Kształtowanie umiejętności projektowania zajęć technicznych z wykorzystaniem podstawowych materiałów konstrukcyjnych.
Doskonalenie umiejętności korzystania z podstawowych pomocy i środków technicznych (linijka, nożyczki, dłuto, kombinerki, młotek, imadło, nitka, igła, gwoździe, papier ścierny itp.) w zależności od wykorzystanego materiału.
Doskonalenie zdolności manualnych, sprawności, dokładności i precyzyjności.
Rozwijanie zdolności twórczego myślenia w projektowaniu i rozwiązywaniu zadań o charakterze technicznym.
Wymagania wstępne
Wiedza zawarta w podstawie programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej oraz wiedza z podstaw edukacji technicznej.
Zakres tematyczny
Treści edukacji technicznej w podstawie programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej.
Cele edukacji technicznej w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Model rozwoju procesów poznawczych, kształcenia oraz kształtowania osobowości podczas edukacji technicznej.
Metodyka zajęć technicznych - fazy pracy na lekcjach techniki, przygotowanie stanowiska pracy. Konstruowanie scenariuszy zajęć z edukacją techniczną dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Zabawy manipulacyjne i konstrukcyjne w edukacji dzieci.
Przegląd, krytyczna analiza i ocena propozycji zajęć technicznych dla dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych zawartych w pakietach edukacyjnych i stronach internetowych dla dzieci.
Warsztaty twórcze - samodzielne prowadzenie zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym z wykorzystaniem wybranych materiałów - papieru, drewna, tkaniny, metalu, szkła, materiałów przyrodniczych, artykułów spożywczych, tworzyw sztucznych oraz z użyciem urządzeń elektrycznych i elektronicznych.
Metody kształcenia
Zajęcia mają charakter warsztatów z wykorzystaniem ćwiczeń praktycznych, prezentacji i opisów, filmów, pracy z tekstem, pogadanki, dyskusji.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnych ocen z: obecności i aktywności studentów (nieobecności należy odrobić - forma do uzgodnienia z prowadzącym), zaprojektowania, przeprowadzenia zadań i analizy scenariusza zajęć edukacji technicznej dla dzieci w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym. Ocenę z konwersatorium stanowi średnia arytmetyczna wszystkich uzyskanych ocen.
Ocena końcowa jest oceną z konwersatorium.
Literatura podstawowa
Drejer F., Wychowanie do techniki dzieci w młodszym wieku szkolnym, Wydawnictwo Kolegium Karkonoskiego, Jelenia Góra 2010.
Skiba M., Zajęcia techniczne w edukacji wczesnoszkolnej, w: Edukacja Elementarna 37(2015)3.
Musioł M., Edukacja techniczna w klasach I-III.
Literatura uzupełniająca
Beck J., Dabrowski A., Kazberuk J., Praca technika w klasach I-III, Warszawa 1986.
Furmanek W., Jutro edukacji technicznej, Rzeszów 2007.
Lib W., Kompetencje językowe komponentem kultury technicznej nauczycieli techniki i informatyki [w:] Kompetencje kluczowe kategorią pedagogiki. Wyd. UR Rzeszów 2007.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Klaudia Kasowska (ostatnia modyfikacja: 20-04-2023 20:34)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.