SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia procesów poznawczych |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PPiWM-PPPo |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Dostarczenie wiedzy o najważniejszych odkryciach i teoriach wyjaśniających funkcjonowanie procesów poznawczych, ukształtowanie umiejętności rozumienia procesów poznawczych, uwrażliwienie na istotność tych procesów w szerokim spektrum funkcjonowania psychologicznego człowieka z obszaru normy i patologii.
Wiedza z zakresu psychologii ogólnej.
Podstawowe pojęcia psychologii poznawczej: reprezentacje umysłowe, przetwarzanie informacji, pojęcia, schematy, wiedza. Rola procesów poznawczych w funkcjonowaniu jednostki.Współczesne metody i technik badawcze psychologii poznawczej: problematyka wnioskowania naukowego w psychologii, wybrane paradygmaty poznawcze, modelowanie procesów poznawczych, techniki obrazowania.Modele umysłu: ogólna architektura umysłu, model blokowy umysłu, architektura umysłu według Fodora, koncepcja poziomów przetwarzania, modele koneksjonistyczne. Percepcja: główne cechy percepcji, procesy „bottom – up” oraz „top – down”, klasyczne teorie percepcji, współczesne modele percepcji.Podstawowe terminy i prawa dotyczące procesów poznawczych: wrażeń, spostrzeżeń, myślenia, pamięci, wyobraźni. Uwaga jako proces wspomagający procesy poznawcze.Pamięć: podstawowe pojęcia, pamięć jako zdolność i jako proces, typy pamięci oraz modele pamięci. Procesy pamięciowe: zapamiętywanie, przechowywanie, odpamiętywanie, problematyka zawodność pamięci, psychologia naocznego świadka, konfabulacje.Mechanizmy uwagi: funkcje i aspekty uwagi, teorie uwagi, związki uwagi z percepcją, problematyka pomiaru uwagi.Wyobraźnia: wyobraźnia vs. wyobrażenia, reprezentacje poznawcze w podejściu Kossylyna, Pylyshyna, teoria podwójnego kodowania Paivio, związek wyobraźni z regulacją procesów psychicznych.Pojęcia i schematy poznawcze: pojęcia w systemie poznawczym, problematyka intencjonalności pojęć, procesy kategoryzacji, wybrane teorie pojęć.Myślenie: natura myślenia, podstawowe rodzaje myślenia, teoria myślenia Barona; Rozumowanie: rozumowanie dedukcyjne, indukcyjne, warunkowe, probabilistyczne,nieformalne. Rozwiązywanie problemów: charakterystyka procesu rozwiązywania problemów, teorie rozwiązywania problemów, strategie, heurystyki.Współzależność procesów poznawczych i emocjonalnych: poglądy według Schachtera, Lazarusa, Zajonca; rola emocji w procesach poznawczych.Poznanie społeczne: koncepcje poznania usytuowanego zewnętrznie, problematyka ucieleśnienia procesów poznawczych, teorie umysłu, empatia, spostrzeganie twarzy,poznawcze ujęcie procesów atrybucyjnych.
Wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, praca z książką, dyskusje problemowe.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie wykładu - pozytywne zaliczenie sprawdzianu w formie testu.
Jaśkowski P., Neuronauka poznawcza: jak mózg tworzy umysł. Wydawnictwo Vizja Press, Warszawa, 2009.
Maruszewski T., Psychologia poznania. Umysł i świat. Gdańsk 2011.
Kahneman, D., Pułapki myślenia. Poznań 2012.
Maruszewski, T., Psychologia poznania. Umysł i świat. Gdańsk 2011.
Nęcka E., Orzechowski J., Szymura B., Wichary J., Psychologia poznawcza. Warszawa 2020.
Chalmers D., Świadomy umysł, Warszawa 2010.
Chlewiński Z., Psychologia poznawcza, Gdańsk 2007
Falkowski A., Zaleśkiewicz T., Psychologia poznawcza w praktyce. Ekonomia, biznes, polityka. Warszawa 2011.
Maruszewski T. Pamięć autobiograficzna. Gdańsk 2005.
Zmodyfikowane przez dr Łukasz Budzicz (ostatnia modyfikacja: 24-04-2023 10:46)