SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka edukacji plastycznej II - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka edukacji plastycznej II
Kod przedmiotu 05.2-WP-PPiWM-MEP2
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  1. Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami i przykładami wytworów z obszaru sztuk wizualnych.
  2. Rozwijanie umiejętności manualnych,  kreatywności i wyobraźni uczestników.
  3. Rozwijanie umiejętności praktycznego wykorzystania różnorodnych materiałów i technik plastycznych w celu opracowywania autorskich scenariuszy zajęć dla dzieci i prowadzenia warsztatów plastycznych.
  4. Kształtowanie umiejętności analizy  i oceny powstałych prac plastycznych oraz zrealizowanych warsztatów twórczych.

Wymagania wstępne

Wiedza zawarta w programie nauczania przedmiotu plastyka w szkołach podstawowych i  liceach oraz z podstaw edukacji plastycznej. Wiedza z psychologii rozwoju dziecka.

Zakres tematyczny

Konwersatoria

  1. Opracowanie projektu z dziedziny sztuki użytkowej – batik, kolaż oraz frotaż.
  2. Symetria osiowa – mandala z artykułów spożywczych.
  3. Rzeźba – formy wykonane z papieru mache.
  4.  Nauka oprawiania i eksponowania prac plastycznych - przykładowe rozwiązania.
  5. Rękodzieło artystyczne: technika decoupage'u, technika wycinanki inspirowanej sztuką łowicką, origami dla dzieci.
  6. Opracowanie autorskiego scenariusza zajęć plastycznych ze szczególnym uwzględnieniem metod rozwijających myślenie kreatywne dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
  7. Omówienie i prezentacja autorskich scenariuszy zajęć wraz z wykonanymi pracami według założonych wytycznych.
  8. Ewaluacja końcowa zajęć.

Metody kształcenia

Zajęcia mają charakter warsztatów twórczych, w trakcie których wyróżnić można następujące metody pracy: wykład problemowy, metody impresyjne i ekspresyjne, ćwiczenia praktyczne, opis, burza mózgów,  dyskusja. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatoria

Student oceniany jest na podstawie: przygotowania do zajęć (30%), aktywnego w nich uczestnictwa (30%), umiejętności analizy i wyciągania wniosków na podstawie powstałych prac (10%), przeglądu prac i podsumowania końcowego (30%).

Ocena końcowa

Oceną końcowa jest ocena z konwersatoriów.

 

Literatura podstawowa

  1. Karolak W., Sztuka jako zabawa – zabawa jako sztuka, Warszawa 1998.
  2. Szuman S., Sztuka dziecka, Warszawa 1990.
  3. Tomas I.,Zajęcia plastyczne w aktualizowaniu potencjalności twórczej dzieci, Toruń, 2020.
  4. Trojanowska A., Dziecko i plastyka, Warszawa 1983. 
  5. Podręczniki do plastyki dla klas IV-VIII.

Literatura uzupełniająca

  1. Józefowski E., Książka o książkach, Zielona Góra 1999.
  2. Limos A., CreiXell Cristina, Plastyka dla dzieci. Pomysłowe, zabawne, kształcące i nietrudne prace plastyczne, Warszawa 2011.

  3. Nęcka E., Trening twórczości, Kraków 1998.
  4. Warsztaty edukacji twórczej, red. E. Olinkiewicz, E. Repsch, Wrocław 2001.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 17-04-2023 15:14)