Przyswojenie przez studentów podstawowej wiedzy na temat seksualności człowieka, zdrowia seksualnego, prawidłowości rozwoju psychoseksualnego, a także wiedzy z zakresu podstawowych zagadnień pedagogiki seksualnej. Ukształtowanie właściwego stosunku do wspierania rozwoju psychoseksualnego wychowanka i współpracy z rodzicami w tym zakresie.
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki i psychologii.
Zakres tematyczny
Seksualność człowieka. Prawa seksualne i reprodukcyjne.
Płeć człowieka w wymiarze biologicznym, psychologicznym i społeczno-kulturowym. Wychowanie a role płciowe.
Rozwój psychoseksualny dzieci i młodzieży. Pojęcie normy w seksuologii. Rozwojowa norma seksualna.
Tożsamość płciowa i psychoseksualna.
Przemoc seksualna wobec osób dorosłych i dzieci - typy przemocy, objawy wykorzystania
Ryzykowne zachowania seksualne dzieci i młodzieży.
Rola rodziców oraz nauczycieli przedszkola i szkoły we wspieraniu rozwoju psychoseksualnego dzieci.
Metody kształcenia
Wykład konwersatoryjny, prezentacja, dyskusja, pogadanka heurystyczna, metoda projektów.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Zajęcia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną.
Metodami weryfikacji efektów kształcenia są:
ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć – praca grupowa
ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć
bieżąca kontrola na zajęciach
Nieobecność należy odrobić w ramach zajęć z inną grupą lub w formie pracy pisemnej o objętości 1 strony A4.
Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z konwersatoriów.
Literatura podstawowa
Bancroft J., Seksualność człowieka, Wrocław 2011.
Izdebski Z., Seksualność Polaków na początku XXI wieku: studium badawcze, Kraków 2012.
Lew-Starowicz Z., Długołęcka A., Edukacja seksualna, Warszawa 2006.
Literatura uzupełniająca
Beisert M. (2012), Seksualność w cyklu życia człowieka, Wydawnictwo PWN
Izdebski Z., Dec-Pietrowska J., Kozakiewicz A., Mazur J. (2022) What One Gets Is Not Always What One Wants—Young Adults’ Perception of Sexuality Education in Poland. Int. J. Environ. Res. Public Health, 19, 1366.
Jąderek I. (2022), Seksolatki. Jak rozmawiać z młodzieżą o seksie?, Wydawnictwo PWN
WHO, Standardy edukacji seksualnej w Europie. Podstawowe zalecenia dla decydentów oraz specjalistów zajmujących się edukacją i zdrowiem, tłumaczenie: Małgorzata H. J. Sikorska-Jaroszyńska, B. Balińska, E. Pieszczyk, A. Wiewióra, Lublin 2010
Zielona-Jenek M., Chodecka A., Jestem dziewczynką, jestem chłopcem: jak wspomagać rozwój seksualny dziecka,Gdańsk 2010.
Uwagi
-
Zmodyfikowane przez mgr Alicja Kozakiewicz (ostatnia modyfikacja: 19-04-2023 11:44)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.