Opanowanie podstawowej wiedzy z zakresu edukacji językowej dzieci w wieku przedszkolnym.
Zapoznanie ze strategiami rozwijania zainteresowań czytelniczych u dzieci.
Nabycie umiejętności projektowania zajęć z zakresu edukacji językowej w przedszkolu.
Rozwijanie umiejętności stosowania wybranych metod (tradycyjnych i alternatywnych) wprowadzania liter w przedszkolu.
Wymagania wstępne
Podstawy dydaktyki, teorii wychowania oraz wiedza z zakresu psychologii rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Zakres tematyczny
Wykłady
Rozwój mowy dziecka w wieku przedszkolnym. Związek myślenia i mowy.
Rozwój percepcji wzrokowej, słuchowej i motoryki dziecka w wieku przedszkolnym.
Przedszkolna edukacja polonistyczna według podstawy programowej.
Założenia metodyczne przedszkolnej edukacji polonistycznej. Cele, treści, metody i środki pracy na edukacji językowej.
Dojrzałość dziecka do edukacji polonistycznej. Rozwijanie gotowości do czytania i pisania.
Poszerzanie słownictwa, praca nad poprawnością gramatyczną wypowiedzi.
Rozwijanie dłuższych wypowiedzi i opowiadań dzieci. Rozmowy swobodne i kierowane.
Sens i znaczenie bajkoterapii.
Konwersatorium
Wprowadzanie dziecka w świat liter w świetle aktualnej podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Analiza dokumentów ministerialnych w zakresie przedszkolnej nauki czytania i pisania.
Programy i pakiety edukacyjne – analiza materiałów edukacyjnych pod kątem edukacji językowej i podstawy programowej.
Przygotowanie dziecka do nauki czytania i pisania - Metody wprowadzania dzieci w świat pisma stosowane w praktyce edukacyjnej – obserwacje w przedszkolu.
Projektowanie zadań i zabaw wspierających dzieci w procesie przygotowania do nauki czytania i pisania.
Literatura dla dzieci w wieku przedszkolnym – prezentacje wybranych pozycji książkowych. Projektowanie zadań dla dzieci do tekstu literackiego.
Czytanie dzieciom. Konkurs na prezentację utworu literackiego dla dzieci.
Istota i wykorzystanie inscenizacji na zajęciach z dziećmi w przedszkolu. Formy wykorzystania tekstów literackich w pracy z dziećmi w przedszkolu. Przygotowanie inscenizacji do znanych utworów dla dzieci.
Projektowanie zajęć z edukacji polonistycznej dla dzieci w wieku przedszkolnym.
Konwersatorium – praca z tekstem, praca z dokumentem źródłowym, dyskusja, projektowanie zadań, burza mózgów, projekty i prezentacje multimedialne, obserwacje.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest udział w zajęciach. W przypadku nieobecności, sposób zaliczania jest uzgadniany z prowadzącym w zależności od realizowanych na zajęciach zadań.
Wykład:
Zaliczenie z oceną na podstawie średniej arytmetycznej ocen uzyskanych za: dyskusję studentów, pracę pisemną/kolokwium.
Konwersatorium:
Zaliczenie z oceną na podstawie średniej arytmetycznej ocen uzyskanych za: aktywność studentów, zestaw ćwiczeń przygotowujących do nauki czytania i pisania oraz inne prace zlecone przez prowadzącego.
Ocena końcowa
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna oceny z wykładu i konwersatorium.
Literatura podstawowa
Brzezińska A., Gotowość dzieci w wieku przedszkolnym do czytania i pisania, Poznań.
Wilgocka-Okoń B., Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich, Warszawa 2003.
Kamińska K., Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1999.
Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego wykłady i ćwiczenia.
Literatura uzupełniająca
Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, 2011.
Majchrzak I., Wprowadzanie dziecka w świat pisma, Warszawa 1999.
Łazowska H., Mikiciuk B., Moritz B., Co zrobić, aby ułatwić dziecku naukę czytania i pisania?, Kraków 2002.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.