H. (2008), Pedeutologia, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Sarnat-Ciastko A. (2015), Tutoring w polskiej szkole, Difini, Warszawa.
Szempruch J. (2013), Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne, „Impuls”, Kraków.
Dilts R, (2006), Od przewodnika do inspiratora. Coaching przez duże "C", PINLP, Warszawa.
Kobyłecka E. (red.) (2005), O humanizacji pracy zawodowej nauczyciela, Wydawnictwo Naukowe PTP Oddział w Poznaniu, Poznań.
Kottler J. A., Zehm S. J. (2005), On Being a Teacher. Human Dimension, Corwin Press, California.
Madalińska-Michalak J. M. (red.) (2017), O nową jakość edukacji nauczycieli, Wydawnictwo UW, Warszawa.
Muchacka B., Szymański M. (red.) (2008), Nauczyciel w świecie współczesnym, "Impuls", Kraków.
Pawlak A. (2009), Tutoring dziecięcy w procesie nauczania-uczenia się dzieci siedmioletnich i ośmoletnich, Wydawnictwo UMCS, Lublin.
Zmodyfikowane przez dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-04-2023 17:59)