SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu
Kod przedmiotu 05.2-WP-PPiWM-MESPwP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Klaudia Kasowska
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 15 1 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  1. Zapoznanie studentów z teoretycznymi i metodycznymi zagadnieniami związanymi z edukacją społeczną i przyrodniczą w przedszkolu.
  2. Utrwalenie wiadomości i doskonalenie umiejętności związanych z projektowaniem zajęć w przedszkolu.
  3. Doskonalenie umiejętności stwarzania warunków do zajęć badawczych i eksperymentów oraz organizowania sytuacji edukacyjnych umożliwiających dzieciom w wieku przedszkolnym samodzielną eksplorację otaczającego je świata. 

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu dydaktyki ogólnej, psychologii rozwoju dziecka, podstaw edukacji społeczno-przyrodniczej.

Zakres tematyczny

 

  1. Instrumentarium metodyczne edukacji przyrodniczej i społecznej w przedszkolu (cele, treści kształcenia w edukacji przyrodniczej i społecznej, podstawa programowa wychowania przedszkolnego, funkcje, zasady, formy, metody i środki realizacji).
  2. Ścieżki edukacyjne w przedszkolnej edukacji przyrodniczo-społecznej. Projektowanie ścieżek.
  3. Właściwości wody, powietrza, ognia, ziemi, zjawiska pogodowe - treści kształcenia, doświadczenia, eksperymenty, pomiar, obserwacja w przedszkolnej edukacji przyrodniczej.
  4. Rodzina, patriotyzm, przedsiębiorczość - treści kształcenia, realizacja treści w przedszkolu.
  5. Edukacja ekologiczna - treści kształcenia, cele edukacji ekologicznej w przedszkolu, podejmowanie działań profilaktycznych.
  6. Rośliny i zwierzęta - treści kształcenia, rozpoznawanie gatunków, pielęgnacja roślin, przedszkolny ogródek warzywny, formy pomocy zwierzętom.
  7. Kosmos - treści kształcenia, prace plastyczne i techniczne.

Metody kształcenia

Ćwiczenia laboratoryjne, burza mózgów, prezentacje multimedialne, praca w grupach, pokaz, pomiar, obserwacja. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatorium:

Podstawą uzyskania zaliczenia z konwersatorium jest udział studenta w zajęciach. Nieobecności muszę zostać odrobione w formie ustalanej przez prowadzącego.

Zaliczenie z oceną na podstawie średniej arytmetycznej ocen uzyskanych za: aktywność studentów, projekt ścieżki edukacyjnej, prezentację wybranego zagadnienia wraz z zestawem zadań, zabaw, eksperymentów i doświadczeń przyrodniczych.

Ocena końcowa

Ocena końcowa jest oceną z konwersatorium.

Literatura podstawowa

  1. Gruszczyk-Kolczyńska E., Starsze przedszkolaki: Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i domu, Bliżej przedszkola
  2. Kielar-Turska M., Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata, Warszawa 1992
  3. Olczak A., Ścieżki edukacyjne, „Życie Szkoły” 2010, nr 5. 

Literatura uzupełniająca

  1. Muchacka B., Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej, Kraków 2001
  2. Antczak A., Tworzymy ścieżkę edukacyjną w nadleśnictwie, Warszawa 2003.
  3. Denek K., Dymara B., Korzeniowska W.: Dziecko w świecie wielkiej i małej Ojczyzny, Kraków 2009.
  4. Żuchelkowska K., Edukacja przyrodnicza w przedszkolu, Bydgoszcz 2015.
  5. Zivko Kostić, Między zabawą a chemią, Warszawa 1962
  6. A. Nowak-Łojewska, A. Olczak, A. Soroka-Fedorczuk, Education of a youn child. Reflections, problems, experiences, Zielona Góra 2009.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Klaudia Kasowska (ostatnia modyfikacja: 24-04-2023 16:05)