SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka edukacji polonistycznej w klasach I-III |
Kod przedmiotu | 05.2-WP-PPiWM-MEPwS |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 15 | 1 | Zaliczenie na ocenę |
Konwersatorium | 15 | 1 | 15 | 1 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie z problematyką nauki czytania, pisania, mówienia, nauki gramatyki i wiedzy o języku, ortografii, literatury uczniów klas I-III szkoły podstawowej. Rozwijanie umiejętności dokonywania wyboru i oceny przydatności danego postępowania metodycznego w określonej sytuacji. Rozwijanie umiejętności projektowania działań zgodnie z rodzajem aktywności językowej. Kształtowanie potrzeby dokształcania się w zakresie nowych rozwiązań dotyczących nauki czytania i pisania, nauki gramatyki i wiedzy o języku, ortografii, literatury w edukacji wczesnoszkolnej.
Psychologiczna wiedza o dziecku w wieku wczesnoszkolnym. Wiedza z zakresu dydaktyki ogólnej.
Wykłady
Właściwości myślenia, mowy oraz percepcji wzrokowej , słuchowej i motorycznej dziecka klas I-III niezbędne dla realizacji programu edukacji polonistycznej. Instrumentarium metodyczne nauczania języka polskiego w klasach I-III (cele, treści edukacji polonistycznej, podstawa programowa, środki realizacji). Cele, formy, rodzaje czytania. Poziomy rozumienia tekstu. Język mówiony a język pisany – cechy, podobieństwa, różnice. Uwarunkowania rozwoju języka mówionego dzieci- podejście redukcyjno-instrumentalne oraz komunikacyjno-osobotwórcze .Kształtne pisanie uczniów. Aspekt techniczny i pragmatyczno - twórczy pisania. Nauczanie ortografii w klasach I-III. Istota i sens pisania z pamięci. Historyjki obrazkowe i ilustracje i ich znaczenie dla rozwoju języka i myślenia dziecka. Nauczanie gramatyki w klasach I-III. Kształcenie literackie w klasach I-III– istota, proces, znaczenie, wartości.Umiejętność formułowania myśli jako wyzwanie w świecie emotikonów, SMS jako skrót językowo-myślowy.
Konwersatoria
Cele, formy, rodzaje i metody czytania w klasach I-III. Czytanie ze zrozumieniem - projektowanie zadań. Czytanie funkcjonalne, krytyczne i twórcze – możliwości rozwijania w edukacji wczesnoszkolnej. Praca z tekstem (literackim, popularno-naukowym, wychowawczym) - poziomy rozumienia tekstu, analiza tekstu - formułowanie pytań do tekstu, wyodrębnianie zdarzeń, plan wydarzeń. Proces pisania w klasach I-III - psychofizjologiczne podstawy procesu pisania, nauka pisania. Nauczanie gramatyki w edukacji wczesnoszkolnej. Ortografia i interpunkcja w klasach I-III - cele, dobór treści, zasady nauczania, metody opracowania materiału, środki dydaktyczne, rodzaje ćwiczeń ortograficznych. Ćwiczenia słownikowe i frazeologiczne. Ćwiczenia syntaktyczne i stylistyczne w klasach I-III. Formy redakcyjne w klasach 1-3 - opowiadanie, opis, list, e-mail, sms, zaproszenie, zawiadomienie, ogłoszenie. Ćwiczenia pisemne dla rozwoju osobowego -możliwości zastosowania w klasach I-III. Praca z lekturą i poezją dla dzieci. Koncepcja oswajania ze sztuką słowa w projektach studentów. Inscenizacje w klasach I-III. Gazetki szkolne. Techniki freinetowskie w kształceniu polonistycznym.
Wykłady – wykład konwencjonalny, problemowy, prezentacje multimedialne.
Konwersatoria – a) podające – praca z tekstem, praca z dokumentem źródłowym; b) problemowe- dyskusja, meta plan, drzewo decyzyjne, c) praktycznego działania –projektowanie zadań, metoda przypadków, burza mózgów, projekty grupowe i prezentacje multimedialne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Zaliczenie na podstawie: aktywnej obecności i oceny z kolokwium.
