Zapoznanie studentów z wybranymi teoriami człowieka jako podstawą pedagogiki przedszkolnej.
Poszerzenie wiedzy studentów w zakresie wybranych zagadnień dotyczących edukacji przedszkolnej.
Kształtowanie umiejętności refleksyjnego studiowania i pogłębiania swojej wiedzy w zakresie pedagogiki przedszkolnej
Wdrażanie do samokształcenia i samooceny.
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej i przedszkolnej.
Zakres tematyczny
Wykłady:
Wybrane teorie człowieka jako podstawa pedagogiki i edukacji w dzieciństwie. Od perenializmu do pajdocentryzmu.
Podmiotowość w edukacji przedszkolnej.
Teorie dziecka i dzieciństwa. Zmiany w koncepcjach wychowania, opieki i edukacji w ujęciu historycznym.
Przedszkole miejscem przemocy symbolicznej - teoria przemocy symbolicznej P. Bourdieau.
Wybrane programy kształcenia przedszkolnego w Europie.
Style pracy nauczyciela przedszkola. Teoria śladów i wzorców w pracy nauczyciela.
Wychowanie moralne, przez pracę i do czasu wolnego dziecka przedszkolnego.
Różnice kulturowe w sposobie spostrzegania dziecka i organizowania opieki i wychowania.
Konwersatorium:
Adaptacyjne, etnocentryczne, emancypacyjne i fenomenologiczne podejścia w edukacji przedszkolnej – założenia i porównanie.
Optymalny model w wychowaniu małego dziecka. Wychowanie liberalne, autorytarne i demokratyczne.
Programy w edukacji dzieci - pojęcie programu, cechy programu (jasność, jawność, odpowiedzialność nauczyciela). Formalne kryteria poprawności programu. Budowa/wybór programu. Rodzaje programów edukacyjnych. Analiza programów edukacyjnych.
Dokumenty regulujące edukację przedszkolną dzieci. Omówienie aktualnych dokumentów, raportów, ustaw regulujących pracę przedszkola.
Zorganizowane formy opieki przedszkolnej: przedszkola publiczne, niepubliczne, przedszkola i grupy przedszkolne specjalne, przedszkola i grupy przedszkolne integracyjne, punkt przedszkolny, opieka dzienna, edukacja przedszkolna w domu.
Kształcenie nauczycieli przedszkola –przemiany kształcenia nauczycieli przedszkola – licea pedagogiczne, studia nauczycielskie, wyższe szkoły nauczycielskie, wyższe szkoły pedagogiczne, uniwersytety.
Metody kształcenia
Wykład – konwencjonalny, problemowy i konwersatoryjny.
Konwersatorium– prezentacje multimedialne, burza mózgów, metody aktywizujące
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykłady
Egzamin, który obejmuje treści z konwersatorium (50%) i wykładów (50%). Przystąpienie do egzaminu jest możliwe po uzyskaniu pozytywnej oceny z konwersatorium. Punkty uzyskane na egzaminie są przeliczane na stopnie wg skali: 94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68- 75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2
Konwersatorium
Zaliczenie z oceną na podstawie: aktywnej obecności i dyskusji studentów, prezentacji do wybranego zagadnienia, pozytywnie ocenionych prac wykonanych na zajęciach.
Ocena końcowa uwzględnia oceny uzyskane za obie formy zajęć, obie oceny muszą być pozytywne. Końcowa ocena jest ich średnią arytmetyczną.
Literatura podstawowa
Bourdieau P., Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, Warszawa 2001
Magda-Adamowicz M, Jakość dzieciństwa twórczych dzieci 7-9-letnich w perspektywie rodzinnej i lokalnej, Zielona Góra 2018
Waloszek D., Pedagogika przedszkolna: metamorfoza statusu i przedmiotu badań, Kraków 2006
Waloszek D., Program w edukacji dzieci: geneza, istota, kryteria, Warszawa 2005
Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego wykłady i ćwiczenia.
Literatura uzupełniająca
Falkiewicz-Szult M., Przemoc symboliczna w przedszkolu, Kraków 2006
M. Magda-Adamowicz, Przemiany edukacji przedszkolnej w Polsce i Czechach okresu transformacji ustrojowej, Toruń 2017
Przetacznik-Gierowska M., Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego
A. Nowak-Łojewska, A. Olczak, A. Soroka-Fedorczuk, Education of a youn child. Reflections, problems, experiences, Zielona Góra 2009.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-04-2023 23:42)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.