SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Teoretyczne podstawy pedagogiki przedszkolnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Teoretyczne podstawy pedagogiki przedszkolnej
Kod przedmiotu 05.0-WP-PPiWM-TPPP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  1. Zapoznanie studentów z wybranymi teoriami człowieka jako podstawą pedagogiki przedszkolnej.
  2. Poszerzenie wiedzy studentów w zakresie wybranych zagadnień dotyczących edukacji przedszkolnej.
  3. Kształtowanie umiejętności refleksyjnego studiowania i pogłębiania swojej wiedzy w zakresie pedagogiki przedszkolnej
  4. Wdrażanie do samokształcenia i samooceny.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej i przedszkolnej.

Zakres tematyczny

Wykłady:

  1. Wybrane teorie człowieka jako podstawa pedagogiki i edukacji w dzieciństwie. Od perenializmu do pajdocentryzmu.
  2. Podmiotowość w edukacji przedszkolnej.
  3. Teorie dziecka i dzieciństwa. Zmiany w koncepcjach wychowania, opieki i edukacji w ujęciu historycznym.
  4. Przedszkole miejscem przemocy symbolicznej - teoria przemocy symbolicznej P. Bourdieau.
  5. Wybrane programy kształcenia przedszkolnego w Europie.
  6. Style pracy nauczyciela przedszkola. Teoria śladów i wzorców w pracy nauczyciela.
  7. Wychowanie moralne, przez pracę i do czasu wolnego dziecka przedszkolnego.
  8. Różnice kulturowe w sposobie spostrzegania dziecka  i organizowania opieki i wychowania.

Konwersatorium:

  1. Adaptacyjne, etnocentryczne, emancypacyjne i fenomenologiczne podejścia w edukacji przedszkolnej – założenia i porównanie.
  2. Optymalny model w wychowaniu małego dziecka. Wychowanie liberalne, autorytarne i demokratyczne.
  3. Programy w edukacji dzieci - pojęcie programu, cechy programu (jasność, jawność, odpowiedzialność nauczyciela). Formalne kryteria poprawności programu. Budowa/wybór programu. Rodzaje programów edukacyjnych. Analiza programów edukacyjnych.
  4. Dokumenty regulujące edukację przedszkolną dzieci. Omówienie aktualnych dokumentów, raportów, ustaw regulujących pracę przedszkola.
  5. Zorganizowane formy opieki przedszkolnej: przedszkola publiczne, niepubliczne, przedszkola i grupy przedszkolne specjalne, przedszkola i grupy przedszkolne integracyjne, punkt przedszkolny, opieka dzienna, edukacja przedszkolna w domu.
  6. Kształcenie nauczycieli przedszkola –przemiany kształcenia nauczycieli przedszkola – licea pedagogiczne, studia nauczycielskie, wyższe szkoły nauczycielskie, wyższe szkoły pedagogiczne, uniwersytety.

Metody kształcenia

Wykład – konwencjonalny, problemowy  i konwersatoryjny.

Konwersatorium– prezentacje multimedialne, burza mózgów, metody aktywizujące

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Egzamin, który obejmuje treści z konwersatorium (50%) i wykładów (50%). Przystąpienie do egzaminu jest możliwe po uzyskaniu pozytywnej oceny z konwersatorium. Punkty uzyskane na egzaminie są przeliczane na stopnie wg skali:  94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68- 75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2 

Konwersatorium

Zaliczenie z oceną na podstawie: aktywnej obecności i dyskusji studentów, prezentacji do wybranego zagadnienia, pozytywnie ocenionych prac wykonanych na zajęciach. 

Ocena końcowa uwzględnia oceny uzyskane za obie formy zajęć, obie oceny muszą być pozytywne. Końcowa ocena jest ich średnią arytmetyczną.

Literatura podstawowa

  1. Bourdieau P., Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, Warszawa 2001
  2. Magda-Adamowicz M, Jakość dzieciństwa twórczych dzieci 7-9-letnich w perspektywie rodzinnej i lokalnej, Zielona Góra 2018
  3. Waloszek D., Pedagogika przedszkolna: metamorfoza statusu i przedmiotu badań, Kraków 2006
  4. Waloszek D., Program w edukacji dzieci: geneza, istota, kryteria, Warszawa 2005

Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego wykłady i ćwiczenia.

Literatura uzupełniająca

  1. Falkiewicz-Szult M., Przemoc symboliczna w przedszkolu, Kraków 2006
  2. M. Magda-Adamowicz, Przemiany edukacji przedszkolnej w Polsce i Czechach okresu transformacji ustrojowej, Toruń 2017 
  3. Przetacznik-Gierowska M., Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego 
  4. A. Nowak-Łojewska, A. Olczak, A. Soroka-Fedorczuk, Education of a youn child. Reflections, problems, experiences, Zielona Góra 2009.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-04-2023 23:42)