Zapoznanie studentów z teoretycznymi i metodycznymi zagadnieniami związanymi z edukacją społeczną i przyrodniczą w przedszkolu.
Utrwalenie wiadomości i doskonalenie umiejętności związanych z projektowaniem zajęć w przedszkolu.
Doskonalenie umiejętności stwarzania warunków do zajęć badawczych i eksperymentów oraz organizowania sytuacji edukacyjnych umożliwiających dzieciom w wieku przedszkolnym samodzielną eksplorację otaczającego je świata.
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z zakresu dydaktyki ogólnej, psychologii rozwoju dziecka, podstaw edukacji społeczno-przyrodniczej.
Zakres tematyczny
Instrumentarium metodyczne edukacji przyrodniczej i społecznej w przedszkolu (cele, treści kształcenia w edukacji przyrodniczej i społecznej, podstawa programowa wychowania przedszkolnego, funkcje, zasady, formy, metody i środki realizacji).
Ścieżki edukacyjne w przedszkolnej edukacji przyrodniczo-społecznej. Projektowanie ścieżek.
Właściwości wody, powietrza, ognia, ziemi, zjawiska pogodowe - treści kształcenia, doświadczenia, eksperymenty, pomiar, obserwacja w przedszkolnej edukacji przyrodniczej.
Rodzina, patriotyzm, przedsiębiorczość - treści kształcenia, realizacja treści w przedszkolu.
Edukacja ekologiczna - treści kształcenia, cele edukacji ekologicznej w przedszkolu, podejmowanie działań profilaktycznych.
Rośliny i zwierzęta - treści kształcenia, rozpoznawanie gatunków, pielęgnacja roślin, przedszkolny ogródek warzywny, formy pomocy zwierzętom.
Kosmos - treści kształcenia, prace plastyczne i techniczne.
Metody kształcenia
Ćwiczenia laboratoryjne, burza mózgów, prezentacje multimedialne, praca w grupach, pokaz, pomiar, obserwacja.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Konwersatorium:
Podstawą uzyskania zaliczenia z konwersatorium jest udział studenta w zajęciach. Nieobecności muszę zostać odrobione w formie ustalanej przez prowadzącego.
Zaliczenie z oceną na podstawie średniej arytmetycznej ocen uzyskanych za: aktywność studentów, projekt ścieżki edukacyjnej, prezentację wybranego zagadnienia wraz z zestawem zadań, zabaw, eksperymentów i doświadczeń przyrodniczych.
Ocena końcowa
Ocena końcowa jest oceną z konwersatorium.
Literatura podstawowa
Gruszczyk-Kolczyńska E., Starsze przedszkolaki: Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i domu, Bliżej przedszkola
Kielar-Turska M., Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata, Warszawa 1992
Olczak A., Ścieżki edukacyjne, „Życie Szkoły” 2010, nr 5.
Literatura uzupełniająca
Muchacka B., Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej, Kraków 2001
Antczak A., Tworzymy ścieżkę edukacyjną w nadleśnictwie, Warszawa 2003.
Denek K., Dymara B., Korzeniowska W.: Dziecko w świecie wielkiej i małej Ojczyzny, Kraków 2009.
Żuchelkowska K., Edukacja przyrodnicza w przedszkolu, Bydgoszcz 2015.
Zivko Kostić, Między zabawą a chemią, Warszawa 1962
A. Nowak-Łojewska, A. Olczak, A. Soroka-Fedorczuk, Education of a youn child. Reflections, problems, experiences, Zielona Góra 2009.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Klaudia Kasowska (ostatnia modyfikacja: 24-04-2023 16:05)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.