Typy, cele i zasady funkcjonowania instytucji edukacyjnych przeznaczonych dla dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów w młodszym wieku szkolnym.
Współpraca w różnych środowiskach edukacyjnych - modele, funkcje, szanse i zagrożenia współpracy.
Grupa uczniowska (dziecięca) i nauczycielska jako miejsce kontaktów interpersonalnych i jako płaszczyzna współpracy.
Cele i zasady współpracy przedszkola lub szkoły z rodzicami. Pierwsze spotkanie nauczyciela z rodzicami.
Sposoby radzenia sobie z problemami wychowawczymi dzieci lub uczniów i rozwiązywania ich we współpracy z rodziną i otoczeniem dziecka/ucznia.
Specyfika współpracy z dziećmi (uczniami) z doświadczeniem migracyjnym oraz z ich rodzicami.
Sposoby budowania autorytetu nauczyciela w relacjach zawodowych i we współpracy z zespołem nauczycieli oraz z innymi podmiotami procesu wychowania i kształcenia.
Metody kształcenia
Dyskusja, zajęcia symulacyjne- warsztaty, metoda przypadków, metoda projektu.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Ocena z ćwiczeń jest średnią arytmetyczną ocen za aktywność na zajęciach oraz za opracowanie projektu warsztatu dla rodziców lub nauczycieli i jego realizację.
.
Literatura podstawowa
Mendel M., Partnerstwo rodziny, szkoły i gminy, Toruń 2000.
Mendel M., Nauczyciel z uczniem, rodzicami i lokalną społecznością. Koncepcje partnerstwa edukacyjnego, [w]: Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, pod red. D. Klaus – Stańskiej, M. Szczepskiej – Pustkowskiej, Warszawa 2019.
Sennett R., Razem. Rytuały, zalety i zasady współpracy, Warszawa 2013.
Wlazło S., Działanie zespołowe nauczycieli i kształtowanie kompetencji uczniów w działaniu zespołowym, [w]: Jakość edukacji. Różnorodne perspektywy, pod red. G. Mazurkiewicza, Kraków 2012.
Literatura uzupełniająca
Młynek P., Współpraca rodziców i nauczycieli – charakter, oczekiwania i uwarunkowania, Katowice 2017.
Reczek – Zymróz Ł., Współdziałanie pedagogiczne szkoły podstawowej ze środowiskiem lokalnym, Kraków 2009.
Tomasello M., Dlaczego współpracujemy, Kraków 2016.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 18-04-2023 13:08)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.