Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu metodyki edukacji zdrowotnej; z celami, treściami, metodami, środkami dydaktycznymi oraz zasadami edukacji zdrowotnej małego dziecka.
Kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy z zakresu metodyki edukacji zdrowotnej dotyczącej celów , treści, metod i zasad ksztalcenia oraz środków dydaktycznych do praktyki edukacyjnej.
Kształcenie umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy do projektowania własnego programu i planu pracy dydaktycznej oraz wychowawczo-profilaktycznej w zakresie edukacji zdrowotnej z małym dzieckiem.
Kształtowanie nawyków i przyzwyczajeń higieniczno-zdrowotnych.
Kształtowanie postaw prozdrowotnych, zachęcanie do zdrowego stylu życia.
Wymagania wstępne
Podstawy pedagogiki ogólnej, teoretycznych podstaw wychowania i psychologii rozwojowej.
Zakres tematyczny
Edukacja zdrowotna, promocja zdrowia - wyjaśnienie pojęć.
Podstawa programowa edukacji zdrowotnej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej.
Cele i zasady edukacji zdrowotnej dziecka.
Treści edukacji zdrowotnej w przedszkolu i w klasach I-III.
Metody i formy kształcenia w edukacji zdrowotnej. Środki dydaktyczne.
Kształtowanie nawyków i przyzwyczajeń higieniczno-zdrowotnych.
Aktywne działanie na rzecz zdrowia własnego i publicznego.
Higiena otoczenia, żywienia, psychiczna, pracy i nauki.
Choroby zakaźne i społeczne.
Kształtowanie postaw prozdrowotnych, zachęcanie do zdrowego stylu życia.
Metody kształcenia
Metody: problemowa, projektu, praca z tekstem, praca z dokumentem źródłowym, dyskusja, burza mózgów, prezentacje multimedialne.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Zaliczenie z oceną na podstawie: obecności na zajęciach, dyskusji studentów, kolokwium oraz projektu. Ocena końcowa: średnia arytmetyczna udzialu w dyskusjach, pozytywnie zaliczonych projektu i kolokwium.
Literatura podstawowa
1. Woynarowska B., Sokołowska M.,Ścieżka edukacyjna - edukacja prozdrowotna i promocja zdrowia w szkole, Warszawa 2001.
2. Wojnarowska B. Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2012
3.. Edukacja zdrowotna / Ewa Syrek, Katarzyna Borzucka–Sitkiewicz. – Warszawa : Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2009.
4. Dworak A., Edukacja zdrowotna w obszarze bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w środowisku szkolnym, Wychowanie na co Dzień, nr 6/2009.
5. Budniak A., Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym, Kraków 2014.
Literatura uzupełniająca
Nyczaj-Drąg M., Soroka-Fedorczuk A., Edukacja zdrowotna dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Skrypt dla studentów, Głogów 2019.
Education for Health: A Manual on Health Education in Primary Health Paperback – June 1, 1988.
Health Education, College of the Canyons, 2018.
Language: English
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 18-04-2023 12:56)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.