SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Umuzykalnienie I - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Umuzykalnienie I
Kod przedmiotu 05.2-WP-PPiWM-Umu1
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest"

Opanowanie podstawowej wiedzy z zakresu nauki o muzyce.

Opanowanie podstaw gry na instrumentach perkusyjnych melodycznych i niemelodycznych.

Kształtowanie umiejętności muzycznych z zakresu śpiewu, gry na instrumencie, percepcji muzyki, ekspresji ruchowej i twórczości muzycznej.

 

Wymagania wstępne

Student posiada  podstawową wiedzę z zakresu kultury, psychologii, pedagogiki.

Student  posiada podstawowe zdolności i umiejętności muzyczne a także dobrą kondycję psychofizyczną, 

Zakres tematyczny

Problematyka ćwiczeń:

Znaczenie zajęć umuzykalniających  w ogólnym rozwoju dziecka.

Cele, treści, metody umuzykalnienia

Rodzaje zajęć umuzykalniających.

Organizacja zajęć umuzykalniających.

Diagnoza kompetencji muzycznych dzieci

Wybrane zagadnienia z zakresu historii muzyki i literatury muzycznej.

Audycje  umuzykalniające  dla dzieci i ich rodzaje.

Założenia  metodyczne pracy umuzykalniającej  według  Emila Jagues`a  Dalcroze`a,   Carla Orffa. Zoltana Kodaly`a, Gordona i in.,.

Realizacja  wartości rytmicznych  - różne ćwiczenia ( ćwierćnuta, akcent i mara taktowa, taktowanie, ósemka, półnuta, cała  nuta, pauzy, półnuta z kropką, synkopa, szesnastki, przedtakt). Taktowanie. Sylaby rytmiczne. Klocki rytmiczne.

Ćwiczenia i zabawy rytmiczne utrwalające różne zagadnienia muzyczne ( marsz, bieg, podskoki, sygnały muzyczne, koło, pary,   korowody). Prezentacje studentów – propozycje audycji muzycznych dla dzieci, konkursów wiedzy o muzyce.

Metody kształcenia

Metody ekspresyjne, asymilacji wiedzy, prezentacje multimedialne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Opracowanie cyklu zajęć umuzykalniających dla dzieci a także .aktywność podczas zajęć, 

Ocena bdb- student potrafi ocenić kompetencje muzyczne dziecka, dyskutować na temat koncepcji  i form umuzykalniających na podstawie literatury, zna podstawy gry na instrumentach szkolnych, opracował cykl zajęć umuzykalniających dla dzieci

ocena db- student potrafi określić  kompetencje muzyczne dziecka, zna podstawy gry instrumentalnej, opracował cykl zajęć 

ocena dst- student wykonuje zadania bez zaangażowania, posiada trudności w określaniu kompetencji muzycznych dzieci oraz w przygotowaniu cyklu zajęć

ocena ndst- brak obecności na zajęciach i brak zadań

Literatura podstawowa

  1. Kataryńczuk-Mania L., Edukacja muzyczna dzieci z perspektywy pedagogicznej i profilaktyczno-terapeutycznej, Krakow 2022
  2. Bissinger-Ćwierz U., Animacja muzyczna w pedagogice zabawy, Lublin 1999.
  3. Brzozowska-Kuczkiewicz M., Emil Jagues Dalcroze i jego Rytmika, Warszawa 1991
  4. Ławrowska R., Rytm, muzyka, taniec w edukacji, Kraków 2005.
  5. Śmiechowski R., Z muzyką przez wieki i kraje: historia muzyki, Warszawa 1993.
  6. Davis R.A., Music Education and Cultural Identity, [w:] Music Education for the New Millennium. Theory and Practice Futures for Music Teaching and Learning, red., D.K. Lines, Oxford 2005

Literatura uzupełniająca

  1. Kataryńczuk-Mania L., Wychowawcze aspekty zajęć umuzykalniających w przedszkolu, Zielona Góra 2009.
  2. Kisiel M., Muzyka w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej: studium metodyczno-badawcze, Katowice 2005.
  3. Smoczyńska-Nachtman U., Muzyka dla dzieci, Warszawa 1992.
  4. Szałek A., Koncepcja Carla Orffa w kreatywnych działaniach muzycznych ucznia, „Wychowanie Muzyczne w Szkole” 2008, nr 3.

Uwagi

Dopuszcza się 1 nieobecność na zajęciach


Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 23-04-2023 22:37)