SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Teoretyczne podstawy integracji w kształceniu |
Kod przedmiotu | 05.2-WP-PPiWM-TPIwK |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2023/2024 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Konwersatorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie z problematyką integracji w kształceniu, z jej istotą, poziomami i warunkami. Zapoznanie z różnymi koncepcjami integracji kształcenia realizowanymi na podłożu różnych teorii psychologiczno-pedagogicznych. Rozwijanie umiejętności dokonywania wyboru i oceny przydatności i wartości określonej koncepcji integracji. Rozwijanie umiejętności projektowania działań zgodnie z warunkami integrowania wiedzy ucznia. Kształtowanie potrzeby pogłębiania wiedzy o możliwościach realizacji kształcenia zintegrowanego oraz o możliwościach integrowania wiedzy ucznia z wykorzystaniem rozmaitych strategii aktywizowania uczniów.
Psychologiczna wiedza o dziecku w wieku wczesnoszkolnym oraz o procesach uczenia się . Wiedza o metodach nauczania oraz formach organizacyjnych w procesie kształcenia, znaczeniu środków dydaktycznych. Zaliczony kurs pedagogiki wczesnoszkolnej.
Wykłady
Konwersatoria
Wykłady – wykład tradycyjny i konwersatoryjny przy wykorzystaniu prezentacji multimedialnych.
Konwersatoria – praca z tekstem, dyskusja, projektowanie sytuacji i zajęć zintegrowanych z wykorzystaniem różnych koncepcji integracji.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady: egzamin.
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny z konwersatoriów.
Konwersatoria
Kolokwium, pozytywne oceny z zadań realizowanych na zajęciach, przygotowanie i przeprowadzenie projektu działań zintegrowanych. Oceną z konwersatorium jest średnią arytmetyczna uzyskanych ocen.
Ocena końcowa
Końcowa ocena jest średnią arytmetyczną ocen z egzaminu i konwersatorium.
1. Renesans nauczania całościowego, red. D. Klus-Stańska, M.J. Szymański, M.S. Szymański, Warszawa 2003.
2. Bernstein B., Odtwarzanie kultury, Warszawa 1990.
3. Edukacja zintegrowana w reformowanej szkole, red., H. Moroz, Kraków 2001.
4. Hannaford C., Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł; podstawy kinezjologii edukacyjnej, Warszawa 1998.
5. Klus-Stańska D., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005.
6. Łukaszewicz R., Edukacja z wyobraźnią, czyli jak podróżować bez map, Wrocław 1994.
7. Nowak-Łojewska A., Zintegrowane zadania w edukacji wczesnoszkolnej, Kraków 2004.
8. Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 1998.
9. Renesans (?) nauczania całościowego, red., D. Klus-Stańska, M.S. Szymański, M.J. Szymański, Warszawa 2003.
10. Semenowicz H., Nowoczesna Szkoła Francuska technik C.Freineta, Warszawa 1966.
11. Teoretyczne i praktyczne aspekty kształcenia zintegrowanego, red. H. Kosetka, J. Kuźma, Kraków 2000.
12. Walczyna J., Integracja nauczania początkowego, Wrocław-Warszawa-Kraków 1968.
1. Andrukowicz W., Teoria kształcenia integralnego, Gorzów Wlkp.
2. Kształcenie zintegrowane: problemy teorii i praktyki, red. M. Żytko, Warszawa 2002.
3. Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, red. D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, Warszawa 2009.
4. Światy dziecięcych znaczeń, red. D. Klus-Stańska, Warszawa 2004.
5. Wczesna edukacja: między schematem a poszukiwaniem nowych ujęć teoretyczno-badawczych, red. D. Klus-Stańska, E. Szatan, D. Bronk, Gdańsk 2007.
6.A.Nowak-Łojewska, A.Olczak, A.Soroka-Fedorczuk, Education of young child- reflekctions,problems, experiences, Zielona Góra 2009.
Zmodyfikowane przez dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 18-04-2023 16:09)