SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia uczenia się i wychowania |
Kod przedmiotu | 05.8-WP-PPiWM-PUiW |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest:
-opanowanie podstawowej opanowanie wiedzy dotyczącej mechanizmów psychologicznych wychowania i nauczania,
-zdobycie umiejętności zastosowania tej wiedzy do rozumienia sytuacji wychowawczej.
Student posiada wiedzę z zakresu podstaw psychologii.
Tematyka wykładów:
Cele i zakres psychologii wychowawczej i uczenia się.Pojęcie wychowania i nauczania. Koncepcje wychowania. Transmisje wpływu wychowawczego. Metody wychowawcze – rola kary, nagrody i modelowania w procesie wychowawczym. Potrzeby wychowawcze na poszczególnych etapach rozwoju.Różnice indywidualne w edukacji i wychowaniu.Wychowanie a rozwój dziecka. Uwewnętrznianie norm i rozwój moralny dziecka. Mechanizmy wychowania w szkole i rodzinie. Różne koncepcje nauczania. Problematyka oceniania.
Tematyka ćwiczeń:
Psychologiczna analiza wybranych środowisk i problemów wychowawczych. Środowiska wychowawcze, ich pozytywny i negatywny wpływ na kształtowanie osobowości dziecka. Rola rodzica i rola nauczyciela w wychowaniu i nauczaniu. Relacja nauczyciel -uczeń w kontekście nauczania i wychowania.
Rozpoznanie specjalnych potrzeb edukacyjnych i trudności szkolnych uczniów: uczniowie z nadpobudliwością psychoruchową, zagrożeni niedostosowaniem społecznym, przewlekle chorzy (w tym z zaburzeniami emocjonalnymi), ze specyficznymi problemami w uczeniu się, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, uczniowie specjalnie uzdolnieni. Wspieranie dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Budowanie spersonalizowanych programów wychowania i nauczania. Wychowanie ku twórczości i wspieranie rozwoju w oparciu o potencjał twórczy ucznia.
Wykład, wykład problemowy,wykład konwersatoryjny, wykład z prezentacja multimedialną, ćwiczenia własne, analiza tekstów i dyskusja, prace pisemne, dyskusja problemowa, praca w grupach, rozwiązywanie zadań.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie kolokwium zaliczeniowego (pisemnego lub ustnego) w formie opisowej. warunkiem zaliczenia jest uzyskanie co najmniej 50% możliwych punktów.
.Zaliczenie wykładu odbywa się na podstawie egzaminu (pisemnego lub ustnego) w formie opisowej. Warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie co najmniej 50% możliwych punktów.
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń.
Na ocenę końcową składa się ocena z zaliczenia ćwiczeń ( 50%) i ocena z egzaminu (50%).
Brzezińska A.,Edukacja. [w:] Strelau J., ( red.) Psychologia. Podręcznik akademicki - Gdańsk, 2000
Dembo.M.H., Stosowana psychologia wychowawcza. Warszawa,1997
Mietzel G., Psychologia kształcenia. Gdańsk, 2002
Liberska H., Trempała J., Psychologia wychowania. Wybrane problemy. Warszawa, 2020
Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z., Psychologia wychowawcza. Warszawa, 2002
Brzezińska A.I.(red.) Psychologiczne portrety człowieka., Sopot, 2005
Gembara U. Creativity in pre-school children in View of their family life. [W:] Creativity and Innovation as Challenges for the Systems of Education - Cross Cultural Perspective, 2018 / ed. by Marzanna Farnicka, Noemi Serrano Diaz, Inetta Nowosad, (International Forum for Education, no. 11), s. 88--96,Toruń, 2018
Pozostała literatura ustalana każdorazowo przez prowadzącego
Zmodyfikowane przez dr Urszula Gembara (ostatnia modyfikacja: 24-04-2023 21:46)