SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praktyka śródroczna ogólnopedagogiczna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praktyka śródroczna ogólnopedagogiczna
Kod przedmiotu 05.0-WP-PPWM-PŚOP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Klaudia Kasowska
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Praktyka 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem praktyki jest:

  1. Wieloaspektowe poznanie sposobu funkcjonowania placówek systemu oświaty - ich podstawowych zadań i obszarów działalności, stosowanych metod pracy, procedur organizacyjnych, podziału kompetencji, planowania pracy i systemu kontroli.
  2. Zapoznaje studenta ze specyfiką zawodu nauczyciela, pedagoga (np. szkolnego), wychowawcy (np. w świetlicy szkolnej), opiekuna (np. w żłobku) oraz ich warsztatem pracy.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej oraz historii wychowania i opieki.

Zakres tematyczny

  1. Charakterystyka szkoły podstawowej publicznej i niepublicznej;
  2. Charakterystyka przedszkola publicznego i niepublicznego;
  3. Charakterystyka szkoły specjalnej/przedszkola specjalnego;
  4. Charakterystyka biblioteki dla dzieci;
  5. Cele i zadania Kuratorium Oświaty i Wychowania;
  6. Charakterystyka żłobka;
  7. Cele i zadania poradni psychologiczno-pedagogicznej/pedagoga/terapeuty szkolnego;
  8. Obszary działalności świetlicy szkolnej;
  9. Zadania pogotowia opiekuńczego/fundacji działającej na rzecz dzieci i młodzieży.

Podczas zajęć studenci zapoznają się z celami, zadaniami, zasadami organizacji, obszarami działalności, obowiązującą dokumentacją placówek oświatowych. Poznają warsztat oraz miejsce pracy nauczyciela/opiekuna/pedagoga. W miarę możliwości odwiedzają wybrane placówki lub spotykają się z jej pracownikami. 

Metody kształcenia

Obserwacja, dyskusja, praktyczne działanie, prezentacje multimedialne, praca ze stroną internetową, analiza dokumentów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia praktyki jest uzyskanie pozytywnych ocen z:

  • obecność na zajęciach, z czego jedna nieobecność jest dozwolona, pozostałe należy odrobić na konsultacjach/z inną grupą lub poprzez samodzielne zdobycie informacji o określonej placówce;
  • dyskusja na temat funkcjonowania poznanych placówek oświatowych;
  • wykonanie zadań praktycznych zleconych przez prowadzącego;
  • dokumentacja praktyki w postaci arkuszy obserwacji lub notatek utworzonych w trakcie zajęć.

Ocenę stanowi średnia arytmetyczna uzyskanych stopni. 

Ocena końcowa jest oceną z praktyki. 

 

Literatura podstawowa

Strony internetowe oraz dokumentacja prowadzona przez poznawane placówki oświatowe.

Literatura uzupełniająca

Podawana przez opiekuna praktyk lub przedstawiciela placówki

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Klaudia Kasowska (ostatnia modyfikacja: 20-04-2023 20:10)