SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praktyka śródroczna wychowawczo-dydaktyczna w klasach I-III - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praktyka śródroczna wychowawczo-dydaktyczna w klasach I-III
Kod przedmiotu 05.1-WP-PPiWM-Pra3
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Praktyka 45 3 45 3 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem praktyki jest:

1. zdobycie i rozwinięcie przez studentów praktycznych umiejętności organizowania pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela klas I-III szkoły podstawowej oraz poznanie cech rozwojowych uczniów klas I-III;

2. zdobycie umiejętności samodzielnego planowania i realizowania pracy wychowawczo-dydaktycznej w szkole - kl. I-III (w skali rocznej, tygodniowej i dziennej), projektowania i prowadzenia działań wychowawczo-dydaktycznych,

3. obserwowanie i analizowania zajęć pod kątem realizacji celów wychowania i kształcenia oraz stosowanych metod i środków dydaktycznych, oceny efektów prowadzonych działań wychowawczych,

4. zdobycie przez studentów wiedzy i umiejętności potrzebnych do projektowania sytuacji edukacyjnych uwzględniających różne strategie pracy z uczniem klas I-III.

Wymagania wstępne

Podstawy wiedzy z pedagogiki ogólnej, psychologii rozwoju dziecka, dydaktyki ogólnej, teorii wychowania i pedagogiki wczesnoszkolnej.

Zakres tematyczny

  1. Poznawanie funkcjonowania szkoły – zadań, organizacji pracy, dokumentacji (na poziomie wczesnej edukacji).
  2. Obserwowanie  uczniów klas I-III jako grupy społecznej, poznawanie dzieci ich cech rozwojowych,  możliwości, zainteresowań i potrzeb.
  3. Poznawanie organizacji pracy na zajęciach, form aktywności, interakcji, komunikacji w grupie między nauczycielem i uczniami oraz między uczniami.
  4. Poznawanie warsztatu pracy nauczyciela klas I-III – rozpoznawania możliwości uczniów, animowania sytuacji poznawczych, aktywizowania uczniów, dyscyplinowania, motywowania.
  5. Analizowanie organizacji przestrzeni w sali lekcyjnej w zależności od podejmowanego zadania.
  6. Konfrontowanie wiedzy praktycznej z teoretyczną.
  7. Obserwowanie i analizowanie zajęć pod kątem realizacji celów wychowania i kształcenia oraz stosowanych metod i środków dydaktycznych.
  8. Ocena efektów prowadzonych działań dydaktycznych i wychowawczych, nabycie przez studentów wiedzy i umiejętności potrzebnych do projektowania sytuacji edukacyjnych uwzględniających różne strategie pracy z uczniem w szkole.
  9. Konsultacje i omawianie z nauczycielem-opiekunem praktyki oraz opiekunem praktyki z ramienia UZ obserwowanych zajęć pod kątem ich celów, treści, metod kształcenia i form organizacyjnych i in.

Metody kształcenia

Metoda praktycznego działania,dyskusji, obserwacji, opisu, sprawozdania.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia praktyki jest uzyskanie pozytywnych ocen z:

  • obecności na zajęciach na terenie szkoły (każdą nieobecność  należy odrobić - forma do uzgodnienia z prowadzącym),
  • dokumentacji praktyki w postaci arkuszy obserwacji pracy nauczyciela,
  • analizy zaobserwowanych zdarzeń i dyskusji.

Ocenę stanowi średnia arytmetyczna uzyskanych stopni. 

Ocena końcowa jest oceną z praktyki.

Literatura podstawowa

Aktualnie obowiązująca podstawa programowa wychowania wczesnoszkolnego i  pakiety edukacyjne dla danej grupy wiekowej uczniów. 

Literatura uzupełniająca

Przewodniki metodyczne dla nauczycieli wczesnej edukacji oraz  projekty zajęć dla uczniów klas I-III.
Dokumentacja prowadzona przez nauczyciela klas I-III.

Uwagi

Studenci studiów stacjonarnych realizują praktykę w ramach zajęć w ciągu całego semestru, studenci studiów niestacjonarnych zaliczają praktykę indywidualnie, na podstawie skierowania i porozumienia o organizacji zawodowych praktyk studenckich.


Zmodyfikowane przez dr Klaudia Kasowska (ostatnia modyfikacja: 20-04-2023 20:32)