SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Etapy i metody nauki czytania i pisania |
Kod przedmiotu | 05.2-WP-PPiWM-EiMNCP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest poznanie i rozumienie psychofizjologicznych podstaw, złożoności i przebiegu procesu czytania; Poznanie różnych metod nauki czytania i pisania, kryteriów ich wyróżniania, analiza pod kątem ich mocnych i słabszych stron w zależności od potrzeb uczącego się, kontekstu i rodzaju języka, w którym przebiega nauka. Poznanie zasad i etapów pracy nad czytaniem i pisaniem zgodnie z przyjętą metodą.
Sprawne posługiwanie się umiejętnością czytania i pisania. Podstawowa wiedza o języku polskim.
1. Gotowość do czytania i pisania: Psychofizjologiczne podstawy procesu czytania i pisania. Sprawności niezbędne do opanowania czytania i pisania.
2. Złożoność czytania i pisania jako aktywności intelektualnej . Etapy i poziomy nabywanej umiejętności czytania i pisania.
3. Metody nauki czytania- metody syntetyczne, analityczne, w tym globalne, analityczno-syntetyczne i ich ilustracje ( M.Falski, F.Przyłubscy, M.Bogdanowicz, J.Cieszyńska, I.Majchrzak, B.Rocławski, G.Doman). Analiza wybranych metod. Praca z elementarzem i innymi materiałami do nauki czytania i pisania.
4. Ocena przydatności wybranych metod do nauki czytania i pisania w języku polskim.
5. Trudności w nabywaniu umiejętności czytania i pisania.
Praca z tekstem, praca z materiałami multimedialnymi, dyskusje grupowe, rozwiązywanie problemów, analiza przypadków
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia jest pozytywnie oceniona prezentacja tematyczna, pozytywnie zaliczone kolokwium, aktywny udział w zajęciach. Pozytywną ocenę z kolokwium warunkuje zdobycie minimum 51 % punktów możliwych do uzyskania. Progi punktowe ustalane są przed kolokwium. Ocena z przedmiotu to średnia arytmetyczna uzyskanych ocen w trakcie trwania kursu. Dopuszczalna jest jedna nieobecność. Pozostałe nieobecności muszą zostać zaliczone na konsultacjach lub w sposób ustalony indywidualnie. Ocena końcowa to ocena z przedmiotu.
1. Malmquist E., Nauka czytania w szkole podstawowej, Warszawa 1987.
2. Wróbel T., Pismo i pisanie w nauczaniu początkowym, Warszawa 1985.
3. Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy w edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005.
4. Kamińska K., Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1999.
5. Bogdanowicz M., Metoda dobrego startu, Warszawa 1989.
6. Cieszyńska J., Kocham uczyć czytać: poradnik dla rodziców i nauczycieli, Kraków 2006.
7. Majchrzak I., Wprowadzenie dziecka w świat pisma, Warszawa 1995.
8. Doman G., Jak nauczyć małe dziecko czytać?, Bydgoszcz 1992.
1. Doman G.,How to Teach Your Baby to Read, Avery Publishing Group, 1990.
2. Brzezińska A., red., Czytanie i pisanie – nowy język dziecka, Warszawa 1987.
3. Vos J., Dryden G., Rewolucja w uczeniu, Poznań 2000.
4. Łazowska H., Mikiciuk B., Moritz B., Co zrobić, aby ułatwić dziecku naukę czytania i pisania?, Kraków 2002.
5. Marzano R.J., Paynter D.E., Trudna sztuka pisania i czytania, Gdańsk 2004.
Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 11-04-2023 17:49)