SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pedagogika wczesnoszkolna |
Kod przedmiotu | 05.0-WP-PPiWM-Pwcze |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 15 | 1 | Egzamin |
Konwersatorium | 15 | 1 | 15 | 1 | Zaliczenie na ocenę |
Poznawanie podstawowych zagadnień z zakresu pedagogiki wczesnoszkolnej jako subdyscypliny pedagogiki. Poznawanie powiązań z innymi naukami. Analizowanie kierunków przemian jakie dokonywały się po drugiej wojnie światowej w obrębie pedagogiki wczesnoszkolnej. Poznanie specyfiki cech rozwojowych dzieci w wieku wczesnoszkolnym, ich potrzeb , doświadczeń i wynikających z nich zasad pracy nauczyciela . Poznawanie rodzajów i typowych cech sytuacji dziecka w szkole, istoty kształcenia zintegrowanego jako formy organizacji pracy w klasach I-III. Zapoznanie studentów z celami, treściami, metodami i formami pracy dydaktyczno-wychowawczej w klasach I-III. Kształcenie umiejętności motywowania uczniów do uczenia się, rozbudzania ciekawości i zaangażowania w proces edukacyjny. Kształtowanie umiejętności analizy i oceny programów/podręczników dla klas I-III. Kształcenie umiejętności projektowania zajęć ze zwróceniem uwagi na indywidualne cechy i różnice między uczniami.
Podstawy dydaktyki ogólnej, teorii wychowania i psychologii rozwojowej.
Wykłady
Pedagogika wczesnoszkolna jako nauka i subdyscyplina pedagogiki – jej cele, zadania i funkcje. Przemiany pedagogiki wczesnoszkolnej.
Edukacja dziecka jako wspieranie rozwoju. Specyfika uczenia się dziecka. Podmiotowość i pełnomocność dziecka w edukacji wczesnoszkolnej.
Istota edukacji integralnej. Zasady organizacji kształcenia zintegrowanego.
Kompetencje kluczowe i ich kształtowanie u dziecka w wieku wczesnoszkolnym.
Adaptacja dziecka w szkole. Dojrzałość szkolna a gotowość szkolna - pojęcia, składniki, diagnozowanie.
Kompetencje nauczyciela wczesnej edukacji oraz jego rozwój zawodowy.
Współpraca nauczyciela klas I-III z podmiotami szkoły.
Konwersatorium
Sylwetka dziecka wczesnoszkolnego i jego charakterystyka w zakresie rozwoju poznawczego, emocjonalnego, społecznego i moralnego.
Potrzeby dziecka wczesnoszkolnego: typologia potrzeb, zaspokajanie potrzeb dziecka w środowisku rodzinnym i szkolnym. Przygotowanie dziecka do nauki w szkole.
Doświadczenia dziecięce i ich specyfika w wieku wczesnoszkolnym.
Planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej. Formułowanie celów kształcenia. Metody i formy pracy w klasach I-III. Projektowanie sytuacji edukacyjnych.
Podręczniki i środki dydaktyczne w edukacji wczesnoszkolnej.
Problematyka oceniania szkolnego w klasach I-III.
Integracja jako koncepcja pracy w edukacji wczesnoszkolnej. Wykorzystywanie różnych strategii integracji .
Stymulowanie aktywności poznawczej i kreatywności uczniów. Rola i rodzaje zadań domowych.
Wykłady – wykład tradycyjny.
Konwersatoria – praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, burza mózgów, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, metoda projektu, prelekcja, metoda przypadków.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Dopuszcza się jedną nieobecność. Sposób zaliczania nieobecności uzgadniany jest z prowadzącą.
Wykłady- warunki zaliczenia:
Egzamin i aktywna obecność na wykładach. Pozytywne zaliczenie konwersatorium umożliwia przystąpienie do egzaminu. Tematyka egzaminu obejmuje tematykę wykładów i konwersatorium. Egzamin- przeliczenie punktów wg zasady: (51%-60-% dst; 61%-70% dst +; 71%-80% db; 81%-90% db+; 91%-100% bdb).
Konwersatoria-warunki zaliczenia
Przygotowanie i zaprezentowanie referatu na wybrany temat, kolokwium. Ocena z konwersatorium jest średnią uzyskanych ocen.
Ocena końcowa
Oceny z konwersatorium i wykładów muszą być pozytywne. Ocena końcowa uwzględnia oceny obu form zajęć i jest średnią arytmetyczną uzyskanych ocen .
Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 11-04-2023 18:25)