Konwersatoria
Zaliczenie na podstawie: kolokwium, projektów zadań, zajęć i sytuacji edukacyjnych oraz aktywności na zajęciach w tym udziale w dyskusjach.
Ocena jest średnią arytmetyczną ocen uzyskanych w toku realizowanej formy.
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen w wykładu i konwersatorium..
1. Baczyńska H., Metodyka nauczania gramatyki w klasach I-III, Warszawa 1981.
2. Brzezińska A., red., Czytanie i pisanie – nowy język dziecka, Warszawa 1987.
3, Czelakowska D., Metodyka edukacji polonistycznej w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2009.
4. Filipiak E., Aktywność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Bydgoszcz 1996.
5. Jakowicka M., Praca z tekstem w klasach początkowych, „Zbiorcza Szkoła Gminna” 1981, 5
6. Jedut A., Pleskot A., Nauczanie ortografii w klasach I-III: poradnik dla nauczyciela, Warszawa 1991.
7. Jóźwicki T., Opowiadanie jako forma wypowiedzi w klasach początkowych, Warszawa 1984.
8. Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy w edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005.
9. Kopaczyńska I., Edukacja polonistyczna, [w:] M.Magda-Adamowicz, L.Kataryńczuk-Mania, Dziedziny kształcenia w klasach I-III, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2013
10. Malmquist E., Nauka czytania w szkole podstawowej, Warszawa 1987.
11. Simon S.B., Halwley R.C., Britton D.D., Krystalizacja wartości: ćwiczenia pisemne dla rozwoju osobowego, Toruń 1992.
12. Skrzypiec W., Ćwiczenia gramatyczno-ortograficzne i stylistyczne w klasach I-III, Warszawa 1992.
13 Węglińska M., List jako forma wypowiedzi w klasach początkowych, Szczecin 2002,
14. Więckowski R., Ćwiczenia słownikowo-frazeologiczne i syntaktyczne w klasach początkowych, Warszawa 1985.
15. Żuchowska W., Oswajanie ze sztuką słowa: początki edukacji literackiej, Warszawa 1992.
1. Borawska K., Język domu i język szkoły: zderzenie dwóch światów czy płaszczyzna rozwoju, [w:] Renesans nauczania całościowego, red. D. Klus-Stańska, M.J. Szymański, M.S.Szymański, Warszawa 2003.
2. Czelakowska D., Twórczość a kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 1996.
3. Jakubowicz-Bryx A., Kompetencje leksykalne uczniów w edukacji wczesnoszkolnej, Bydgoszcz 2006.
4. Kopaczyńska I., Od umiejętności czytania do refleksji nad tekstem literackim, [w:] Obszary wspólnego zaangażowania w edukacji dzieci, red. I.Kopaczyńska, Nowak-Łojewska A.,Zielona Góra 2007.
5. Kossowski P., Dziecko a reklama telewizyjna, „Problemy Opiekuńczo-wychowawcze” 1994, 3.
6. Nowicka M., Praca z tekstem literackim dla dzieci szansa czy przeszkoda w edukacji do innego, [w:] Światy dziecięcych znaczeń, red. D.Klus-Stańska, Warszawa 2004.
7. Papuzińska J., Inicjacje literackie – problemy pierwszych kontaktów dziecka z książką, Warszawa 1974.
8. Rytlowa J., Ćwiczenia w mówieniu i pisaniu w klasach I-IV szkoły podstawowej, Warszawa 1973.
13. Sakowicz M., Teatr szkolny jako rekompensata w zakresie potrzeb dziecięcych, [w:] Renesans nauczania całościowego, red. D. Klus-Stańska, M.J. Szymański, M.S. Szymański,Warszawa 2003.
14. Szczepańska M., Edukacja kulturalna dziecka w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2000.
15. Vos J., Dryden G., Rewolucja w uczeniu, Poznań 2000.
16. Węglińska M., Opowiadanie jako forma wypowiedzi w klasach początkowych: wybór tekstów, Kraków 1997.
17. Więckowski R., Pedagogika wczesnoszkolna, Warszawa 1993.
Zmodyfikowane przez dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 18-04-2023 12:46)