SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedeutologia z elementami tutoringu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedeutologia z elementami tutoringu
Kod przedmiotu 05.1-WP-PPWM- PD
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z kontekstem społeczno-kulturowym roli nauczyciela; różnymi aspektami jego funkcjonowania w zawodzie; głównymi koncepcjami kształcenia nauczycieli. Doskonalenie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzę do analizy procesów kształcenia i samokształcenia nauczycieli.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej.

Zakres tematyczny

Wykłady

Pedeutologia jako subdyscyplina pedagogiki. Rys historyczny.

Nauczyciel w miejscu pracy.  Jego funkcje i zadania.

Pełnione role przez współczesnego nauczyciela.

Koncepcje kształcenia nauczycieli.

Problematyka dokształcania, doskonalenia i samokształcenia nauczycieli.

Kompetencje zawodowe nauczyciela.

Problem wypalenia zawodowego.

 

Ćwiczenia

Nauczyciel w roli tutora i mentora.

Ukryty program w pracy nauczyciela.

Tożsamość zawodowa nauczycieli.

Start zawodowy i pierwsze spotkanie nauczyciela z klasą.

Współpraca nauczycieli z rodzicami i instytucjami w środowisku lokalnym.

Rozwój i awans zawodowy nauczyciela.

Tutoring w szkole (modele, korzyści). Relacje nauczyciel - uczeń.

Metody pracy stosowane w tutoringu.

 

Metody kształcenia

Wykład problemowy, prezentacja multimedialna.

Konwersatorium: dyskusja, pogadanka, prezentacja multimedialna, metody problemowe, projekt.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Podstawą zaliczenia wykładów jest pozytywna ocena z egzaminu pisemnego (minimum 60% poprawnych odpowiedzi) .

Konwersatorium

Podstawą zaliczenia konwersatorium jest uzyskanie pozytywnej oceny, którą warunkują aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach (argumentacja własnego stanowiska); opracowanie i przedstawienie referatu/prezentacji multimedialnej wybranego zagadnienia z zakresu pedeutologii. Ocenę podwyższa przygotowanie indywidualnie lub w grupach prac pisemnych/sporządzenie portfolio.

Ocena ostateczna z przedmiotu jest średnią arytmetyczną z obu form zajęć.

Literatura podstawowa

Budzyński M. (red.) (2009), Tutoring w szkole. Między teorią a zmianą praktyki edukacyjnej, Towarzystwo Edukacji Otwartej, Wrocław.

Day Ch. (2004), Rozwój zawodowy nauczycieli. Uczenie się przez całe życie, tłum. J. Michalak, GWP, Gdańsk.

Kobyłecka E. (2005), Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych, „Impuls”, Kraków.

Kwiatkowska H. (2008), Pedeutologia, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.

Sarnat-Ciastko A. (2015), Tutoring w polskiej szkole, Difini, Warszawa.

Szempruch J. (2013), Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne, „Impuls”, Kraków.

 

Literatura uzupełniająca

Dilts R,  (2006), Od przewodnika do inspiratora. Coaching przez duże "C", PINLP, Warszawa.

Kobyłecka E. (red.) (2005), O humanizacji pracy zawodowej nauczyciela, Wydawnictwo Naukowe PTP Oddział w Poznaniu, Poznań.

Kottler J. A., Zehm S. J. (2005), On Being a Teacher. Human Dimension, Corwin Press, California.

Madalińska-Michalak J. M. (red.) (2017), O nową jakość edukacji nauczycieli, Wydawnictwo UW, Warszawa.

Muchacka B., Szymański M. (red.) (2008), Nauczyciel w świecie współczesnym, "Impuls", Kraków.

Pawlak A. (2009), Tutoring dziecięcy w procesie nauczania-uczenia się dzieci siedmioletnich i ośmoletnich, Wydawnictwo UMCS, Lublin.

 

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-04-2023 17:59)