Opanowanie podstawowej wiedzy z zakresu metodyki języka obcego we wczesnej edukacji.
Zapoznanie studentów z metodami wczesnego nauczania języka obcego.
Kształtowanie umiejętności dostosowania metod, form i środków nauczania do wieku i możliwości rozwojowych dzieci i uczniów.
Rozwijanie umiejętności stosowania zróżnicowanych rozwiązań dotyczących wczesnej edukacji językowej.
Nauka doboru i opracowywania środków dydaktycznych wspomagających naukę języków obcych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Opanowanie umiejętności projektowania zajęć językowych dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Wymagania wstępne
Wiedza ogólna z zakresu pedagogiczno-psychologicznych podstaw nauczania języka obcego
Zakres tematyczny
Wykład:
Znaczenie wczesnego nauczania – uczenia się języków obcych.
Dwujęzyczna edukacja - dwujęzyczne przedszkola i szkoły.
Zasady edukacji języka obcego dzieci.
Aktywizowanie dzieci w procesie nauczania – uczenia się języka obcego w toku wczesnej edukacji.
Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych dzieci w toku nauczania języka obcego.
Rola i kompetencje nauczyciela w edukacji języka obcego dzieci.
Zmiany prawne MEN a wczesna edukacja języka obcego dzieci w przedszkolach i klasach I-III.
Specyfika nauczania języków obcych w przedszkolu i w klasach I-III – założenia programowe.
Ewaluacja osiągnięć dziecka. Zasady oceniania umiejętności językowych dzieci lub uczniów.
Integracja treści w edukacji językowej.
Metody nauczania w edukacji językowej i możliwości ich wykorzystania w edukacji dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym: konwencjonalne (bezpośrednia, gramatyczno-tłumaczeniowa, audiolingwalna, kognitywna), niekonwencjonalne (TPR, The Silent Way, metoda naturalna, sugestopedia), podejście komunikacyjne.
Konwersatorium
Wczesna nauka języków obcych -Środowiskowe i osobowościowe uwarunkowania nauki języka obcego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, multisensoryczna nauka języków obcych.
Dobór i rozkład materiału nauczania w wychowaniu przedszkolnym. Analiza podstawy programowej, programów nauczania i pakietów edukacyjnych.
Dobór i rozkład materiału nauczania w edukacji wczesnoszkolnej. Analiza podstawy programowej, programów nauczania, podręczników i zeszytów ćwiczeń.
Obserwacje zajęć z języka obcego w praktyce edukacyjnej - wizyty w przedszkolu i szkole, analiza zasobów internetowych.
Zastosowanie gier we wczesnym nauczaniu języka obcego w przedszkolu i klasach I-III. Projektowanie gier językowych.
Zastosowanie pomocy dydaktycznych (zeszytów ćwiczeń, flashcards, storytelling, maskotek, plansz demonstracyjnych) we wczesnym nauczaniu języka obcego w przedszkolu i klasach I-III. Projektowanie pomocy dydaktycznych.
Wykorzystanie filmu i piosenki we wczesnym nauczaniu języka obcego w przedszkolu i klasach I-III. Projektowanie zadań i zabaw do wybranych filmów i piosenek.
Wykorzystanie dramy i teatru we wczesnym nauczaniu języka obcego w przedszkolu i klasach I-III. Tworzenie inscenizacji do książeczek/tekstów obcojęzycznych dla dzieci.
Wykorzystanie technik multimedialnych we wczesnym nauczaniu języka obcego w przedszkolu i klasach I-III. Analiza programów, gier, aplikacji dla dzieci.
Projektowanie zajęć językowych dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Analiza programów nauczania języków obcych dla dzieci: metoda Helen Doron, Program Powszechnej Dwujęzyczności i inne.
Miejsce twórczości we wczesnym nauczaniu języka obcego w przedszkolu i klasach I-III. Projektowanie twórczych zabaw dla dzieci.
Metody kształcenia
Wykłady – wykład konwencjonalny, problemowy, prezentacje multimedialne.
Konwersatorium – praca z tekstem, praca z dokumentem źródłowym, dyskusja, projektowanie zadań, praca w grupach, burza mózgów, projekty i prezentacje multimedialne, filmy, gry edukacyjne, obserwacje.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest udział w zajęciach. W przypadku nieobecności , jej zaliczenie jest uzgadniane z prowadzącym.
Wykład:
zaliczenie z oceną na podstawie średniej arytmetycznej ocen uzyskanych za: dyskusję studentów i kolokwium/pracę pisemną.
Konwersatorium:
zaliczenie z oceną na podstawie średniej arytmetycznej ocen uzyskanych za: aktywność studentów, prezentację do wybranego zagadnienia, projekt zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, prace zlecone przez prowadzącego.
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną oceny uzyskanej z wykładu i konwersatorium.
Literatura podstawowa
Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 1999.
Szplit A., Efektywnie i atrakcyjnie, czyli o przedszkolnym i wczesnoszkolnym nauczaniu języka angielskiego, Warszawa 2016
Pamuła M., Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym, Warszawa 2003.
Pamuła M., Inteligencje wielorakie na zajęciach języka angielskiego, czyli jak skutecznie i ciekawie uczyć dzieci w młodszym wieku szkolnym, Warszawa 2008.
Pozycje na bieżąco podawane przez prowadzącego zajęcia
Literatura uzupełniająca
Magda-Adamowicz M., Kataryńczuk-Mania L. (red.), Dziedziny kształcenia w klasach I-III, Warszawa 2013
Olczak A., red., Język obcy w przedszkolu: od edukacji językowej do interkulturowej, Zielona Góra 2011.
Falkiewicz-Szult M., Immersja, czyli zanurzenie w języku obcym. Model organizacyjny dla adaptacji bilingualnego kształcenia w przedszkolu, „Bliżej Przedszkola” 2011,
Brown H. D., Principles of Language learning and teaching, PEARSON Longman, San Francisco 2007
Krashen S., Second Language Acquisition and Second Language learning, Pergamon Press, Oxford 1981
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Klaudia Kasowska (ostatnia modyfikacja: 24-04-2023 14:22)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.