Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami i przykładami wytworów z obszaru sztuk wizualnych.
Rozwijanie umiejętności manualnych, kreatywności i wyobraźni uczestników.
Rozwijanie umiejętności praktycznego wykorzystania różnorodnych materiałów i technik plastycznych w celu opracowywania autorskich scenariuszy zajęć dla dzieci i prowadzenia warsztatów plastycznych.
Kształtowanie umiejętności analizy i oceny powstałych prac plastycznych oraz zrealizowanych warsztatów twórczych.
Wymagania wstępne
Wiedza zawarta w programie nauczania przedmiotu plastyka w szkołach podstawowych i liceach oraz z podstaw edukacji plastycznej. Wiedza z psychologii rozwoju dziecka.
Zakres tematyczny
Konwersatoria
Opracowanie projektu z dziedziny sztuki użytkowej – batik, kolaż oraz frotaż.
Symetria osiowa – mandala z artykułów spożywczych.
Rzeźba – formy wykonane z papieru mache.
Nauka oprawiania i eksponowania prac plastycznych - przykładowe rozwiązania.
Rękodzieło artystyczne: technika decoupage'u, technika wycinanki inspirowanej sztuką łowicką, origami dla dzieci.
Opracowanie autorskiego scenariusza zajęć plastycznych ze szczególnym uwzględnieniem metod rozwijających myślenie kreatywne dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Omówienie i prezentacja autorskich scenariuszy zajęć wraz z wykonanymi pracami według założonych wytycznych.
Ewaluacja końcowa zajęć.
Metody kształcenia
Zajęcia mają charakter warsztatów twórczych, w trakcie których wyróżnić można następujące metody pracy: wykład problemowy, metody impresyjne i ekspresyjne, ćwiczenia praktyczne, opis, burza mózgów, dyskusja.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Konwersatoria
Student oceniany jest na podstawie: przygotowania do zajęć (30%), aktywnego w nich uczestnictwa (30%), umiejętności analizy i wyciągania wniosków na podstawie powstałych prac (10%), przeglądu prac i podsumowania końcowego (30%).
Ocena końcowa
Oceną końcowa jest ocena z konwersatoriów.
Literatura podstawowa
Karolak W., Sztuka jako zabawa – zabawa jako sztuka, Warszawa 1998.
Szuman S., Sztuka dziecka, Warszawa 1990.
Tomas I.,Zajęcia plastyczne w aktualizowaniu potencjalności twórczej dzieci, Toruń, 2020.
Trojanowska A., Dziecko i plastyka, Warszawa 1983.
Podręczniki do plastyki dla klas IV-VIII.
Literatura uzupełniająca
Józefowski E., Książka o książkach, Zielona Góra 1999.
Limos A., CreiXell Cristina, Plastyka dla dzieci. Pomysłowe, zabawne, kształcące i nietrudne prace plastyczne, Warszawa 2011.
Nęcka E., Trening twórczości, Kraków 1998.
Warsztaty edukacji twórczej, red. E. Olinkiewicz, E. Repsch, Wrocław 2001.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 17-04-2023 15:14)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.