Wieloaspektowe poznanie sposobu funkcjonowania placówek systemu oświaty - ich podstawowych zadań i obszarów działalności, stosowanych metod pracy, procedur organizacyjnych, podziału kompetencji, planowania pracy i systemu kontroli.
Zapoznaje studenta ze specyfiką zawodu nauczyciela, pedagoga (np. szkolnego), wychowawcy (np. w świetlicy szkolnej), opiekuna (np. w żłobku) oraz ich warsztatem pracy.
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej oraz historii wychowania i opieki.
Zakres tematyczny
Charakterystyka szkoły podstawowej publicznej i niepublicznej;
Charakterystyka przedszkola publicznego i niepublicznego;
Charakterystyka szkoły specjalnej/przedszkola specjalnego;
Charakterystyka biblioteki dla dzieci;
Cele i zadania Kuratorium Oświaty i Wychowania;
Charakterystyka żłobka;
Cele i zadania poradni psychologiczno-pedagogicznej/pedagoga/terapeuty szkolnego;
Obszary działalności świetlicy szkolnej;
Zadania pogotowia opiekuńczego/fundacji działającej na rzecz dzieci i młodzieży.
Podczas zajęć studenci zapoznają się z celami, zadaniami, zasadami organizacji, obszarami działalności, obowiązującą dokumentacją placówek oświatowych. Poznają warsztat oraz miejsce pracy nauczyciela/opiekuna/pedagoga. W miarę możliwości odwiedzają wybrane placówki lub spotykają się z jej pracownikami.
Metody kształcenia
Obserwacja, dyskusja, praktyczne działanie, prezentacje multimedialne, praca ze stroną internetową, analiza dokumentów.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Warunkiem zaliczenia praktyki jest uzyskanie pozytywnych ocen z:
obecność na zajęciach, z czego jedna nieobecność jest dozwolona, pozostałe należy odrobić na konsultacjach/z inną grupą lub poprzez samodzielne zdobycie informacji o określonej placówce;
dyskusja na temat funkcjonowania poznanych placówek oświatowych;
wykonanie zadań praktycznych zleconych przez prowadzącego;
dokumentacja praktyki w postaci arkuszy obserwacji lub notatek utworzonych w trakcie zajęć.
Ocenę stanowi średnia arytmetyczna uzyskanych stopni.
Ocena końcowa jest oceną z praktyki.
Literatura podstawowa
Strony internetowe oraz dokumentacja prowadzona przez poznawane placówki oświatowe.
Literatura uzupełniająca
Podawana przez opiekuna praktyk lub przedstawiciela placówki
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Klaudia Kasowska (ostatnia modyfikacja: 20-04-2023 20:10)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.