SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka edukacji matematycznej w przedszkolu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka edukacji matematycznej w przedszkolu
Kod przedmiotu 05.2-WP-PPiWM-MEMwP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 15 1 Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium 15 1 15 1 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  1. Zapoznanie z problematyką wprowadzania dziecka w wieku przedszkolnym w świat matematyki.
  2. Doskonalenie umiejętności dokonywania wyboru i oceny przydatności danego postępowania metodycznego w określonej sytuacji.
  3. Rozwijanie umiejętności projektowania ofert matematycznych zgodnie z rozpoznanym stanem rzeczywistych możliwości dzieci.
  4. Dostrzeganie potrzeby dokształcania się w zakresie nowych rozwiązań dotyczących edukacji matematycznej dziecka w wieku przedszkolnym.

Wymagania wstępne

Znajomość podstaw nauczania matematyki, psychologii rozwoju dziecka, dydaktyki ogólnej. 

Zakres tematyczny

Wykład:

  1. Istota i cele edukacji matematycznej w przedszkolu.
  2. Treści matematyczne w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
  3. Metody kształtowania pojęć matematycznych w przedszkolu.
  4. Tutoring rówieśniczy w edukacji matematycznej dziecka.
  5. Rozwijanie aktywności matematycznej u dzieci w wieku przedszkolnym. 
  6. Możliwości rozwojowe dziecka 3-6-letniego w kontekście zdobywania wiedzy matematycznej. Stadia rozwoju umysłowego dzieci w kontekście zakresu i metod edukacji matematycznej.
  7. Myślenie i kształtowanie pojęć matematycznych u dzieci przedszkolnych.
  8. Kształtowanie pojęć geometrycznych u dzieci przedszkolnych.
  9. Aspekt kardynalny, porządkowy i miarowy liczb naturalnych. 

Konwersatorium:

  1. Edukacja matematyczna w przedszkolu, jej specyfika, cele i treści – analiza programów i pakietów edukacyjnych.
  2. Środki dydaktyczne stosowane w procesie wprowadzania dzieci w świat matematyki - karty pracy, liczydła, liczmany, klocki logiczne Dienesa, klocki Cuisenaire'a, domina, klocki konstrukcyjne i inne
  3. Ćwiczenia orientacji w schemacie ciała i w przestrzeni - świadomość własnego ciała, kształtowanie spostrzegania otoczenia w odniesieniu do siebie, kształtowanie orientacji względem innej osoby lub przedmiotu, orientacja na kartce papieru.
  4. Kształtowanie umiejętności liczenia - liczenie obiektów, odróżnianie prawidłowego liczenia od błędnego, ustalanie liczebności przedmiotów, rachowanie.
  5. Klasyfikowanie jako porządkowanie wiedzy o świecie - pojęcie, poziomy klasyfikowania obiektów przez dzieci.
  6. Szeregowanie jako wykrywanie różnic między przedmiotami -  pojęcie, etapy szeregowania, kryteria jakościowe i ilościowe.
  7. Zbiory – ustalanie równoliczności, ustalanie stałości liczebności porównywanych zbiorów.
  8. Miara i sens mierzenia - długość, waga, płyny.
  9. Rytmy, kompensacje, przekształcenia, rytmiczna organizacja czasu.
  10. Metodyka konstruowania gier planszowych - ściganki, opowiadania i gry o rozbudowanym wątku matematycznym.

Metody kształcenia

Wykłady –wykład konwersatoryjny i konwencjonalny, prezentacja multimedialna.

Konwersatoria – praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, dyskusja, burza mózgu, prezentacje multimedialne, projektowanie zadań, projektowanie środków dydaktycznych, konstruowanie gier matematycznych. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład:

Warunkiem zaliczenia jest udział w zajęciach. Nieobecności muszą zostać zaliczone w formie uzgodnionej z prowadzącym.

Zaliczenie wykładów jest na ocenę uzyskaną na podstawie średniej arytmetycznej ocen uzyskanych za: aktywność w trakcie zajęć, udział w dyskusji studentów, kolokwium/pracę pisemną.

Konwersatorium:

Warunkiem zaliczenia jest udział w zajęciach. Nieobecności muszą zostać zaliczone w formie uzgodnionej z prowadzącym.

Zaliczenie z oceną na podstawie średniej arytmetycznej ocen uzyskanych za: aktywność studentów, projekt gry matematycznej, prezentację do wybranego zagadnienia obejmującą: prezentację treści, przygotowanie zadań dla określonej kategorii wiekowej dzieci, zaprojektowanie i prezentację pomocy dydaktycznych.

Ocena końcowa

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna oceny z wykładu i konwersatorium.

Literatura podstawowa

  1. Gruszczyk-Kolczyńska E., Dziecięca matematyka. Dwadzieścia lat później, 2015
  2. Gruszczyk-Kolczyńska E., Dziecięca matematyka: metodyka i scenariusze zajęć z sześciolatkami w przedszkolu, w szkole i w placówkach integracyjnych, Warszawa 2000;
  3. Gruszczyk-Kolczyńska E., Dobosz K., Zielińska E., Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier? metodyka, scenariusze zajęć oraz wiele ciekawych gier i zabaw,  Warszawa 1996.
  4. Kielar-Turska M., Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata, Warszawa 1992

Literatura każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Literatura uzupełniająca

  1. Fiedler M., Matematyka już w przedszkolu, Warszawa  1991.
  2. Filip J., Rams T., Dziecko w świecie matematyki, Kraków 2000.
  3. Gruszczyk-Kolczyńska E., (red.), Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji, Warszawa 2009.
  4. Gruszczyk-Kolczyńska E., Jak kształtuje się u dzieci psychiczna dojrzałość do uczenia się matematyki?  „Wychowanie w Przedszkolu” 1988, nr 6, 7, 8, 9.
  5. L. Rożek, Edukacja matematyczna w przedszkolu (wersja internetowa pdf)

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Klaudia Kasowska (ostatnia modyfikacja: 24-04-2023 15:47)