SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy edukacji społeczno-przyrodniczej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy edukacji społeczno-przyrodniczej
Kod przedmiotu 13.0-WP-PPiWM-PESPrz
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

  1. Zapoznanie studentów z podstawowymi gatunkami i morfologią flory i fauny polskiej oraz procesami zachodzącymi w ekosystemach.
  2. Wykształcenie umiejętności oznaczania gatunków występujących w najbliższym otoczeniu i wykonywania zbiorów przyrodniczych.
  3. Wprowadzenie studentów w kluczowe zagadnienia dotyczące wiedzy o społeczeństwie. 
  4. Przybliżenie problematyki społeczności lokalnej, regionalnej, wspólnoty narodowej i międzynarodowej.
  5. Kształtowanie umiejętności dbania o środowisko przyrodnicze.

 

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza o środowisku społecznym i przyrodniczym nabyta w szkole podstawowej i średniej. 

Zakres tematyczny

Wykłady

1. Podstawy wiedzy o środowisku ożywionym i nieożywionym.

2. Świat roślin  i ich podstawowe czynności życiowe. Zjawisko fotosyntezy, morfologia i rozmnażanie (korzeń, pęd, liść, kwiat, owoc i nasienie ) . 

3. Świat zwierząt, jego złożoność i różnorodność. Ewolucja  świata zwierzęcego. Budowa i podstawowe czynności życiowe ssaków.

4. Człowiek w społeczeństwie - konteksty rodzinny, edukacyjny, zawodowy.Pojęcia związane z ekonomią i przedsiębiorczością codziennego zycia .

5. Funkcjonowanie człowieka w małej społeczności - gmina, powiat, województwo, samorządność.

6. Funkcjonowanie człowieka we wspólnocie narodowej - naród, ojczyzna, patriotyzm. Ustrój Rzeczypospolitej Polskiej - demokracja, władze państwowe, Konstytucja RP.

7. Polska krajem Unii Europejskiej. Prawa obywatelskie - w świetle Konstytucji RP i Deklaracji Praw Człowieka i Obywatela. Organizacje europejskie i światowe.

8. Szanse i zagrożenia współczesnego świata.

 

Ćwiczenia

1. Rośliny w najbliższym otoczeniu - rośliny zarodnikowe i nasienne - poznawanie gatunków.  Tworzenie zielników.

2. Zwierzęta w najbliższym otoczeniu - bezkręgowce i kręgowce - poznawanie gatunków. Dokumentowanie różnorodności świata zwierzęcego. Tworzenie albumów, plansz, plakatów, ulotek przedstawiających  zwierzęta i ich budowę, warunki życia.

3. Biocenozy podstawowych ekosystemów - pola, sadu, ogrodu, łąki, lasu, gór, łańcuchy pokarmowe.

4. Biocenozy ekosystemów wód stojących, płynących, mórz i oceanów - występowanie gatunków roślin i zwierząt, łańcuchy pokarmowe.

5. Charakterystyka klimatu oraz występowanie gatunków roślin i zwierząt w lasach tropikalnych, klimatach zimnych, na sawannach, stepach i pustyni. Rodzaje krajobrazów.

6. Chronione gatunki zwierząt i roślin. Parki Narodowe, Parki Krajobrazowe, Obszary chronione .

7. Społeczne inicjatywy oddolne. Pojęcia: fundacja, stowarzyszenie, koło , związek , świetlice środowiskowe itp. Pojęcie Malej Ojczyzny. Patriotyzm lokalny.

8. Podstawy historii Polski i lokalnego środowiska. Pojęcie zabytków, Miejsca Pamięci. Elementy kultury narodowej i ludowej.

Metody kształcenia

Dyskusja, analiza dokumentów, debata, metody działań praktycznych, pokaz, projekty grupowe, burza mózgów, wycieczka dydaktyczna, film dydaktyczny, prezentacja multimedialna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Warunkiem zaliczenia jest uczestnictwo w wykładach, aktywność w  dyskusjach i uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium. Punkty są przeliczane na ocenę zgodnie z zasadą: 91-100% = 5,0; 81-90% = 4,5; 71-80% = 4,0; 61-70% = 3,5; 51-60% = 3,0; 0-50% = 2,

Konwersatorium:

Warunkiem zaliczenia konwersatorium jest obecność i uzyskanie pozytywnych ocen z: aktywności studentów, w tym pracy w grupach, sprawdzającej umiejętności praktyczne, prezentacji do wybranego zagadnienia, zielnika roślin. Uzyskana ocena z ćwiczeń jest średnią arytmetyczną zgromadzonych ocen za wykonane zadania .

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną oceny z wykładów i konwersatorium. 

Literatura podstawowa

  1. G. Grabowska, D. Sell-Piaczyńska, Przyroda w zintegrowanej edukacji wczesnej. Skrypt przedmiotowo-metodyczny, Warszawa 2003
  2. W. Seneta, Dendrologia, Warszawa 1998
  3. S. Chudoba,  Zoologia, PWN, Warszawa, 2003
  4. A. Gacka-Asiewicz red., Podstawy prawa i wiedzy o społeczeństwie w pigułce, Warszawa 2016, Wyd. Beck.
  5. Encyklopedia PWN, Spojrzenie na życie i biosferę, Warszawa 2002
  6. U.Stichmann-Marny, E.Kretzschmar, Nowy przewodnik. Rośliny i zwierzęta, Warszawa 1997

 

Literatura uzupełniająca

  1. Leksykon zwierząt od A do Ż., red. Zasieczna B., Muza. Warszawa, 2000
  2. Szaferowa J., Poznaj 100 roślin., Warszawa 2004
  3. Life: The Science of Biology, Volume 3 Plants and Animals, 2012
  4. A. Wiłkomirska, Wiedzieć i rozumieć, aby być obywatelem, Warszawa 2013, Wyd. UW
  5. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej.
  6. Deklaracja praw człowieka i obywatela

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 11-04-2023 18:33)