SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy edukacji społeczno-przyrodniczej |
Kod przedmiotu | 13.0-WP-PPiWM-PESPrz |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Konwersatorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest:
Podstawowa wiedza o środowisku społecznym i przyrodniczym nabyta w szkole podstawowej i średniej.
Wykłady
1. Podstawy wiedzy o środowisku ożywionym i nieożywionym.
2. Świat roślin i ich podstawowe czynności życiowe. Zjawisko fotosyntezy, morfologia i rozmnażanie (korzeń, pęd, liść, kwiat, owoc i nasienie ) .
3. Świat zwierząt, jego złożoność i różnorodność. Ewolucja świata zwierzęcego. Budowa i podstawowe czynności życiowe ssaków.
4. Człowiek w społeczeństwie - konteksty rodzinny, edukacyjny, zawodowy.Pojęcia związane z ekonomią i przedsiębiorczością codziennego zycia .
5. Funkcjonowanie człowieka w małej społeczności - gmina, powiat, województwo, samorządność.
6. Funkcjonowanie człowieka we wspólnocie narodowej - naród, ojczyzna, patriotyzm. Ustrój Rzeczypospolitej Polskiej - demokracja, władze państwowe, Konstytucja RP.
7. Polska krajem Unii Europejskiej. Prawa obywatelskie - w świetle Konstytucji RP i Deklaracji Praw Człowieka i Obywatela. Organizacje europejskie i światowe.
8. Szanse i zagrożenia współczesnego świata.
Ćwiczenia
1. Rośliny w najbliższym otoczeniu - rośliny zarodnikowe i nasienne - poznawanie gatunków. Tworzenie zielników.
2. Zwierzęta w najbliższym otoczeniu - bezkręgowce i kręgowce - poznawanie gatunków. Dokumentowanie różnorodności świata zwierzęcego. Tworzenie albumów, plansz, plakatów, ulotek przedstawiających zwierzęta i ich budowę, warunki życia.
3. Biocenozy podstawowych ekosystemów - pola, sadu, ogrodu, łąki, lasu, gór, łańcuchy pokarmowe.
4. Biocenozy ekosystemów wód stojących, płynących, mórz i oceanów - występowanie gatunków roślin i zwierząt, łańcuchy pokarmowe.
5. Charakterystyka klimatu oraz występowanie gatunków roślin i zwierząt w lasach tropikalnych, klimatach zimnych, na sawannach, stepach i pustyni. Rodzaje krajobrazów.
6. Chronione gatunki zwierząt i roślin. Parki Narodowe, Parki Krajobrazowe, Obszary chronione .
7. Społeczne inicjatywy oddolne. Pojęcia: fundacja, stowarzyszenie, koło , związek , świetlice środowiskowe itp. Pojęcie Malej Ojczyzny. Patriotyzm lokalny.
8. Podstawy historii Polski i lokalnego środowiska. Pojęcie zabytków, Miejsca Pamięci. Elementy kultury narodowej i ludowej.
Dyskusja, analiza dokumentów, debata, metody działań praktycznych, pokaz, projekty grupowe, burza mózgów, wycieczka dydaktyczna, film dydaktyczny, prezentacja multimedialna.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Warunkiem zaliczenia jest uczestnictwo w wykładach, aktywność w dyskusjach i uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium. Punkty są przeliczane na ocenę zgodnie z zasadą: 91-100% = 5,0; 81-90% = 4,5; 71-80% = 4,0; 61-70% = 3,5; 51-60% = 3,0; 0-50% = 2,
Konwersatorium:
Warunkiem zaliczenia konwersatorium jest obecność i uzyskanie pozytywnych ocen z: aktywności studentów, w tym pracy w grupach, sprawdzającej umiejętności praktyczne, prezentacji do wybranego zagadnienia, zielnika roślin. Uzyskana ocena z ćwiczeń jest średnią arytmetyczną zgromadzonych ocen za wykonane zadania .
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną oceny z wykładów i konwersatorium.
Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 11-04-2023 18:33)