SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Umuzykalnienie I |
Kod przedmiotu | 05.2-WP-PPiWM-Umu1 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest"
Opanowanie podstawowej wiedzy z zakresu nauki o muzyce.
Opanowanie podstaw gry na instrumentach perkusyjnych melodycznych i niemelodycznych.
Kształtowanie umiejętności muzycznych z zakresu śpiewu, gry na instrumencie, percepcji muzyki, ekspresji ruchowej i twórczości muzycznej.
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu kultury, psychologii, pedagogiki.
Student posiada podstawowe zdolności i umiejętności muzyczne a także dobrą kondycję psychofizyczną,
Problematyka ćwiczeń:
Znaczenie zajęć umuzykalniających w ogólnym rozwoju dziecka.
Cele, treści, metody umuzykalnienia
Rodzaje zajęć umuzykalniających.
Organizacja zajęć umuzykalniających.
Diagnoza kompetencji muzycznych dzieci
Wybrane zagadnienia z zakresu historii muzyki i literatury muzycznej.
Audycje umuzykalniające dla dzieci i ich rodzaje.
Założenia metodyczne pracy umuzykalniającej według Emila Jagues`a Dalcroze`a, Carla Orffa. Zoltana Kodaly`a, Gordona i in.,.
Realizacja wartości rytmicznych - różne ćwiczenia ( ćwierćnuta, akcent i mara taktowa, taktowanie, ósemka, półnuta, cała nuta, pauzy, półnuta z kropką, synkopa, szesnastki, przedtakt). Taktowanie. Sylaby rytmiczne. Klocki rytmiczne.
Ćwiczenia i zabawy rytmiczne utrwalające różne zagadnienia muzyczne ( marsz, bieg, podskoki, sygnały muzyczne, koło, pary, korowody). Prezentacje studentów – propozycje audycji muzycznych dla dzieci, konkursów wiedzy o muzyce.
Metody ekspresyjne, asymilacji wiedzy, prezentacje multimedialne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Opracowanie cyklu zajęć umuzykalniających dla dzieci a także .aktywność podczas zajęć,
Ocena bdb- student potrafi ocenić kompetencje muzyczne dziecka, dyskutować na temat koncepcji i form umuzykalniających na podstawie literatury, zna podstawy gry na instrumentach szkolnych, opracował cykl zajęć umuzykalniających dla dzieci
ocena db- student potrafi określić kompetencje muzyczne dziecka, zna podstawy gry instrumentalnej, opracował cykl zajęć
ocena dst- student wykonuje zadania bez zaangażowania, posiada trudności w określaniu kompetencji muzycznych dzieci oraz w przygotowaniu cyklu zajęć
ocena ndst- brak obecności na zajęciach i brak zadań
Dopuszcza się 1 nieobecność na zajęciach
Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 23-04-2023 22:37)