SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka zajęć komputerowych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka zajęć komputerowych
Kod przedmiotu 05.2-WP-PPiWM-MZK
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Nowicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 45 3 45 3 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Opanowanie podstawowej wiedzy w zakresie stosowanych metod nauczania na zajęciach komputerowych. Poznanie poznanie najistotniejszych metod oraz rozwiązań metodycznych stosowanych w zajęciach komputerowych na poziomie edukacji wczesnoszkolnej. Kształtowanie umiejętności organizowania warsztatu pracy nauczyciela edukacji komputerowej. Rozwijanie umiejętności zastosowania technologii informacyjnych w rozwiązywaniu sytuacji problemowych.  Kształtowanie umiejętności projektowania zajęć komputerowych na podstawie określonej metody nauczania. 

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza  o mediach i multimediach, technologii informacyjno-komunikacyjnych, podstawowe przygotowanie w zakresie obsługi komputera, korzystania z sieci Internet. 

Zakres tematyczny

Problematyka laboratorium

Zajęcia komputerowe według nowej podstawy programowej. Treści kształcenia w zakresie zajęć komputerowych. Przegląd i analiza ćwiczeń w podręcznikach do zajęć komputerowych. Projektowanie ćwiczeń/zadań tradycyjnych i multimedialnych w zakresie edukacji informatycznej. Sposoby sprawdzania i oceniania prac na zajęciach komputerowych. Wybrane metody nauczania w zajęciach komputerowych na poziomie edukacji wczesnoszkolnej. Przegląd, szczegółowa analiza, omówienie wybranych metod nauczania na zajęciach komputerowych. Praca indywidualna lub w parach: projektowanie, opracowanie i prezentacja zajęć komputerowych według koncepcji studenta, uwzględniających omówione wcześniej: metody nauczania oraz treści kształcenia zajęć komputerowych. Omówienie i ewaluacja przygotowanych i zaprezentowanych projektów. 

 

 

 

Metody kształcenia

Prezentacja, pogadanka, dyskusja. Ćwiczenia praktyczne, praca indywidualna, praca z partnerem i w grupie, pokaz, demonstracja, praca w formie zdalnej na podstawie opracowanych i udostępnionych przez prowadzącego materiałów na platformie e-learningowej,

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Laboratoria
Zaliczenie z laboratoriów: pozytywne zaliczenie kolokwium z części teoretycznej oraz wszystkich podlegających ocenie zadań i prac przedstawionych i omówionych przez prowadzącego na zajęciach. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych.

 

 

Literatura podstawowa

Bereźnicki F., Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli, Impuls, Kraków 2018.
Juszczyk S., red., Metodyka nauczania Informatyki w szkole, Toruń 2001.
Kron F. Sofos A., Dydaktyka mediów, Gdańsk 2009.

 

Literatura uzupełniająca

Arends R.I., Uczymy się nauczać, Warszawa 2002.
Brüggemann M., Medienbildung für alle, Kopäd Verlag, München 2019.
Furmanek M., red., Technologie informacyjne w warsztacie pracy nauczyciela, Zielona Góra 2008.
Jąder M., Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi, Impuls, Kraków,  2009.
Kruszewski K., Sztuka nauczania: czynności nauczyciela, T. I-II, Warszawa 2002.

Uwagi

Kurs z materiałami dydaktycznymi, listami zadań oraz wymaganiami jest dostępny na platformie e-learningowej Zakładu.


Zmodyfikowane przez dr Ewa Nowicka (ostatnia modyfikacja: 18-04-2023 10:23)