SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia uczenia się i wychowania - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia uczenia się i wychowania
Kod przedmiotu 05.8-WP-PPiWM-PUiW
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Urszula Gembara
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

-opanowanie podstawowej opanowanie wiedzy dotyczącej mechanizmów psychologicznych wychowania i nauczania,

-zdobycie umiejętności zastosowania tej wiedzy do rozumienia sytuacji wychowawczej.

Wymagania wstępne

Student posiada wiedzę z zakresu podstaw psychologii.

Zakres tematyczny

Tematyka wykładów:

Cele i zakres psychologii  wychowawczej i uczenia się.Pojęcie wychowania i nauczania. Koncepcje wychowania. Transmisje wpływu wychowawczego. Metody wychowawcze – rola kary, nagrody i modelowania w procesie wychowawczym. Potrzeby wychowawcze na poszczególnych etapach rozwoju.Różnice indywidualne w edukacji  i wychowaniu.Wychowanie a rozwój dziecka.  Uwewnętrznianie norm i rozwój moralny dziecka. Mechanizmy wychowania w szkole i rodzinie. Różne koncepcje nauczania. Problematyka oceniania.

Tematyka ćwiczeń:

Psychologiczna analiza wybranych środowisk i problemów wychowawczych. Środowiska wychowawcze, ich pozytywny i negatywny wpływ na kształtowanie osobowości dziecka. Rola rodzica i rola nauczyciela w wychowaniu i nauczaniu. Relacja nauczyciel -uczeń  w kontekście nauczania i wychowania.

Rozpoznanie specjalnych potrzeb edukacyjnych i trudności szkolnych uczniów: uczniowie z  nadpobudliwością psychoruchową, zagrożeni niedostosowaniem społecznym, przewlekle chorzy (w tym z zaburzeniami emocjonalnymi), ze specyficznymi problemami w uczeniu się, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, uczniowie specjalnie uzdolnieni. Wspieranie dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.  Budowanie spersonalizowanych programów wychowania i nauczania. Wychowanie ku twórczości i wspieranie rozwoju w oparciu o potencjał twórczy ucznia.

Metody kształcenia

Wykład, wykład problemowy,wykład konwersatoryjny, wykład z prezentacja multimedialną, ćwiczenia własne, analiza tekstów i dyskusja, prace pisemne, dyskusja problemowa,  praca w grupach, rozwiązywanie zadań.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie kolokwium zaliczeniowego (pisemnego lub ustnego) w formie opisowej. warunkiem zaliczenia jest  uzyskanie co najmniej 50% możliwych punktów.

.Zaliczenie wykładu odbywa się na podstawie egzaminu (pisemnego lub ustnego) w formie opisowej. Warunkiem zdania egzaminu jest  uzyskanie co najmniej 50% możliwych punktów.

Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń.

Na ocenę końcową składa się ocena z zaliczenia ćwiczeń ( 50%) i ocena z egzaminu (50%).

Literatura podstawowa

Brzezińska A.,Edukacja. [w:] Strelau J., ( red.) Psychologia. Podręcznik akademicki - Gdańsk, 2000

Dembo.M.H., Stosowana psychologia wychowawcza. Warszawa,1997

Mietzel G., Psychologia kształcenia. Gdańsk, 2002

Liberska H., Trempała J., Psychologia wychowania. Wybrane problemy. Warszawa, 2020

Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z., Psychologia wychowawcza. Warszawa, 2002

 

Literatura uzupełniająca

Brzezińska A.I.(red.) Psychologiczne portrety człowieka., Sopot, 2005

Gembara U.  Creativity in pre-school children in View of their family life. [W:]  Creativity and Innovation as Challenges for the Systems of Education - Cross Cultural Perspective, 2018 / ed. by Marzanna Farnicka, Noemi Serrano Diaz, Inetta Nowosad, (International Forum for Education, no. 11), s. 88--96,Toruń, 2018

Pozostała literatura ustalana każdorazowo przez prowadzącego

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Urszula Gembara (ostatnia modyfikacja: 24-04-2023 21:46)