SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praktyka śródroczna wychowawczo-dydaktyczna w przedszkolu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praktyka śródroczna wychowawczo-dydaktyczna w przedszkolu
Kod przedmiotu 05.1-WP-PPiWM-Pra2
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Klaudia Kasowska
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Praktyka 45 3 45 3 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem praktyki jest:

  • zapoznanie studentów z warunkami funkcjonowania przedszkola jako placówki edukacyjnej, 
  • konkretyzacja, weryfikacja i integracja wiedzy z psychologii, pedagogiki i metodyki w rozwiązywaniu problemów praktycznych związanych z planowaniem, przeprowadzeniem zajęć w konkretnej rzeczywistości przedszkolnej, 
  • nabycie i rozwinięcie przez studentów praktycznych umiejętności potrzebnych do organizowania pracy przez nauczyciela przedszkola, 
  • poznanie charakterystyki rozwojowej grupy wychowanków, 
  • nabycie przez studentów wiedzy i umiejętności potrzebnych do projektowania sytuacji edukacyjnych uwzględniających różne strategie pracy z dzieckiem w przedszkolu. 
  • zdobycie umiejętności obserwowania i analizowania zajęć pod kątem realizacji celów wychowania i kształcenia oraz stosowanych metod i środków dydaktycznych, oceny efektów prowadzonych działań wychowawczych.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej, historii wychowania i opieki, psychologii rozwoju dziecka.

Zakres tematyczny

  1. Poznawanie funkcjonowania przedszkola – zadań, organizacji pracy, dokumentacji.
  2. Obserwowanie grupy dzieci przedszkolnych jako grupy społecznej, poznawanie dzieci ich możliwości i zainteresowań, potrzeb.
  3. Poznawanie organizacji pracy na zajęciach, form aktywności, interakcji, komunikacji w grupie między nauczycielem i dziećmi oraz między dziećmi.
  4. Poznawanie warsztatu pracy nauczyciela przedszkola – rozpoznawania możliwości dzieci, animowania sytuacji poznawczych, aktywizowania dzieci, dyscyplinowania, motywowania.
  5. Analizowanie organizacji przestrzeni w sali przedszkolnej w zależności od podejmowanego zadania.
  6. Konfrontowanie wiedzy praktycznej z teoretyczną - obserwowanie i analizowanie zajęć pod kątem realizacji celów wychowania i kształcenia oraz stosowanych metod i środków dydaktycznych. Ocena efektów prowadzonych działań wychowawczych.
  7. Konsultacje i omawianie z nauczycielem-opiekunem praktyki oraz opiekunem praktyki z ramienia UZ obserwowanych zajęć pod kątem ich celów, treści, metod kształcenia i form organizacyjnych i in.
  8. Analizowanie z nauczycielem-opiekunem oraz opiekunem praktyki z ramienia UZ zaobserwowanych zdarzeń wychowawczo-opiekuńczych i edukacyjnych

Metody kształcenia

Obserwacja, dyskusja, praktyczne działanie, analiza dokumentów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia praktyki jest uzyskanie pozytywnych ocen z:

  • obecności na zajęciach na terenie przedszkola (każdą nieobecność  należy odrobić - forma do uzgodnienia z prowadzącym),
  • dokumentacji praktyki w postaci arkuszy obserwacji pracy nauczyciela,
  • analizy zaobserwowanych zdarzeń i dyskusji.

Ocenę stanowi średnia arytmetyczna uzyskanych stopni. 

Ocena końcowa jest oceną z praktyki.

Literatura podstawowa

  1. Aktualnie obowiązująca podstawa programowa wychowania przedszkolnego,
  2. Pakiety edukacyjne dla danej grupy wiekowej dzieci,
  3. Przewodniki metodyczne,
  4. Dokumentacja prowadzona przez nauczyciela przedszkola.

Literatura uzupełniająca

Pozycje podawane przez nauczyciela-opiekuna i opiekuna praktyki z ramienia UZ

Uwagi

Studenci studiów stacjonarnych realizują praktykę w ramach zajęć w ciągu całego semestru, studenci studiów niestacjonarnych zaliczają praktykę indywidualnie, na podstawie skierowania i porozumienia o organizacji zawodowych praktyk studenckich.


Zmodyfikowane przez dr Klaudia Kasowska (ostatnia modyfikacja: 20-04-2023 20:26)