SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka edukacji zdrowotnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka edukacji zdrowotnej
Kod przedmiotu 05.2-WP-PPiWM-MEZ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2023/2024
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  1. Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu metodyki edukacji zdrowotnej; z celami, treściami, metodami, środkami dydaktycznymi oraz zasadami edukacji zdrowotnej małego dziecka.
  2. Kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy z zakresu metodyki edukacji zdrowotnej dotyczącej celów , treści, metod i zasad ksztalcenia oraz środków dydaktycznych  do praktyki edukacyjnej.
  3. Kształcenie umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy do projektowania własnego programu i planu pracy dydaktycznej oraz wychowawczo-profilaktycznej w zakresie edukacji zdrowotnej z małym dzieckiem.
  4. Kształtowanie nawyków i przyzwyczajeń higieniczno-zdrowotnych.
  5. Kształtowanie postaw prozdrowotnych, zachęcanie do zdrowego stylu życia.

Wymagania wstępne

Podstawy pedagogiki ogólnej, teoretycznych podstaw wychowania i psychologii rozwojowej.

Zakres tematyczny

  1. Edukacja zdrowotna, promocja zdrowia - wyjaśnienie pojęć.
  2. Podstawa programowa edukacji zdrowotnej w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej.
  3. Cele i zasady edukacji zdrowotnej dziecka.
  4. Treści edukacji zdrowotnej w przedszkolu i w klasach I-III.
  5. Metody i formy kształcenia w edukacji zdrowotnej. Środki dydaktyczne.
  6. Kształtowanie nawyków i przyzwyczajeń higieniczno-zdrowotnych.
  7. Aktywne działanie na rzecz zdrowia własnego i publicznego.
  8. Higiena otoczenia, żywienia, psychiczna, pracy i nauki.
  9. Choroby zakaźne i społeczne.
  10. Kształtowanie postaw prozdrowotnych, zachęcanie do zdrowego stylu życia.

Metody kształcenia

Metody: problemowa,  projektu,  praca z tekstem, praca z dokumentem źródłowym, dyskusja,  burza mózgów, prezentacje multimedialne.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie z oceną na podstawie:  obecności na zajęciach, dyskusji studentów, kolokwium oraz projektu. Ocena końcowa: średnia arytmetyczna udzialu w dyskusjach, pozytywnie zaliczonych projektu i kolokwium.

Literatura podstawowa

1. Woynarowska B., Sokołowska M.,Ścieżka edukacyjna - edukacja prozdrowotna i promocja zdrowia w szkole, Warszawa 2001.

2. Wojnarowska B. Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2012

3.. Edukacja zdrowotna / Ewa Syrek, Katarzyna Borzucka–Sitkiewicz. – Warszawa : Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2009.

4. Dworak A., Edukacja zdrowotna w obszarze bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w środowisku szkolnym, Wychowanie na co Dzień, nr 6/2009.

5. Budniak A., Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym, Kraków 2014.

Literatura uzupełniająca

  1. Nyczaj-Drąg M., Soroka-Fedorczuk A., Edukacja zdrowotna dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Skrypt dla studentów, Głogów 2019.
  2. Education for Health: A Manual on Health Education in Primary Health Paperback – June 1, 1988.
  3. Health Education, College of the Canyons,   2018.

 

Language: English

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 18-04-2023 12:56)