SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka zajęć komputerowych |
Kod przedmiotu | 05.2-WP-PPiWM-MZK |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 45 | 3 | 45 | 3 | Zaliczenie na ocenę |
Opanowanie podstawowej wiedzy w zakresie stosowanych metod nauczania na zajęciach komputerowych. Poznanie poznanie najistotniejszych metod oraz rozwiązań metodycznych stosowanych w zajęciach komputerowych na poziomie edukacji wczesnoszkolnej. Kształtowanie umiejętności organizowania warsztatu pracy nauczyciela edukacji komputerowej. Rozwijanie umiejętności zastosowania technologii informacyjnych w rozwiązywaniu sytuacji problemowych. Kształtowanie umiejętności projektowania zajęć komputerowych na podstawie określonej metody nauczania.
Podstawowa wiedza o mediach i multimediach, technologii informacyjno-komunikacyjnych, podstawowe przygotowanie w zakresie obsługi komputera, korzystania z sieci Internet.
Problematyka laboratorium
Zajęcia komputerowe według nowej podstawy programowej. Treści kształcenia w zakresie zajęć komputerowych. Przegląd i analiza ćwiczeń w podręcznikach do zajęć komputerowych. Projektowanie ćwiczeń/zadań tradycyjnych i multimedialnych w zakresie edukacji informatycznej. Sposoby sprawdzania i oceniania prac na zajęciach komputerowych. Wybrane metody nauczania w zajęciach komputerowych na poziomie edukacji wczesnoszkolnej. Przegląd, szczegółowa analiza, omówienie wybranych metod nauczania na zajęciach komputerowych. Praca indywidualna lub w parach: projektowanie, opracowanie i prezentacja zajęć komputerowych według koncepcji studenta, uwzględniających omówione wcześniej: metody nauczania oraz treści kształcenia zajęć komputerowych. Omówienie i ewaluacja przygotowanych i zaprezentowanych projektów.
Prezentacja, pogadanka, dyskusja. Ćwiczenia praktyczne, praca indywidualna, praca z partnerem i w grupie, pokaz, demonstracja, praca w formie zdalnej na podstawie opracowanych i udostępnionych przez prowadzącego materiałów na platformie e-learningowej,
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Laboratoria
Zaliczenie z laboratoriów: pozytywne zaliczenie kolokwium z części teoretycznej oraz wszystkich podlegających ocenie zadań i prac przedstawionych i omówionych przez prowadzącego na zajęciach. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych.
Bereźnicki F., Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli, Impuls, Kraków 2018.
Juszczyk S., red., Metodyka nauczania Informatyki w szkole, Toruń 2001.
Kron F. Sofos A., Dydaktyka mediów, Gdańsk 2009.
Arends R.I., Uczymy się nauczać, Warszawa 2002.
Brüggemann M., Medienbildung für alle, Kopäd Verlag, München 2019.
Furmanek M., red., Technologie informacyjne w warsztacie pracy nauczyciela, Zielona Góra 2008.
Jąder M., Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi, Impuls, Kraków, 2009.
Kruszewski K., Sztuka nauczania: czynności nauczyciela, T. I-II, Warszawa 2002.
Kurs z materiałami dydaktycznymi, listami zadań oraz wymaganiami jest dostępny na platformie e-learningowej Zakładu.
Zmodyfikowane przez dr Ewa Nowicka (ostatnia modyfikacja: 18-04-2023 10:23)