SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy nauczania języka polskiego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy nauczania języka polskiego
Kod przedmiotu 09.3-WP-PPiWM-PNJP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Powtórzenie i uzupełnienie przez studenta wiedzy z zakresu gramatyki opisowej, ortografii i interpunkcji; doskonalenie umiejętności poprawnego posługiwania się językiem polskim, dbałość o jego estetykę; poszerzenie wiedzy o kształceniu językowym dzieci.

Wymagania wstępne

Podstawowe wiadomości z fonetyki, fleksji, słowotwórstwa i składni; wiedza z dydaktyki ogólnej.

Zakres tematyczny

Wykłady

Historia języka polskiego.

Akt komunikacji i funkcje języka.

Zróżnicowanie języka polskiego.

Kierunki językoznawstwa.

Typy postaw wobec języka.

Zasady, cele, treści i metody nauczania języka polskiego.

Społeczne uwarunkowania języka dziecka. Bilingwizm.

Ćwiczenia

Język mówiony a pisany.

Nauka o głosce. Podział spółgłosek i samogłosek.

Wyraz, morfem, rodzina wyrazów.

Nieodmienne części mowy.

Deklinacja. Typy odmiany.

Koniugacja. Wzorce odmiany.

Budowa zdania.

Wypowiedzenie. Rodzaje zdań pojedynczych i złożonych.

Wybrane zasady z ortografii i interpunkcji.

 

 

Metody kształcenia

Wykład z prezentacją multimedialną, metody problemowe, dyskusja, ćwiczenia.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia

Zaliczenie ćwiczeń warunkują aktywny udział w zajęciach (udział w dyskusjach), napisanie scenariusza zajęć oraz przygotowanie prezentacji/referatu na wybrany z sylabusa temat). Ocenę podwyższa dodatkowa aktywność. Nieobecności na zajęciach (powyżej 2) należy zaliczyć na konsultacjach.

Wykłady

Warunkiem zaliczenia egzaminu jest uzyskanie 60% poprawnych odpowiedzi.

Ocena końcowa

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i wykładów (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładów.

Literatura podstawowa

 

  1. Milewski T., Językoznawstwo, Warszawa 2004.
  2. Nagórko A., Podręczna gramatyka języka polskiego, Warszawa 2010.
  3. Ostaszewska D., Tambor J., Fonetyka i fonologia języka polskiego, Warszawa 2004.
  4. Rocławski B., Podstawy wiedzy o języku polskim dla glottodydaktyków, pedagogów, psychologów i logopedów, Gdańsk 2010.

Literatura uzupełniająca

 

  1. Bartnicka B., Hansen B., Klemm W., Grammatik des Polnischen, Munchen 2004.
  2. Bąk P., Gramatyka języka polskiego. Zarys popularny, Warszawa 2003.
  3. Klemensiewicz Z., Podstawowe wiadomości z gramatyki języka polskiego, Warszawa 2001.
  4. Pawelec R., Przyjazna gramatyka języka polskiego, Warszawa 2005.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-04-2023 18:11)