SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka edukacji językowej w przedszkolu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka edukacji językowej w przedszkolu
Kod przedmiotu 05.2-WP-PPiWM-MEJwP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 15 1 Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium 15 1 15 1 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

  1. Opanowanie podstawowej wiedzy z zakresu edukacji językowej dzieci w wieku przedszkolnym. 
  2. Zapoznanie ze strategiami rozwijania zainteresowań czytelniczych u dzieci. 
  3. Nabycie umiejętności projektowania zajęć z zakresu edukacji językowej w przedszkolu.
  4. Rozwijanie umiejętności stosowania wybranych metod (tradycyjnych i alternatywnych) wprowadzania liter w przedszkolu.

Wymagania wstępne

Podstawy dydaktyki, teorii wychowania oraz wiedza z zakresu psychologii rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.

Zakres tematyczny

Wykłady

  1. Rozwój mowy dziecka w wieku przedszkolnym. Związek myślenia i mowy. 
  2. Rozwój percepcji wzrokowej, słuchowej i motoryki dziecka w wieku przedszkolnym.
  3. Przedszkolna edukacja polonistyczna według podstawy programowej.
  4. Założenia metodyczne przedszkolnej edukacji polonistycznej. Cele, treści, metody i środki pracy na edukacji językowej.
  5. Dojrzałość dziecka do edukacji polonistycznej. Rozwijanie gotowości do czytania i pisania. 
  6. Poszerzanie słownictwa, praca nad poprawnością gramatyczną wypowiedzi. 
  7. Rozwijanie dłuższych wypowiedzi i opowiadań dzieci. Rozmowy swobodne i kierowane.
  8. Sens i znaczenie bajkoterapii.

Konwersatorium

  1. Wprowadzanie dziecka w świat liter w świetle aktualnej podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Analiza dokumentów ministerialnych w zakresie przedszkolnej nauki czytania i pisania. 
  2. Programy i pakiety edukacyjne – analiza materiałów edukacyjnych pod kątem edukacji językowej i podstawy programowej. 
  3. Przygotowanie dziecka do nauki czytania i pisania - Metody wprowadzania dzieci w świat pisma stosowane w praktyce edukacyjnej – obserwacje w przedszkolu.
  4. Projektowanie zadań i zabaw wspierających dzieci w procesie przygotowania do nauki czytania i pisania.
  5. Literatura dla dzieci  w wieku przedszkolnym – prezentacje wybranych pozycji książkowych. Projektowanie zadań dla dzieci do tekstu literackiego.
  6. Czytanie dzieciom. Konkurs na prezentację utworu literackiego dla dzieci.
  7. Istota i wykorzystanie inscenizacji na zajęciach z dziećmi w przedszkolu. Formy wykorzystania tekstów literackich w pracy z dziećmi w przedszkolu. Przygotowanie inscenizacji do znanych utworów dla dzieci.
  8. Projektowanie zajęć z edukacji polonistycznej dla dzieci w wieku przedszkolnym. 

Metody kształcenia

Wykłady – wykład konwencjonalny, problemowy, prezentacje multimedialne.

Konwersatorium – praca z tekstem, praca z dokumentem źródłowym, dyskusja, projektowanie zadań, burza mózgów, projekty i prezentacje multimedialne, obserwacje.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest udział w zajęciach. W przypadku nieobecności, sposób zaliczania jest uzgadniany z prowadzącym w zależności od realizowanych na zajęciach zadań.

Wykład:

Zaliczenie z oceną na podstawie średniej arytmetycznej ocen uzyskanych za: dyskusję studentów, pracę pisemną/kolokwium.

Konwersatorium:

Zaliczenie z oceną na podstawie średniej arytmetycznej ocen uzyskanych za: aktywność studentów, zestaw ćwiczeń przygotowujących do nauki czytania i pisania oraz inne prace zlecone przez prowadzącego. 

Ocena końcowa

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna oceny z wykładu i konwersatorium.

Literatura podstawowa

  1. Brzezińska A., Gotowość dzieci w wieku przedszkolnym do czytania i pisania, Poznań.
  2. Wilgocka-Okoń B., Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich, Warszawa 2003.
  3. Kamińska K., Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1999.

Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego wykłady i ćwiczenia. 

Literatura uzupełniająca

  1. Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, 2011.
  2. Majchrzak I., Wprowadzanie dziecka w świat pisma, Warszawa 1999.
  3. Łazowska H., Mikiciuk B., Moritz B., Co zrobić, aby ułatwić dziecku naukę czytania i pisania?, Kraków 2002.
  4. Marzano R.J., Paynter D.E., Trudna sztuka pisania i czytania, Gdańsk 2004.
  5. Silberg J., Nauka czytania przez zabawę, Warszawa 2005.
  6. Zakrzewska B., Każdy przedszkolak dobrym uczniem w szkole, Warszawa 2003.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-04-2023 23:47)