zapoznanie studentów z warunkami funkcjonowania przedszkola jako placówki edukacyjnej,
konkretyzacja, weryfikacja i integracja wiedzy z psychologii, pedagogiki i metodyki w rozwiązywaniu problemów praktycznych związanych z planowaniem, przeprowadzeniem zajęć w konkretnej rzeczywistości przedszkolnej,
nabycie i rozwinięcie przez studentów praktycznych umiejętności potrzebnych do organizowania pracy przez nauczyciela przedszkola,
poznanie charakterystyki rozwojowej grupy wychowanków,
nabycie przez studentów wiedzy i umiejętności potrzebnych do projektowania sytuacji edukacyjnych uwzględniających różne strategie pracy z dzieckiem w przedszkolu.
zdobycie umiejętności obserwowania i analizowania zajęć pod kątem realizacji celów wychowania i kształcenia oraz stosowanych metod i środków dydaktycznych, oceny efektów prowadzonych działań wychowawczych.
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej, historii wychowania i opieki, psychologii rozwoju dziecka.
Zakres tematyczny
Poznawanie funkcjonowania przedszkola – zadań, organizacji pracy, dokumentacji.
Obserwowanie grupy dzieci przedszkolnych jako grupy społecznej, poznawanie dzieci ich możliwości i zainteresowań, potrzeb.
Poznawanie organizacji pracy na zajęciach, form aktywności, interakcji, komunikacji w grupie między nauczycielem i dziećmi oraz między dziećmi.
Poznawanie warsztatu pracy nauczyciela przedszkola – rozpoznawania możliwości dzieci, animowania sytuacji poznawczych, aktywizowania dzieci, dyscyplinowania, motywowania.
Analizowanie organizacji przestrzeni w sali przedszkolnej w zależności od podejmowanego zadania.
Konfrontowanie wiedzy praktycznej z teoretyczną - obserwowanie i analizowanie zajęć pod kątem realizacji celów wychowania i kształcenia oraz stosowanych metod i środków dydaktycznych. Ocena efektów prowadzonych działań wychowawczych.
Konsultacje i omawianie z nauczycielem-opiekunem praktyki oraz opiekunem praktyki z ramienia UZ obserwowanych zajęć pod kątem ich celów, treści, metod kształcenia i form organizacyjnych i in.
Analizowanie z nauczycielem-opiekunem oraz opiekunem praktyki z ramienia UZ zaobserwowanych zdarzeń wychowawczo-opiekuńczych i edukacyjnych
Pakiety edukacyjne dla danej grupy wiekowej dzieci,
Przewodniki metodyczne,
Dokumentacja prowadzona przez nauczyciela przedszkola.
Literatura uzupełniająca
Pozycje podawane przez nauczyciela-opiekuna i opiekuna praktyki z ramienia UZ
Uwagi
Studenci studiów stacjonarnych realizują praktykę w ramach zajęć w ciągu całego semestru, studenci studiów niestacjonarnych zaliczają praktykę indywidualnie, na podstawie skierowania i porozumienia o organizacji zawodowych praktyk studenckich.
Zmodyfikowane przez dr Klaudia Kasowska (ostatnia modyfikacja: 20-04-2023 20:26)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.