SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pedagogika społeczna |
Kod przedmiotu | 05.7-WP-PPiWM-PeSpoł |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest umiejętność definiowania i opisywania środowisk wychowawczych przez studenta, rozpoznawania problemów w nich występujących. Student również umie rozpoznać i wyjaśnić zakres oddziaływań wychowawczych środowisk kształtujących życie jednostek i grup społecznych. Student potrafi przedstawić działania pedagoga społecznego w różnych obszarach – edukacji, opieki, pracy socjalnej oraz animacji społeczno-kulturalnej. Student umie wskazać, jakie instytucje socjalne i kulturalne wspierają rozwój dzieci i młodzieży oraz ludzi dorosłych. Student potrafi analizować zjawiska wpływające na życie społeczne, tj.: bezrobocie, bezdomność, ubóstwo,emigracja zarobkowa, strata w rodzinie czy organizacja czasu wolnego.
Student posiada ogólną wiedzę na temat zjawisk zachodzących w otaczającej go rzeczywistości.
Pedagogika społeczna i jej problematyka. Rozwój pedagogiki społecznej w Polsce. Zadania, zakres i działy pedagogiki społecznej. Podstawowe pojęcia pedagogiki społecznej. Czołowi przedstawiciele pedagogiki społecznej. Związki pedagogiki społecznej z innymi dyscyplinami. Podstawowe środowiska wychowawcze: rodzina, grupa rówieśnicza, środowisko lokalne, szkoła, zakład pracy. Problemy współczesnego społeczeństwa: ubóstwo i bezdomność jako zjawisko i problem społeczny; wybrane zagadnienia bezrobocia; agresja i nietolerancja jako mechanizmy zagrożenia ładu społecznego; emigracja zarobkowa i jej społeczne skutki; przemoc jako zjawisko społeczne; niepełnosprawność jako problem społeczny; zjawisko samotności; żal po stracie, czyli o przeżywaniu żałoby; czas wolny współcześnie; starość jako problem społeczny.
Ćwiczenia – praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, pogadanka, praca z tekstem, burza mózgów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć– praca grupowa, ocena indywidualnej aktywności w toku zajęć, ocena bieżącego przygotowania na zajęcia oraz ocena z pracy kontrolnej (kolokwium). Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią arytmetyczną wszystkich ocen.
Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Za zgodą prowadzącego zajęcia student może odrobić zajęcia na których nie był uczestnicząc w zajęciach z inną grupą.
Studenci którzy mają przyznany tryb indywidualnej organizacji studiowania są zobowiązani zgłosić się do prowadzącego zajęcia w ciągu dwóch tygodni od przyznania im IOS-u celem uzgodnienia indywidualnych warunków zaliczenia.
Zmodyfikowane przez dr Anna Korlak-Łukasiewicz (ostatnia modyfikacja: 18-04-2023 14:30)