Zapoznanie z problematyką wprowadzania dziecka w wieku przedszkolnym w świat matematyki.
Doskonalenie umiejętności dokonywania wyboru i oceny przydatności danego postępowania metodycznego w określonej sytuacji.
Rozwijanie umiejętności projektowania ofert matematycznych zgodnie z rozpoznanym stanem rzeczywistych możliwości dzieci.
Dostrzeganie potrzeby dokształcania się w zakresie nowych rozwiązań dotyczących edukacji matematycznej dziecka w wieku przedszkolnym.
Wymagania wstępne
Znajomość podstaw nauczania matematyki, psychologii rozwoju dziecka, dydaktyki ogólnej.
Zakres tematyczny
Wykład:
Istota i cele edukacji matematycznej w przedszkolu.
Treści matematyczne w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
Metody kształtowania pojęć matematycznych w przedszkolu.
Tutoring rówieśniczy w edukacji matematycznej dziecka.
Rozwijanie aktywności matematycznej u dzieci w wieku przedszkolnym.
Możliwości rozwojowe dziecka 3-6-letniego w kontekście zdobywania wiedzy matematycznej. Stadia rozwoju umysłowego dzieci w kontekście zakresu i metod edukacji matematycznej.
Myślenie i kształtowanie pojęć matematycznych u dzieci przedszkolnych.
Kształtowanie pojęć geometrycznych u dzieci przedszkolnych.
Aspekt kardynalny, porządkowy i miarowy liczb naturalnych.
Konwersatorium:
Edukacja matematyczna w przedszkolu, jej specyfika, cele i treści – analiza programów i pakietów edukacyjnych.
Środki dydaktyczne stosowane w procesie wprowadzania dzieci w świat matematyki - karty pracy, liczydła, liczmany, klocki logiczne Dienesa, klocki Cuisenaire'a, domina, klocki konstrukcyjne i inne
Ćwiczenia orientacji w schemacie ciała i w przestrzeni - świadomość własnego ciała, kształtowanie spostrzegania otoczenia w odniesieniu do siebie, kształtowanie orientacji względem innej osoby lub przedmiotu, orientacja na kartce papieru.
Kształtowanie umiejętności liczenia - liczenie obiektów, odróżnianie prawidłowego liczenia od błędnego, ustalanie liczebności przedmiotów, rachowanie.
Klasyfikowanie jako porządkowanie wiedzy o świecie - pojęcie, poziomy klasyfikowania obiektów przez dzieci.
Szeregowanie jako wykrywanie różnic między przedmiotami - pojęcie, etapy szeregowania, kryteria jakościowe i ilościowe.
Rytmy, kompensacje, przekształcenia, rytmiczna organizacja czasu.
Metodyka konstruowania gier planszowych - ściganki, opowiadania i gry o rozbudowanym wątku matematycznym.
Metody kształcenia
Wykłady –wykład konwersatoryjny i konwencjonalny, prezentacja multimedialna.
Konwersatoria – praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, dyskusja, burza mózgu, prezentacje multimedialne, projektowanie zadań, projektowanie środków dydaktycznych, konstruowanie gier matematycznych.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykład:
Warunkiem zaliczenia jest udział w zajęciach. Nieobecności muszą zostać zaliczone w formie uzgodnionej z prowadzącym.
Zaliczenie wykładów jest na ocenę uzyskaną na podstawie średniej arytmetycznej ocen uzyskanych za: aktywność w trakcie zajęć, udział w dyskusji studentów, kolokwium/pracę pisemną.
Konwersatorium:
Warunkiem zaliczenia jest udział w zajęciach. Nieobecności muszą zostać zaliczone w formie uzgodnionej z prowadzącym.
Zaliczenie z oceną na podstawie średniej arytmetycznej ocen uzyskanych za: aktywność studentów, projekt gry matematycznej, prezentację do wybranego zagadnienia obejmującą: prezentację treści, przygotowanie zadań dla określonej kategorii wiekowej dzieci, zaprojektowanie i prezentację pomocy dydaktycznych.
Ocena końcowa
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna oceny z wykładu i konwersatorium.
Literatura podstawowa
Gruszczyk-Kolczyńska E., Dziecięca matematyka. Dwadzieścia lat później, 2015
Gruszczyk-Kolczyńska E., Dziecięca matematyka: metodyka i scenariusze zajęć z sześciolatkami w przedszkolu, w szkole i w placówkach integracyjnych, Warszawa 2000;
Gruszczyk-Kolczyńska E., Dobosz K., Zielińska E., Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier? metodyka, scenariusze zajęć oraz wiele ciekawych gier i zabaw, Warszawa 1996.
Kielar-Turska M., Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata, Warszawa 1992
Literatura każdorazowo ustalana przez prowadzącego.
Literatura uzupełniająca
Fiedler M., Matematyka już w przedszkolu, Warszawa 1991.
Filip J., Rams T., Dziecko w świecie matematyki, Kraków 2000.
Gruszczyk-Kolczyńska E., (red.), Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji, Warszawa 2009.
Gruszczyk-Kolczyńska E., Jak kształtuje się u dzieci psychiczna dojrzałość do uczenia się matematyki? „Wychowanie w Przedszkolu” 1988, nr 6, 7, 8, 9.
L. Rożek, Edukacja matematyczna w przedszkolu (wersja internetowa pdf)
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Klaudia Kasowska (ostatnia modyfikacja: 24-04-2023 15:47)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.