SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy wychowania fizycznego II |
Kod przedmiotu | 16.1-WP-PPiWM-PWF2 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Ontogenetyczne i aksjologiczne podstawy wychowania fizycznego. Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami, przejawami i strukturą motoryczności człowieka z uwzględnieniem okresów ontogenezy oraz implikacji pedagogicznych związanych z rosnąca rolą ruchu jako elementu profilaktyki zdrowia. Zapoznanie z metodami oceny wieku rozwojowego oraz umiejętność praktycznej oceny poziomu motorycznego dziecka Kształtowanie prozdrowotnych postaw wobec ciała w różnych okresach życia.
Wiedza dotycząca rozwoju somatycznego i motorycznego człowieka, higieny oraz zachowań prozdrowotnych. Zaliczony kurs Podstaw wychowania fizycznego I.
Zarys historii rozwoju systemów i poglądów na wychowanie fizyczne. Kultura fizyczna – definicja i zakres pojęć. Czynniki, środki i warunki wychowania fizycznego. Przedmiot i koncepcje teorii motoryczności. Miejsce teorii motoryczności w systemie nauk kultury fizycznej. Metody i techniki badawcze w teorii motoryczności. Filogenetyczny rozwój motoryczności człowieka. Rozwój motoryczny człowieka w ontogenezie. Specyfika motoryczności dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Genetyczne, środowiskowe i morfologiczne uwarunkowania motoryczności człowieka.. Kondycyjne zdolności motoryczne (szybkość, siła, wytrzymałość). Koordynacyjne zdolność motoryczne. Gibkość ciała – jej uwarunkowania, pomiar, trening oraz znaczenie. Aktywność fizyczna w optymalizacji masy i składu ciała. Symetria i asymetria a motoryczność człowieka. Zaburzenia postawy ciała. Wybrane zagadnienia w sporcie dzieci i młodzieży. Aktywność fizyczna w chorobach przewlekłych. Zdrowe żywienie, problem nadwagi u dzieci i aktywność fizyczna.
Metoda podająca, poglądowa (plansze), projekcja multimedialna (filmy) , dyskusja, projektowanie zadań i sytuacji o określonych warunkach.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Przedmiot kończy się pisemnym zaliczeniem testowym, zgodnym z podanymi kryteriami na podstawie testu z progami punktowymi. Ocena pozytywna to uzyskanie minimum 60% punktów. Skala ocen: poniżej 60% ocena niedostateczna, 60-68% (3,0), 69-77% (3,5), 78-85% (4,0), 86-93% (4,5), 94-100% (5,0).
Skala ocen: ndst (2,0), dostateczny (3,0), dostateczny plus (3,5), dobry (4,0), dobry plus (4,5), bardzo dobry (5,0);
Zmodyfikowane przez dr hab. Ryszard Asienkiewicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 24-04-2023 18:52)